Komunikaty PR

Polacy nie kupują w ciemno – większość mówi „sprawdzam” nieznanemu sprzedawcy

2024-12-10  |  09:35
Biuro prasowe

Ponad 85 proc. Polaków weryfikowało nieznanego sobie dostawcę usług lub sklep przed podjęciem decyzji zakupowej, jeśli wymagała ona wpłaty zaliczki lub płatności z góry. Konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów z przedpłatą lub takich, które wiążą się z dużym wydatkiem finansowym – wynika z badania „Jak kupują Polacy” zrealizowanego na zlecenie Kaczmarski Group. W odpowiedzi na ten trend powstał serwis Sprawdzaj.pl, który praktycznie każdemu umożliwia sprawdzenie wiarygodności finansowej dowolnego przedsiębiorstwa w Polsce, na podstawie danych z ponad 50 źródeł. Rozwiązanie to daje konsumentom możliwości, które do tej pory były zarezerwowane dla biznesu.

 

Popularne przysłowie mówi „mądry Polak po szkodzie”, tymczasem badanie przeprowadzone przez Kaczmarski Group pokazuje, że jednak „mądry Polak przed szkodą”. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1065 konsumentów, którzy w ostatnim roku kupili produkty lub usługi płatne z góry bądź wymagające wpłaty zaliczki w firmie lub sklepie, których wcześniej nie znali. Każda z tych osób mogła trafić na nierzetelnego przedsiębiorcę, ale aż 85 proc. z nich sprawdziło sprzedawcę przed podjęciem decyzji zakupowej. Taka wcześniejsza weryfikacja pozwala na ograniczenie ryzyka i zwiększenie bezpieczeństwa zakupu.

Warto zwrócić uwagę, że młodsi Polacy są ostrożniejsi – w przedziale wiekowym 18-29 lat ponad 63 proc. deklaruje, że weryfikuje wszystkie nieznane firmy i sklepy przed zakupem, jeśli wymagają one zaliczki lub płatności z góry. Wraz z wiekiem takich deklaracji jest mniej. Najrzadziej weryfikację wszystkich sprzedających deklarują respondenci w wieku 45-59 lat (niecałe 42 proc.).

Czas to pieniądz
Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie.”  77 proc. internautów swój ostatni zakup zrealizowało internetowo, a chociaż raz z kanału e-commerce skorzystało 100 proc. internautów.

O tym, że pośpiech nie popłaca, wie chyba każdy. Ale jak w dzisiejszym, pędzącym świecie znaleźć czas na przeglądanie setek opinii i przeprowadzenie naprawdę rzetelnej analizy? W DNA Kaczmarski Group wpisane są działania mające na celu zwiększanie ochrony i bezpieczeństwa finansowego naszych klientów, firm i konsumentów. Stąd pomysł wprowadzenia na rynek nowego narzędzia pod nazwą Sprawdzaj.pl – mówi Martin Kaczmarski, prezes zarządu Kaczmarski Group. Jest to pierwszy tego typu serwis internetowy w Polsce skierowany przede wszystkim do konsumentów. Za jego pomocą, na podstawie danych z ponad 50 źródeł, można w kilka minut wygenerować raport o dowolnej firmie zarejestrowanej w naszym kraju. Wspiera to proces decyzyjny i pozwala na szybką ocenę wiarygodności finansowej danego sklepu czy dostawcy, a tym samym ograniczenie ryzyka współpracy z nierzetelnymi podmiotami, a w efekcie strat finansowych – dodaje.

Dlaczego warto sprawdzać sprzedających?
Sprawdzanie firm przed nawiązaniem współpracy jest nowością w segmencie konsumenckim, ale w transakcjach B2B jest powszechną praktyką, stosowaną przez przedsiębiorców od wielu lat. Tylko w ubiegłym roku polskie firmy pobrały z Krajowego Rejestru Długów 35,3 mln informacji gospodarczych o konsumentach i przedsiębiorcach. W tym roku, choć jeszcze się on nie skończył, pobranych zostało ponad 33,3 mln takich raportów. Z każdym rokiem ta liczba rośnie. 

Sprawdzanie kondycji finansowej kontrahenta przed nawiązaniem współpracy jest standardową procedurą praktykowaną w dużych firmach w celu ograniczenia ryzyka transakcyjnego. Coraz częściej raporty o kontrahentach i klientach pobierają także mniejsze przedsiębiorstwa i jednoosobowe działalności gospodarcze, bo one również, a może nawet w głównej mierze, są narażone na zatory płatnicze, co w konsekwencji prowadzi do utraty płynności finansowej – wyjaśnia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Zdaniem ekspertów osoby fizyczne też powinny weryfikować dostawców usług i sprzedawców. Jest ku temu kilka powodów, na co wskazują sami uczestnicy badania „Jak kupują Polacy”:
• robienie zakupów na odległość – przez Internet lub telefon (51,7 proc.);
• upewnienie się, że firma lub sklep naprawdę istnieją (51 proc.);
• obawa przed nieotrzymaniem produktu lub usługi pomimo zrealizowania płatności (45 proc.).

Co ciekawe, tylko 8,6 proc. uczestników naszego badania zadeklarowało, że sprawdziło wiarygodność firmy w przypadku dużej transakcji, jak np. zakup mieszkania, działki pod budowę czy samochodu. Może to wynikać z faktu, że transakcje te zazwyczaj realizujemy u dużych i znanych podmiotów, które mają wyrobioną renomę – dodaje Martin Kaczmarski. – Okazuje się też, że nasza czujność zostaje uśpiona podczas zakupów na popularnych platformach e-commerce. Prawie 36 proc. badanych wskazało, że nie weryfikowało firmy bądź sprzedawcy przy okazji zakupów realizowanych za pośrednictwem dużych platform sprzedażowych. Sugeruje to, że udział znanego pośrednika w procesie zakupowym wpływa na poczucie bezpieczeństwa – dodaje.

Badanie przeprowadzone na zlecenie Kaczmarski Group pokazuje, że Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów i weryfikacji przedsiębiorców przed podjęciem decyzji zakupowej. Dlatego ważne jest, aby do dyspozycji mieli takie narzędzie jak Sprawdzaj.pl, które wspiera ich i przyspiesza cały proces. Aby za rok w badaniu 100 proc. respondentów odpowiedziało, że sprawdziło kontrahenta przed zakupem.

Badanie „Jak kupują Polacy” zostało zrealizowane na zlecenie Kaczmarski Group metodą wywiadów internetowych (CAWI) przeprowadzonych przez IMAS International w drugiej połowie 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1065 dorosłych Polaków w wieku 18-74 lata.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.