Podsumowanie kampanii Chroń Bioróżnorodność
Ministerstwo Klimatu i Środowiska podsumowało ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną „Chroń bioróżnorodność”, poprzez którą wyjaśniało czym jest różnorodność biologiczna, jaką pełni rolę i jakie zagrożenia wynikają z jej utraty.
W ramach kampanii przeprowadzono szereg działań, które były ukierunkowane na różne grupy odbiorców, tj.: dzieci i młodzież, nauczycieli i pracowników jednostek samorządu terytorialnego. Odbyła się m.in. lekcja on-line poświęcona ochronie różnorodności biologicznej, w której wzięło udział ponad 3 tys. uczniów z ponad 100 szkół. Przygotowano także scenariusze lekcji z materiałami do wykorzystania przez nauczycieli podczas zajęć.
- Przekazywanie młodzieży wiedzy o potrzebie ochrony różnorodności biologicznej i generalnie o tym jak bardzo zależymy od otaczającego nas świata przyrody, to nie tylko kwestia edukacji, ale także odpowiedzialności wobec naszej planety. Poprzez rozwijanie świadomości ekologicznej w młodych umysłach, tworzymy szansę na głębokie przewartościowanie oraz zmianę podejścia do otaczającego nas świata. Różnorodność biologiczna to nasz naturalny kapitał, od którego w dużym stopniu zależy nasz byt na Ziemi. W naszym żywotnym interesie trzeba pieczołowicie go chronić i nauczyć się roztropnie z niego czerpać– mówi dr Monika Szewczyk, ekspert kampanii.
We wrześniu odbyło się także pięć webinarów, w których uczestniczyło ponad 500 pracowników urzędów gmin. Ich tematyka była skupiona wokół błękitno-zielonej infrastruktury w mieście, retencji wody, rozwoju zieleni, rozwiązań opartych na przyrodzie w przestrzeni miejskiej i pozyskiwania finansowania dla ochrony bioróżnorodności.
Wszystkie webinary będą niebawem dostępne na stronie internetowej kampanii.
- Dzięki takim webinarom możemy dostarczyć pracownikom naszych samorządów wiedzy i narzędzi niezbędnych do podejmowania skutecznych działań na rzecz ochrony środowiska. Edukacja i świadomość w zakresie ochrony różnorodności biologicznej są kluczowymi narzędziami w budowaniu zrównoważonych miast, przyjaznych przyrodzie i człowiekowi – mówi Jarosław Margielski, Prezydent Miasta Otwocka.
Kampania pokazywała również, jakie działania można podjąć, aby wspierać bioróżnorodność zarówno na terenach wiejskich, przypominając m.in. o funkcji zadrzewień śródpolnych, jak i w miastach, np. poprzez ich odbetonowanie i rozwój błękitno-zielonej infrastruktury.
Podczas inauguracji kampanii Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło kolejną edycję konkursu Miasto z klimatem - najlepszy zrealizowany projekt, którego wyniki ogłoszono
6 października. Szczegóły można znaleźć na stronie: www.gov.pl/edukacja-ekologiczna/miasto-z-klimatem.
- Poprzez konkurs “Miasto z klimatem – najlepszy zrealizowany projekt” promujemy proekologiczne działania miast i wskazujemy dobre praktyki, które mogą być wzorem dla innych samorządów miejskich, jak realizować działania polegające m.in. zazielenianiu przestrzeni miejskich – podkreśla Aleksander Brzózka, rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Kampania „Chroń Bioróżnorodność” docierała do szerokiego grona odbiorców także dzięki przygotowanym materiałom promowanym przede wszystkim w Internecie. Skupiały się one na kluczowych aspektach ochrony bioróżnorodności i zachęcały do zaangażowania się w działania na rzecz środowiska naturalnego. O różnorodności biologicznej na swoich kanałach opowiadali też znani vlogerzy i popularyzatorzy nauki.
Więcej informacji na: bioroznorodnosc.gov.pl

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.