Poznaj 3 rozwiązania automatycznej identyfikacji - RFID, kody kreskowe i kody QR

Każda firma, która nosi się z zamiarem wdrożenia u siebie automatycznej identyfikacji, stoi przed wyborem jednego z trzech rozwiązań – kodów kreskowych, kodów QR i rozwiązań opartych na technologii RFID. Oprócz porównania kosztów, trzeba dokonać porównania możliwości, jakie każde z nich zapewnia. Gdzie sprawdzą się poszczególne rozwiązania?
Kody kreskowe
Kody kreskowe znane się od lat 70. ubiegłego wieku i wciąż obecne na każdym kroku. To nic innego jak unikalny kod przypisany do danego produktu, powstały przez kombinację jasnych i ciemnych kresek. Niewątpliwą zaletą kodów kreskowych jest niska cena. Pojedyncza naklejka z kodem to koszt rzędu niecałego grosza. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że uszkodzona lub niewłaściwie naklejona na produkcie (np. pomarszczona) będzie zupełnie bezużyteczna, gdyż czytnik kodów kreskowych nie będzie w stanie jej odczytać. Z tego powodu kody kreskowe to rozwiązanie polecane tam, gdzie opakowanie z kodem nie jest narażone na zniszczenie. Co istotne, informacji zapisanych w kodzie kreskowym nie można modyfikować, a sama ilość danych, jakie można w ten sposób przechowywać, jest niewielka w porównaniu do alternatywnych rozwiązań.
Kody QR
Kod QR to skrót od „Quick Response”. Jak sama nazwa wskazuje, nastawiony jest na szybki odczyt i już pod tym względem wypada lepiej niż tradycyjny kod kreskowy. Ma od niego jednak znacznie więcej zalet. Po pierwsze, nawet jeśli zostanie uszkodzony w 30%, nadal będzie możliwy do odczytania. Po drugie – zajmuje stosunkowo niewiele miejsca i umożliwia zakodowanie znacznie większej ilości danych niż tradycyjne kody kreskowe.
- Kody QR popularnie wykorzystywane są w kampaniach reklamowych, ale równie dobrze sprawdzą się w systemie zarządzania zapasami. Na rynku dostępne są oprogramowania do zarządzania inwentaryzacją, które opierają się na kodach QR. Coraz więcej klientów postanawia je wdrożyć, jako alternatywę dla tradycyjnych kodów kreskowych. – mówi Marek Gaweł, produkt manager w zakresie urządzeń automatycznej identyfikacji w Dziale Rozwoju Produktu w firmie Etisoft.
RFID
- Automatyczna identyfikacja oparta na technologii RFID to najbardziej przyszłościowe rozwiązanie, gdyż pozwala na pełną automatyzację przestrzeni magazynowej. Połączenie jej z mobilnymi robotami pozwala na zupełne wyeliminowanie udziału człowieka choćby z takich procesów jak kompletacja. Uproszczone zostają również procesy przyjęć czy wydań towaru – wystarczy, że towar przejdzie przez bramkę RFID, aby wszystkie znaczniki zostały sczytane automatycznie. Dodatkowo, technologia RFID daje nadzieję na jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania w przyszłości. Mowa tutaj o połączeniu jej np. z czujnikami temperatury w celu utrzymania pełnej kontroli nad warunkami zapewnianymi przechowywanym produktom. – tłumaczy specjalista z Etisoft.
Technologia RFID zapewnia możliwość zdalnej identyfikacji produktów. Oznacza to, że nie trzeba tracić czasu na poszukiwanie i skanowanie tagu, gdyż skaner do odczytu danych nie wymaga jego bezpośredniej widoczności – wystarczy, że będzie znajdował się w określonej odległości od tagu. Co więcej, podczas gdy sczytanie 1 kodu kreskowego może zająć nawet kilkanaście sekund, w RFID mamy możliwość skanowania nawet 500 tagów w ciągu jednej sekundy. Nie ma też znaczenia, czy opakowanie z produktem ulegnie zabrudzeniu ani czy będzie znajdowało się w odpowiednio doświetlonym pomieszczeniu – odczyt znacznika RFID zawsze będzie możliwy, gdyż oparty jest na falach radiowych, a nie jak w przypadku kodów kreskowych i QR – na odbijaniu wiązki światła skanera. Tagi RFID mogą posłużyć nawet 10 lat, a w tym czasie mamy możliwość wielokrotnego modyfikowania zapisanych w nich danych. Również ilość danych, jakie tagi są w stanie przechować, jest nieporównywalnie większa niż w przypadku kodów kreskowych i QR. Wszystko to sprawia, że automatyczna identyfikacja oparta na technologii RFID jest rozwiązaniem najchętniej wybieranym przez duże magazyny, centra logistyczne czy rozbudowane zakłady produkcyjne.

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
Ostatnie dni czerwca to dobra okazja do podsumowania pół roku prezydencji Polski w Radzie UE. Z tej okazji w Łodzi odbył się Wielki Piknik Europejski w Łodzi, w trakcie którego również wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego podsumowała ten okres: w ciągu ostatnich sześciu miesięcy Polska była silnym i odważnym przywódcą i również nam dała siłę i odwagę, aby kroczyć naprzód w tych bardzo trudnych czasach. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego Polsce udało się odbudować swoją pozycję na arenie międzynarodowej.
Polityka
Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy

W Hadze rusza szczyt NATO. Jednym z ważniejszych punktów ma być podwyższenie wydatków państw sojuszniczych na zbrojenia i obronność do 5 proc. PKB. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony, państwa członkowskie przeznaczą łącznie na ten cel ponad 500 mld euro więcej rocznie. – Zwiększając wydatki na broń, nie tworzy się warunków do pokoju. Dlatego jesteśmy temu zdecydowanie przeciwni – podkreśla włoski europoseł Pasquale Tridico z Ruchu Pięciu Gwiazd (M5S).
Ochrona środowiska
Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania

Odpowiedzialne gospodarowanie odpadami stanowi integralną część biznesu, a działania w tym obszarze coraz częściej wchodzą w skład strategii ESG. Opóźniające się wdrożenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) zgodnego z wymogami Unii Europejskiej stawia jednak przed polskimi przedsiębiorstwami wiele wyzwań.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.