Komunikaty PR

Popularność marek własnych rośnie - jak na tym nie stracić?

2024-07-25  |  10:30

Marki własne mają się w Polsce świetnie, a perspektywy dla ich rozwoju są bardzo optymistyczne. Obecnie udział takich produktów w skali całego rynku spożywczego sięga ponad 22%[1], co przekłada się na 48 mld złotych wydanych na nie przez klientów[2]. Są oczywiście sklepy, w których sprzedaż marek własnych jest jeszcze wyższa i sięga ponad 40%[3], to jednak głównie największe dyskonty. Co ciekawe, udział tego typu produktów w rynku wcale nie zależy od zamożności społeczeństwa. Jednym z najwyższych odsetków private lables może pochwalić się zamożna Szwajcaria, w której ich sprzedaż osiąga prawie 52%. Równie wysokie statystyki (powyżej 40%) mają Holendrzy, Hiszpanie, Brytyjczycy, Portugalczycy czy Niemcy[4]. Perspektywy dla Polski mówią, że w 2025 roku udział marek własnych osiągnie w naszym kraju udział rynkowy na poziomie nawet 25%[5]. Patrząc na dane z innych krajów można wnioskować, że to nie koniec wzrostów w kraju nad Wisłą.

Nie tylko produkty spożywcze

Choć marki własne najczęściej kojarzą się nam z produktami spożywczymi, to ich zasięg jest znacznie szerszy i wcale nie dotyczy tylko „tanich sklepów”. Dane z portalu Numerator pokazują, jakie kategorie produktów cieszą się największym zainteresowaniem. Podium otwierają artykuły biurowe (38,7%), a kolejne uplasowały się takie kategorie jak: dom i ogród (32,6%), narzędzia i ulepszanie domu (28,3%), artykuły gospodarstwa domowego (26,3%), artykuły spożywcze (23,2%), artykuły dla dzieci (22,7%), artykuły dla zwierząt (17,5%), kosmetyki i zdrowie (17,2%), zabawki (16,4%) i elektronika (10,9%)[6].

 

Marki własne nie pojawiają się wyłącznie w dyskontach i supermarketach. Coraz szerzej pojawiają się w renomowanych sieciach drogerii, aptekach, sklepach z artykułami dla dzieci czy marketach budowlanych. Coraz częściej są to także produkty o bardzo wysokiej jakości, których skład czy właściwości nie ustępują znanym markom. Potwierdzają to sami konsumenci. Produkty te są korzystne cenowo, a ich jakość jest odpowiednia. Zdecydowana większość nabywców jest przekonana, że marki własne są tak samo dobre jak marki producentów (74%), a ponadto dostrzegają w nich lepszy stosunek ceny do jakości (72%)[7].

Rośnie sprzedaż, rosną też wyzwania

Marki własne rządzą się podobnymi prawami, jak regularne brandy. Wymagają takiej samej dbałości o terminy przydatności do spożycia, zapewnienia odpowiedniego poziomu zatowarowania i dostaw, szybkiej i łatwej inwentaryzacji, ale też odpowiedniego poziomu ochrony. Sklepy z wiodącym udziałem marek własnych, jak np. Aldi, w którym poziom marek własnych w ujęciu globalnym sięga nawet 80%[8], dyskonty, supermarkety, apteki czy drogerie muszą upraszczać swoje procesy, aby sprostać zarówno presji cenowej, jak i presji płacowej. Wysokie koszty pracy sprawiają, że coraz więcej firm decyduje się na automatyzowanie wielu procesów. Przykładowo, znakowanie produktów tagami RFID na etapie produkcji, umożliwia niemal całkowite zautomatyzowanie procesu przyjęcia towaru, zautomatyzowaną kontrolę zapasów czy pełną kontrolę nad datami przydatności do spożycia, przy minimalnym nakładzie pracy ludzkiej.

- Warto podjąć też kwestię bezpieczeństwa produktów. Marki własne przeszły długą drogę od tańszego zamiennika, do naprawdę produktu o wysokiej jakości, mogącego śmiało konkurować z największymi brandami. To już nie tylko najtańszy nabiał, ale cała gama choćby elektronarzędzi, elektroniki czy sprzętu AGD, którego wartość jest naprawdę spora – wystarczy spojrzeć na urządzenia do gotowania marek własnych, które są nieco tańszą wersją Thermomixa. Podobne produkty znajdziemy w drogeriach, gdzie marki własne śmiało konkurują z wielkimi, międzynarodowymi koncernami premium. Wciąż jednak widzę, że część firm traktuje swoje placówki niemal jak bezpieczne wyspy, w których nie dochodzi do kradzieży. Wymówki, że nie mamy gdzie zamontować bramek antykradzieżowych nie mają racji bytu. Rozwiązania RF, RFID czy Alpha (wielokrotnego użytku) są dziś tak zaprojektowane, że da się je zamontować praktycznie nie zabierając powierzchni, a nawet w sposób niewidoczny dla klienta. Wystarczy spojrzeć na regularnie publikowane przez Komendę Główną Policji statystyki kradzieży w sklepach, aby dojść do wniosku, że sytuacja pogarsza się z roku na rok[9] – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director z Checkpoint Systems, dostawcy rozwiązań technologicznych dla branży retail.

Marki własne sukcesywnie zwiększają swoje udziały, a prognozy dla ich rozwoju są bardzo dobre. Sklepy długo walczyły o to, żeby produkty sygnowane ich własną marką nie kojarzyły się z gorszym zamiennikiem, ale stanowiły realną alternatywę dla droższych produktów znanych marek. A to oznacza, że tak jak cieszą się one sporym zainteresowaniem, tak i leżą w kręgu zainteresowań amatorów cudzej własności. Warto zatem rozważyć wprowadzenie systemu, który za pomocą jednego i tego samego elementu umożliwi pełną kontrolę nad choćby stanem magazynowym czy zautomatyzowanym przyjęciem towaru, a jednocześnie będzie stanowiło nowoczesne i zaawansowane rozwiązanie antykradzieżowe.


[1] https://www.rp.pl/handel/art40190931-drozyzna-zmienia-gusta-konsumentow-w-polsce-cena-ma-znaczenie

[2] https://www.pb.pl/rynek-marek-wlasnych-w-polskiej-branzy-dobr-szybkozbywalnych-warty-48-mld-zl-1199374

[3] https://finanse.wp.pl/polskie-firmy-na-wojnie-z-lidlem-i-biedronka-chca-by-z-polek-zniknely-popularne-produkty-6986433011194528a

[4] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/handel-i-dystrybucja/marki-wlasne-odpowiadaja-za-54-proc-wzrostow-rynku-spozywczego-w-2023-r-sprzedaz-w-europie-osiagnela-historyczny-rekord-2504990

[5] https://www.pb.pl/rynek-marek-wlasnych-w-polskiej-branzy-dobr-szybkozbywalnych-warty-48-mld-zl-1199374

[6] https://www.numerator.com/private-label-trends/

[7] https://www.dw.com/pl/tanie-i-dobre-dlaczego-konsumenci-lubi%C4%85-marki-w%C5%82asne/a-69553074

[8] https://www.statista.com/statistics/710987/us-retailers-private-label-sales-share/

[9] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-coraz-wiecej-kradziezy-w-sklepach-kgp-wzrost-o-jedna-czwarta,nId,7298967

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Konumpcja alkoholu
2025-01-23 | 07:00

Studniówki z małpkami w parze? Młodzi Polacy mówią o alkoholu na studniówkach

Spożywanie alkoholu podczas studniówek to problem, z którym mierzymy się od lat i nie możemy się skutecznie uporać. W balach maturalnych biorą udział osoby,
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

Prawo

Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

Firma

Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.