Co trzeba wiedzieć o odliczeniu VAT za paliwo
Ceny paliw szybują, bijąc rekordowe poziomy, a przedsiębiorcy szukają możliwości optymalizacji kosztów.
Warto zatem pogłębić swoja wiedzę na temat tego, kto i w jakim stopniu może odliczyć podatek VAT.
W zależności od rodzaju paliwa nawet ponad 50% jego ceny stanowią opłaty dodatkowe. – W skład ceny paliwa wchodzi nie tylko koszt produktu, ale też szereg innych opłat, które wpływają ostatecznie na jego cenę – tłumaczy Teresa Warska, specjalistka ds. prawa podatkowego Systim.pl. – Są to cena hurtowa w rafinerii, opłata akcyzowa, opłata emisyjna, opłata paliwowa, podatek VAT i marża detaliczna stacji. Udział procentowy minimalnie różni się pomiędzy benzyną EU95 a olejem napędowym – wyjaśnia.
Składniki ceny paliwa przy zakupie za 180 zł (30 litrów w cenie 6 zł/litr) | |||
Benzyna | Olej napędowy | ||
Skład | Cena | Skład | Cena |
46 % - cena rafineryjna | 82,80 zł | 50 % - cena rafineryjna | 90 zł |
28 % - akcyza | 50,40 zł | 22 % - akcyza | 39,60 zł |
19% - podatek VAT | 34,20 zł | 19 % - podatek VAT | 34,20 zł |
3 % - opłata paliwowa | 5,40 zł | 6 % - opłata paliwowa | 10,80 zł |
2 % - opłata emisyjna | 3,60 zł | 1 % - opłata emisyjna | 1,80 zł |
2 % - marża stacji | 3,60 zł | 2 % - marża stacji | 3,60 zł |
Gdyby zlikwidować wszystkie obciążenia skarbowe, które nałożone są na paliwo, kosztowałoby ono połowę obecnej ceny. Przedsiębiorcy mają możliwość odliczenia części lub całości zapłaconego podatku VAT i rozliczenia poniesionego kosztu jako koszt uzyskania przychodu.
– Jeżeli auto wykorzystywane jest do celów prywatnych i działalności gospodarczej jednocześnie można odliczyć 50% podatku VAT, który uiszczony został przy zakupie benzyny, oleju napędowego lub auto gazu. Ułatwieniem dla przedsiębiorców jest fakt, że auta nie trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego na podstawie deklaracji VAT-26 oraz nie jest wymagane prowadzenie ewidencji przebiegu – tłumaczy Teresa Warska z Systim.pl.
Istnieje też możliwość odliczenia 100% podatku VAT. – W takim przypadku wykorzystywanie auta możliwe jest wyłącznie do celów prowadzonej działalności, co wynika ze złożonego druku VAT-26 oraz zobowiązuje do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz posiadana regulaminu użytkowania pojazdu – mówi ekspert.
Jak wskazuje, pełne odliczenie możliwe jest też przy wykorzystaniu aut innych niż osobowe, których definicja zawarta jest w Ustawie o podatku od towarów i usług. Są to między innymi pojazdy posiadające jeden rząd siedzeń oddzielony od części ładunkowej trwałą przegrodą, czyli popularne vany. Używając takiego auta, nie potrzebne jest prowadzenie ewidencji przejazdów i zgłoszenia VAT-26. W takim przypadku należy mieć w dowodzie rejestracyjnym adnotację np. VAT-1 potwierdzającą, iż dany pojazd spełnia wyżej określone warunki.

Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków

BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku

Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.