Ponad 9,7 mln zł premii Fairtrade dla rolników, dzięki odpowiedzialnym zakupom
W 2023 roku wartość rynku Fairtrade w Polsce osiągnęła niemal 1 mld złotych i jest to wzrost o 23% w porównaniu do roku poprzedniego. To kolejny dowód na to, że Polacy chcą kupować świadomie i coraz częściej decydują się na certyfikowane produkty. Od 10 maja do 10 czerwca trwa miesiąc Fairtrade – cykliczna kampania, której celem jest promowanie idei Sprawiedliwego Handlu oraz zwiększanie rozpoznawalności znaku FAIRTRADE wśród konsumentów i firm.
Miesiąc Fairtrade to świetny czas, aby zastanowić się, co jako konsumenci możemy zrobić, aby wspierać ideę Sprawiedliwego Handlu. Okazuje się, że z pozoru zwykłe uwzględnienie w codziennych zakupach produktów z certyfikatem Fairtrade może mieć znaczący wpływ na budowanie bardziej sprawiedliwego świata. Jako konsumenci mamy ogromny i realny wpływ – bezpośrednio przez nasze działania, ale także poprzez sygnalizowanie firmom i korporacjom kierunku, w którym oczekujemy, że będą się rozwijać. Certyfikat Fairtrade oznacza lepsze ceny, godne warunki pracy i uczciwsze warunki dla rolników i pracowników, którzy pozyskują niektóre z naszych ulubionych towarów, takich jak kawa, kakao czy banany.
Polscy konsumenci doceniają znak Fairtrade
Na całym świecie wielu drobnych rolników i pracowników żyje za mniej niż 2 dolary dziennie. Fairtrade ma na celu przełamanie systemów, które trzymają rolników i pracowników w cyklach ubóstwa. Działanie w certyfikowanych spółdzielniach daje im większą kontrolę nad swoim życiem, możliwość godnego zarobku i decydowania o tym, jak inwestować w swoją przyszłość. – Podczas miesiąca Fairtrade chcemy podkreślać, że działania na rzecz praw człowieka i środowiska obejmują też tak proste czynności, jak codzienne zakupy. Wybór produktów
z certyfikatem Fairtrade to sposób na walkę z ubóstwem, pracą dzieci, pracą przymusową czy wycinaniem lasów. To szansa na godne życie dla ponad 2 milionów rolników i pracowników zrzeszonych w Fairtrade na całym świecie. W 2023 roku wartość rynku Fairtrade w Polsce wyniosła niemal 1 mld złotych. Jeszcze bardziej cieszy nas fakt, że jest to wzrost aż o 23% w porównaniu z poprzednim rokiem. Pokazuje to, że Polacy ufają naszemu znakowi i coraz chętniej wspierają ideę Sprawiedliwego Handlu – podkreśla Michał Bryda-Przybyszewski, menedżer ds. komunikacji w Fairtrade Polska.
W Polsce na rynku Fairtrade dwoma najważniejszymi kategoriami produktowymi bezsprzecznie są wyroby na bazie kakao (89%) oraz kawa (9%). W 2023 roku sprzedało się m.in. 47,5 mln tabliczek czekolady, 2,9 mln paczek kawy oraz 4,2 mln opakowań lodów z certyfikatem Fairtrade. Liczby te pokazują, że dla Polaków zrównoważone podejście do zakupów staje się coraz bardziej istotne.
- Chciałbym zachęcić konsumentów w Polsce, by dalej wspierali Fairtrade. To ważne, by podkreślić, że wybieranie produktów z tym certyfikatem, to aktywne działanie na rzecz praw człowieka. W ten sposób wspieramy drobnych rolników i ich rodziny, poprawiając standard życia i chroniąc środowisko poprzez etyczną produkcję i sprawiedliwe praktyki handlowe – mówi Felix Tetteh, rolnik uprawiający kakao w Ghanie, Asetenapa Cocoa Cooperative.
W 2023 roku przeprowadzono także badania wśród konsumentów. 53% Polek i Polaków zadeklarowało, że rozpoznaje znak FAIRTRADE na produktach. W przedziale wiekowym 18-24 lata odsetek ten był nawet wyższy – 64%. Deklarowany poziom zaufania do znaku wśród osób, które go rozpoznają wyniósł 82%. Dodatkowo 8 na 10 konsumentów, którzy rozpoznają certyfikat Fairtrade kupuje produkty z tym znakiem regularnie lub czasami[1]. Pokazuje to, że dla wielu Polaków zakup certyfikowanych produktów stał się już niemal nawykiem zakupowym.
Świadome zakupy = wsparcie dla rolników z globalnego Południa
Fairtrade zabiega o interesy rolników w warunkach istniejącej gospodarki rynkowej, stwarzając im szanse na uzyskanie uczciwej zapłaty za wytwarzane produkty. Rolnicy zrzeszeni w spółdzielniach Fairtrade mają pewność, że otrzymają̨ za swe plony co najmniej ustaloną cenę̨ minimalną Fairtrade, która chroni ich w przypadku spadków cen na światowym rynku. Oprócz stabilnych i uczciwych cen skupu rolnicy otrzymują̨ również premię Fairtrade na cele rozwojowe takie jak poprawa jakości i wydajności upraw, dostęp do edukacji lub opieki medycznej. W 2023 roku dzięki zakupom certyfikowanych produktów przez konsumentów w Polsce premia Fairtrade wyniosła 9,71 mln złotych, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu do ubiegłego roku.
- Premia Fairtrade to dodatkowe środki przeznaczone na projekty, służące nie tylko poszczególnym rolnikom, lecz także ich rodzinom i całym społecznościom lokalnym. Wzrost sprzedaży produktów ze znakiem Fairtrade oznacza zwiększenie zapotrzebowania na certyfikowane surowce, a w związku z tym wyższą wartość premii Fairtrade, którą otrzymują rolnicy z krajów globalnego Południa. Jesteśmy wdzięczni, że Polacy coraz częściej wybierają produkty z tym certyfikatem i dzięki temu przyczyniają się do budowania bardziej sprawiedliwego świata – podkreśla Michał Bryda-Przybyszewski, menedżer ds. komunikacji w Fairtrade Polska.
Dla ludzi, dla planety
Miesiąc Fairtrade świętowany jest właśnie pod hasłem: „Dla ludzi, dla planety”. Choć Fairtrade powstał z myślą o poprawieniu losu rolników z globalnego Południa, ma również bezpośrednie przełożenie na środowisko, w którym żyją i pracują. Standardy Fairtrade promują zrównoważone metody rolnicze, przeciwdziałają wylesianiu, a wiele spółdzielni zrzeszonych w ramach Fairtrade posiada również certyfikaty produkcji ekologicznej. Standardy Fairtrade zobowiązują producentów rolnych do poszanowania lokalnego środowiska naturalnego. Rolnicy zrzeszeni w certyfikowanych spółdzielniach nie są zostawieni sami sobie także w obliczu nasilających się skutków zmian klimatu – Fairtrade pomaga im poprzez wsparcie techniczne, tak by mogli wdrażać praktyki rolnicze zwiększające odporność upraw na zmiany klimatu.
[1] Badanie konsumenckie na temat rozpoznawalności znaku FAIRTRADE w Polsce, GlobeScan 2023

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie

Sytuacja w rolnictwie w 2024 i prognoza krótkookresowa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.