Poznaj najbardziej innowacyjne polskie produkty już 16 czerwca
Ro
Marszałkowska 58/27
02-345 Warszawa
urszula.kostrzewa|ro.team| |urszula.kostrzewa|ro.team
+48531435182
www.ro.team
Najlepsze produkty świadczące o innowacyjności i przedsiębiorczości polskich firm w jednym miejscu. Już 16 czerwca, podczas gali online, poznamy laureatów konkursu. „Polski Produkt Przyszłości”. W tym roku do finału zgłoszono rekordową liczbę 219 projektów. Konkurs organizują wspólnie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Inicjatywa jest współfinansowana z funduszy europejskich programu Inteligentny Rozwój.
O tym, jakie innowacyjne rozwiązania proponują polskie firmy i naukowcy oraz kto zostanie nagrodzony, dowiemy się podczas gali finałowej XXIII edycji konkursu „Polski Produkt Przyszłości”, która odbędzie się 16 czerwca o godz. 16:00. Gala była pierwotnie zaplanowana na 25 marca br. Jej termin został zmieniony ze względu na sytuację pandemiczną.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rejestracji.
Transmisja on-line będzie dostępna na stronie PARP.
Projektanci innowacji
W konkursie „Polski Produkt Przyszłości” mogą wziąć udział uczelnie, instytuty naukowe i badawcze oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność na terenie Polski. Uczestnicy konkurują o nagrody w trzech kategoriach: Produkt Przyszłości Przedsiębiorcy, Produkt Przyszłości Instytucji Szkolnictwa Wyższego i Nauki oraz Wspólny Produkt Przyszłości Instytucji Szkolnictwa Wyższego i Nauki oraz Przedsiębiorcy.
Oprócz nagrody pieniężnej w wysokości po 100 tys. zł, zwycięzcy otrzymają prawo posługiwania się znakiem i hasłem „Polski Produkt Przyszłości”. Mogą także liczyć na szeroką promocję produktów m.in.: w materiałach prasowych, filmowych oraz katalogu laureatów konkursu, dostępnego do pobrania w internecie oraz w formie drukowanej. Poza laurami dla zwycięzców w głównych kategoriach przewidziane są także wyróżnienia, a także nagrody specjalne: Produkt zgłoszony przez młodego przedsiębiorcę (funkcjonującego na rynku nie dłużej niż 3 lata), Produkt z branży technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) oraz Produkt w obszarze ekoinnowacji. Swoje nagrody mogą również przyznać instytucje uczestniczące w pracach kapituły konkursu.
– „Polski Produkt Przyszłości” to jedyny w swoim rodzaju konkurs, w ramach którego wyłaniane i nagradzane są projekty z globalnym potencjałem. To wyjątkowe pomysły, które są dowodem na innowacyjność i przedsiębiorczość polskich firm. Wiele produktów zgłoszonych w konkursie, odniosło gospodarczy sukces. Nasz konkurs jest też zachętą dla tych, którzy dopiero wchodzą na rynek. To oni tworzą przyszłość. Chcemy, żeby uwierzyli w swoje możliwości już na starcie – mówi Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.
Projekty zgłoszone do rywalizacji oceniane są przez ekspertów branżowych oraz Kapitułę Konkursu, w której zasiadają przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP. Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Urzędu Patentowego RP, Polskiego Funduszu Rozwoju , Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Warszawskiego, dziennika „Rzeczpospolita” a także Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PARP.
W dotychczasowej historii „Polskiego Produktu Przyszłości” zgłoszono ponad 1200 projektów, spośród których nagrodzono 60, a 129 wyróżniono. Konkurs został objęty patronatem: Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki.
www.parp.gov.pl/konkursppp
Program jest współfinansowany z UE z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w ramach projektu 2.4.1 Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów – INNO LAB.
Meble polskiej marki TYLKO w kultowym londyńskim Moco Museum
PETRONAS na targach Lubricant Expo Europe
Siatki kompozytowe – jakie zastosowanie znajdują w budownictwie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.