Komunikaty PR

Ponad 2/5 Polaków spodziewa się problemów ze spłatą zobowiązań

2021-09-06  |  01:00
Biuro prasowe
  • Z danych ZPF wynika, że 41% Polaków nadal obawia się o swoją wypłacalność.
  • W przypadku niektórych zobowiązań, np. zadłużeń czynszowych, można starać się o odpracowanie należności.
  • Warto też negocjować z bankami i firmami windykacyjnymi, np. zmianę harmonogramu spłat, zmniejszenie raty lub jej zawieszenie.

Wzrost cen produktów w sklepach, pandemia, redukcja etatów czy problemy zdrowotne – to wszystko ma wpływ na naszą zdolność do regulowania bieżących zobowiązań. A ta, jak wynika z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych, tylko nieznacznie poprawiła się od początku roku.

- W przeprowadzonym przez ZPF oraz IRG SGH badaniu „Sytuacja na rynku consumer finance” za II kwartał 2021 r. około 40% respondentów przyznało, że spodziewa się problemów ze spłatą zobowiązań. Choć sytuacja nieco się poprawiła w porównaniu do poprzedniego kwartału, gdy obawy o płynność finansową wyrażało 43% badanych, to nadal odczuwamy negatywny wpływ pandemii na nasze budżety domowe. Utrata pracy czy nieprzewidziane, spore wydatki mogą zdarzyć się w każdej chwili i dodatkowo obciążyć nasze nadwyrężone pandemią finanse. Warto więc zawczasu dowiedzieć się, jakie mamy opcje rozwiązania problemu rosnących zadłużeń – mówi Marcin Czugan, Prezes Zarządu Związku Przedsiębiorstw Finansowych, organizacji realizującej kampanię Windykacja? Jasna sprawa!

Długi czynszowe można odpracować

W poprzedniej edycji tego badania ankietowani przyznali, że to opłaty czynszowe, obok rachunków za media, są najczęściej odkładane „na później”, gdy pojawiają się problemy finansowe. Jednak w tym przypadku rozwiązanie jest na wyciągnięcie ręki. Administratorzy budynków czy spółdzielnie mieszkaniowe coraz częściej umożliwiają lokatorom odpracowanie długu. Jest to szczególnie korzystna opcja dla osób, które chwilowo nie są nigdzie zatrudnione i mogą poświęcić kilka godzin w tygodniu na drobne prace porządkowe, naprawcze czy administracyjne. Wystarczy zgłosić taką chęć i ustalić stawkę godzinową. Wynagrodzenie zostanie przeznaczone na poczet spłaty posiadanego zadłużenia. W ten sposób unikniemy narastania długu oraz doliczania karnych odsetek.

Instytucje finansowe także pójdą na rękę

Lęk czy poczucie wstydu często powstrzymują nas przed przyznaniem się do posiadania problemów finansowych. Unikamy kontaktu z bankami czy firmami windykacyjnymi, wobec których mamy zaległe zobowiązania. To błąd, ponieważ w instytucjach finansowych także pracują ludzie, którzy rozumieją, że możemy się znaleźć w gorszej sytuacji życiowej i chwilowo nie jesteśmy w stanie spłacać należności. Co więcej, mają także odpowiednie procedury na taką okoliczność, dlatego mogą zaproponować nam opcje pozwalające przetrwać trudniejszy moment, bez większych konsekwencji.

- Przy spłacie kredytów banki dopuszczają np. opcję wakacji kredytowych, polegających na zawieszeniu obowiązku spłaty rat nawet na kilka miesięcy. Oczywiście raty te nie są anulowane, dlatego musimy się liczyć z wydłużeniem całkowitego okresu spłaty kredytu. W przypadku zobowiązań wobec firm windykacyjnych mamy bardzo podobne możliwości. Możemy wnioskować o zawieszenie spłaty czy zmniejszenie jej wysokości lub też ustalić nowy harmonogram, dopasowany do obecnej sytuacji życiowej. Instytucjom finansowym zależy na porozumieniu z osobą zadłużoną, dlatego w wielu przypadkach możemy dojść do kompromisu – dodaje Marcin Czugan.

Podstawową zasadą przy każdego typu opóźnieniach w spłacie jest nieunikanie kontaktu z firmami czy instytucjami, wobec których mamy należności. Porozumienie zawsze jest możliwe, ale potrzeba chęci, gotowości do współpracy i dialogu. Jeżeli do tej pory sumiennie wywiązywaliśmy się z wszelkich zobowiązań, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że wierzyciel pójdzie nam na rękę i zaproponuje optymalne rozwiązanie problemu.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce czyli co zostawiamy w Uberze? Biuro prasowe
2024-04-23 | 16:00

Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce czyli co zostawiamy w Uberze?

Podróżując taksówkami pasażerowie najczęściej gubią rzeczy codziennego użytku takie jak ubrania, elektronikę czy biżuterię. Zdarza się jednak, że w samochodzie zostają
Konsument Ponad 66% młodych Polaków korzysta z programów lojalnościowych
2024-04-23 | 14:00

Ponad 66% młodych Polaków korzysta z programów lojalnościowych

Generacja Z jako pokolenie tzw. cyfrowych tubylców sprawnie porusza się pomiędzy platformami e-commerce i aplikacjami mobilnymi, poszukując najbardziej korzystnych możliwości
Konsument Jakim typem kierowcy jesteś? Dowiedz się jak jeździmy po polskich drogach
2024-04-22 | 12:01

Jakim typem kierowcy jesteś? Dowiedz się jak jeździmy po polskich drogach

Na drogach spotykamy całą gamę kierowców z różnymi stylami i podejściami do prowadzenia pojazdów. Każdy z nich ma swoje unikalne cechy i nawyki za kierownicą,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.