BCC: Rada Dialogu Społecznego w sprawie zmian regulaminu Sejmu
Open Minded Group
Warszawa
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
Podczas ostatniego posiedzenia plenarnego Rady Dialogu Społecznego, pod przewodnictwem Business Centre Club, dyskutowana była między innymi kwestia konieczności wprowadzenia obowiązkowych konsultacji społecznych oraz ich uwzględniania w procesie stanowienia prawa. To jeden z „kamieni milowych” koniecznych do usprawnienia procesu legislacyjnego oraz do uruchomienia środków z Krajowego Planu Odbudowy.
Przewodniczący Rady Dialogu Społecznego - Łukasz Bernatowicz oraz Marek Kowalski, Przewodniczący Zarządu Federacji Przedsiębiorców Polskich, poruszyli kwestie nowelizacji regulaminów Sejmu i Senatu oraz regulaminu pracy Rady Ministrów, uwzględniającej wprowadzenie obowiązku przeprowadzenia konsultacji społecznych w przypadku projektów zgłaszanych przez posłów i Senat. Na kwestie te wskazano w “kamieniu milowym” F4G określając następujące zadania: - wprowadzenie obowiązku przeprowadzania oceny skutków regulacji oraz konsultacji społecznych w przypadku projektów ustaw zgłaszanych przez posłów i senatorów, - ograniczenie stosowania procedur przyspieszonych do ściśle określonych i wyjątkowych przypadków.
Warto zauważyć, że ten “kamień milowy” w sposób właściwy identyfikuje braki w polskim systemie legislacyjnym. Jego wypełnienie nie tylko przybliży otrzymanie funduszy unijnych zaplanowanych dla Polski w ramach KPO, ale także wpłynie na podniesienie jakości polskiego prawa.
„Kluczowym rezultatem reformy będzie usprawnienie procesu programowania działań publicznych, aby podejmowane decyzje dotyczące kształtu danej polityki zapadały przy jak najszerszym zaangażowaniu interesariuszy i we współpracy z nimi, w szczególności poprzez usprawnienie procesu konsultacji oraz innych form zaangażowania obywateli w rządzenie.” - doprecyzowują zapisy zawarte w KPO.
Przewodniczący RDS podkreślił, że nie ma zgody na pojawiające się w opinii publicznej twierdzenia, iż wymagania stawiane przez Komisję Europejską są próbą ingerencji w suwerenność naszego kraju.
Przedstawiciele organizacji wchodzących w skład Rady Dialogu Społecznego wielokrotnie wskazywali, jak ważne jest umożliwienie szerokich konsultacji społecznych.
“Dla nas, jako przedstawicieli różnych środowisk zasiadających w Radzie Dialogu Społecznego, kluczowym interesem jest taka zmiana przepisów, która spowoduje, że konsultacje społeczne będą wymagane. Zwracam uwagę, że o to samo postulujemy w projekcie ustawy zmieniającej ustawę o Radzie Dialogu Społecznego. W projekcie tym wskazujemy na element obowiązkowych konsultacji, społecznych, które w ścieżce parlamentarnej będą uwzględniane, a nie wykluczane, jak ma to miejsce obecnie.” - podkreśla Łukasz Bernatowicz.
BCC to największa w kraju ustawowa organizacja indywidualnych pracodawców. Członkowie Klubu zatrudniają ponad 400 tys. pracowników, przychody firm to ponad 200 miliardów złotych, a siedziby rozlokowane są w 250 miastach. Na terenie Polski działają 22 loże regionalne. Do BCC należą przedstawiciele wszystkich branż, międzynarodowe korporacje, instytucje finansowe i ubezpieczeniowe, firmy telekomunikacyjne, najwięksi polscy producenci, uczelnie wyższe, koncerny wydawnicze i znane kancelarie prawne. Członkami BCC – klubu przedsiębiorców są także prawnicy, dziennikarze, naukowcy, wydawcy, lekarze, wojskowi i studenci.
www.bcc.pl
Business Centre Club w mediach społecznościowych:
LinkedIn: www.linkedin.com/company/business-centre-club/
Facebook: www.facebook.com/businesscentreclub
Twitter: www.twitter.com/BCCorg
Żądanie ewentualne pozwu tylko gdy żądanie główne zostanie oddalone
Jak zabezpieczyć majątek w rodzinach patchworkowych?
Nowa szansa na usprawnienie dialogu z przedsiębiorcami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.