Co trzeba wiedzieć o odliczeniu VAT za paliwo
Ceny paliw szybują, bijąc rekordowe poziomy, a przedsiębiorcy szukają możliwości optymalizacji kosztów.
Warto zatem pogłębić swoja wiedzę na temat tego, kto i w jakim stopniu może odliczyć podatek VAT.
W zależności od rodzaju paliwa nawet ponad 50% jego ceny stanowią opłaty dodatkowe. – W skład ceny paliwa wchodzi nie tylko koszt produktu, ale też szereg innych opłat, które wpływają ostatecznie na jego cenę – tłumaczy Teresa Warska, specjalistka ds. prawa podatkowego Systim.pl. – Są to cena hurtowa w rafinerii, opłata akcyzowa, opłata emisyjna, opłata paliwowa, podatek VAT i marża detaliczna stacji. Udział procentowy minimalnie różni się pomiędzy benzyną EU95 a olejem napędowym – wyjaśnia.
Składniki ceny paliwa przy zakupie za 180 zł (30 litrów w cenie 6 zł/litr) | |||
Benzyna | Olej napędowy | ||
Skład | Cena | Skład | Cena |
46 % - cena rafineryjna | 82,80 zł | 50 % - cena rafineryjna | 90 zł |
28 % - akcyza | 50,40 zł | 22 % - akcyza | 39,60 zł |
19% - podatek VAT | 34,20 zł | 19 % - podatek VAT | 34,20 zł |
3 % - opłata paliwowa | 5,40 zł | 6 % - opłata paliwowa | 10,80 zł |
2 % - opłata emisyjna | 3,60 zł | 1 % - opłata emisyjna | 1,80 zł |
2 % - marża stacji | 3,60 zł | 2 % - marża stacji | 3,60 zł |
Gdyby zlikwidować wszystkie obciążenia skarbowe, które nałożone są na paliwo, kosztowałoby ono połowę obecnej ceny. Przedsiębiorcy mają możliwość odliczenia części lub całości zapłaconego podatku VAT i rozliczenia poniesionego kosztu jako koszt uzyskania przychodu.
– Jeżeli auto wykorzystywane jest do celów prywatnych i działalności gospodarczej jednocześnie można odliczyć 50% podatku VAT, który uiszczony został przy zakupie benzyny, oleju napędowego lub auto gazu. Ułatwieniem dla przedsiębiorców jest fakt, że auta nie trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego na podstawie deklaracji VAT-26 oraz nie jest wymagane prowadzenie ewidencji przebiegu – tłumaczy Teresa Warska z Systim.pl.
Istnieje też możliwość odliczenia 100% podatku VAT. – W takim przypadku wykorzystywanie auta możliwe jest wyłącznie do celów prowadzonej działalności, co wynika ze złożonego druku VAT-26 oraz zobowiązuje do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz posiadana regulaminu użytkowania pojazdu – mówi ekspert.
Jak wskazuje, pełne odliczenie możliwe jest też przy wykorzystaniu aut innych niż osobowe, których definicja zawarta jest w Ustawie o podatku od towarów i usług. Są to między innymi pojazdy posiadające jeden rząd siedzeń oddzielony od części ładunkowej trwałą przegrodą, czyli popularne vany. Używając takiego auta, nie potrzebne jest prowadzenie ewidencji przejazdów i zgłoszenia VAT-26. W takim przypadku należy mieć w dowodzie rejestracyjnym adnotację np. VAT-1 potwierdzającą, iż dany pojazd spełnia wyżej określone warunki.
Ponad 1,3 tys. jednoosobowych działalności dziennie startowało w ubiegłym roku
Ulga termomodernizacyjna. Podatnicy karani za braki w przepisach
Blokada rachunku nie upoważnia z automatu do wykreślenia firmy z VAT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.