Komunikaty PR

Muzyka na weselu a prawa autorskie - kto za to odpowiada i kto płaci?

2021-08-16  |  09:20
Biuro prasowe
Kontakt

Justyna Szreter
Instytut Publico

ul. Warszawska 7/1
41-200 Sosnowiec
justynaszreter|instytutpublico.pl| |justynaszreter|instytutpublico.pl
660911160
instytutpublico.pl/

Wesele jest imprezą przygotowywaną najczęściej całymi miesiącami. Ani Państwo Młodzi, ani zaproszeni goście nie wyobrażają sobie tego wydarzenia bez muzyki. I choć o gustach się nie dyskutuje, to nikt nie przeczy, że jest ona podstawą każdego udanego wesela. Nie zawsze jednak Para Młoda pamięta, że odtwarzanie muzyki na weselu przez DJ-a lub jej wykonywanie przez zespół muzyczny jest chronione prawem autorskim. Co należy zrobić, aby zabawa weselna przy najlepszych hitach była zgodna z prawem? Kwestie te wyjaśnia Karolina Sojka, aplikantka radcowska w MGM Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski, Galos, Mozes w Sosnowcu.

W kontekście muzyki na weselu, niezależnie od tego czy jest wykonywana przez zespół muzyczny czy odtwarzana jest przez DJ-a, mówi się o wkroczeniu w prawa autorskie twórcy (twórców) utworu muzycznego.

Zgodnie z przepisem art. 17 ustawy z dnia  4 lutego 1994 r.  o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2021r. poz.1062 .), korzystanie z cudzego utworu wymaga zgody autora i zapłaty na jego rzecz stosownego wynagrodzenia. Aby ominąć konieczność uzyskiwania zgody od każdego twórcy z osobna i wypłacania wielu drobnych wynagrodzeń za korzystanie z ich utworów, powołane zostały organizacje zbiorowego zarządzania (OZZ). Są to stowarzyszenia zrzeszające twórców, wykonawców, producentów oraz organizacje radiowe i telewizyjne, których statutowym  zadaniem  jest zbiorowe zarządzanie i ochrona powierzonych im praw autorskich oraz pokrewnych.  Ich działalność skupia się m.in. na udzielaniu zgód na korzystanie z utworów (zwykle za pośrednictwem licencji),  pobieraniu wynagrodzeń za korzystanie z utworów oraz  podziale i wypłacie zainkasowanych środków między uprawnionych twórców.

Obecnie istnieje kilkanaście organizacji zbiorowego zarządzania, ale najważniejsze w kontekście odtwarzania muzyki na weselu to:

  1. ZAiKS - Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych - reprezentujący interesy autorów tekstów i kompozytorów związane z odtwarzaniem i wykonywaniem utworów muzycznych;
  2. ZPAV - Związek Producentów Audio-Video – reprezentujący interesy producentów związane odtwarzanie utworów muzycznych;
  3. SAWP - Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych – które zajmuje się zarządzaniem prawami pokrewnymi do praw autorskich wykonawców utworów;
  4. STOART - Związek Stowarzyszeń Artystów Wykonawców – który m.in. reprezentuje interesy wykonawców związane z odtwarzaniem utworów muzycznych.

Opłaty przed weselem – komu, ile i za co?

Stawki opłat za korzystanie z utworów są różne. Każde ze Stowarzyszeń ma własne tabele, które szczegółowo regulują te kwestie. W przypadku ZAiKS opłata ta uzależniona jest od szeregu zmiennych: rodzaju imprezy, szacunkowej liczb gości, rodzaju muzyki tzn. czy będzie to muzyka wykonywana przez zespół czy odtwarzana przez DJ-a, ustalonego wynagrodzenia zespołu/DJ-a, rodzaju lokalu, miejscowości, w której wesele się odbędzie  oraz od tego czy odbędą się poprawiny przy muzyce w tej samej lokalizacji. Pamiętać należy, że STOART, na podstawie decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 stycznia 2019 r. stał się jedynym inkasentem opłat m.in. dla ZPAV, oraz SAWP.

Zasady uiszczania opłat licencyjnych są następujące: jeśli na weselu zespół gra na żywo – sprawę zgłasza się do ZAiKS; jeżeli DJ lub zespół pomiędzy wykonywaniem utworów korzystają z odtworzonej muzyki, zgłasza się ten fakt do STOART oraz ZAiKS.

Kto płaci - Para Młoda, właściciel sali, DJ czy może zespół?

Do zapłaty za udzieloną licencję zobowiązany jest organizator przyjęcia weselnego. Organizatorem jest zaś: właściciel sali lub Para Młoda. Właściciel sali  będzie odpowiedzialny za wykup licencji w dwóch przypadkach: (1) kiedy oprócz wynajmowania sali oraz zapewniania przygotowania menu weselnego i obsługi kelnerskiej, zapewnia również oprawę muzyczną – i tym samym kompleksowo organizuje wesele; lub (2) kiedy bierze na siebie w umowie o organizację przyjęcia weselnego odpowiedzialność za zawarcie umowy licencyjnej.

W każdym innym przypadku obowiązek zawarcia umowy licencyjnej ciąży na Parze Młodej, która powinna zgłosić się do OZZ po tzw. licencję jednorazową, obejmującą samo wesele, ewentualnie również poprawiny. Sporadycznie zdarzają się przypadki, że umowa licencyjna podpisywana jest z zespołem muzycznym bądź DJ-em, którzy obowiązek ten realizują na podstawie umowy zawartej z Parą Młodą.

Aby uniknąć wątpliwości, umowa na organizację przyjęcia weselnego powinna zawierać postanowienia odnośnie tego, kto zobowiązany jest do zawarcia umowy licencyjnej z ZAIKS. Konstruując umowę należy pamiętać, że wysokość opłaty jest zależna od wysokości wynagrodzenia zespołu czy Dj-a. Często wynagrodzenie oprócz części związanej z korzystaniem z muzyki, od której OZZ może naliczyć opłaty, zawiera również składniki, do których OZZ nie ma żadnych praw, a są to np. wynajem nagłośnienia, oświetlenia, dekoracje LED, itp. W tej sytuacji warto rozdzielić w umowie część muzyczną od innych związanych ze sprzętem, transportem i dodatkowymi atrakcjami.

Zabawa weselna a wizyta kontrolera

Ustawa z dnia 4 lipca 2018 roku (Dz. U. z 2018 r. poz. 1293 z późn. zm.) o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, w  art. 48 wskazuje,  że w zakresie swojej działalności organizacja zbiorowego zarządzania może się domagać udzielenia informacji oraz udostępnienia dokumentów niezbędnych do określenia wysokości dochodzonych przez nią wynagrodzeń i opłat.

Wokół tego co może kontroler jakiejkolwiek OZZ narosło trochę mitów. Pierwszą czynnością dokonaną przez inspektora (kontrolera) powinno być wylegitymowanie się. Jeśli tego nie wykona i dodatkowo odmówi okazania legitymacji służbowej, kontrolę można uznać za zakończoną. Najważniejszym i właściwie jedynym dokumentem jaki musi okazać organizator wesela i jakiego może żądać inspektor jest licencja. Ponadto, inspektor może poruszać się tylko po miejscach ogólnie dostępnych, nie może np. żądać dostępu do zaplecza. Przed podpisaniem protokołu kontroli należy sprawdzić, czy wszystkie zawarte w nim okoliczności są zgodne z prawdą.

Co istotne, kontroler czy sama OZZ nie może nałożyć na organizatorów wesela żadnej kary. Ponieważ jednak jednym z głównych zadań OZZ jest reprezentowanie interesów twórców należących do stowarzyszenia, na mocy przepisu art. 79 ust. 1 pkt. 3 lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych może wystąpić do sądu z roszczeniem o zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej dwukrotności stosownego wynagrodzenia, które w chwili jego dochodzenia byłoby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie z utworu. Dodatkowo za brak opłaconej licencji, grozi odpowiedzialność karna.

Kameralne wesele w domu a opłaty

Wyjątkiem, pod którym można wykorzystać utwór bez zgody autora oraz bez konieczności uiszczenia opłaty licencyjnej jest, tzw. dozwolony użytek osobisty, o którym mowa art. 23 ust. 2 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

Dozwolony użytek osobisty będzie miał miejsce gdy np. przyjęcie weselne zostanie zorganizowane przez przyszłych  małżonków w domu, w kręgu najbliższych, a muzyka będzie odtwarzana samodzielnie z płyt CD. Wątpliwe jest stanowisko, że opłat licencyjnych nie trzeba uiszczać w razie organizacji przyjęcia np. w tzw. remizie. Przyjąć należy, że za wynajęcie sali, jej właściciel odpłatnie udostępnia powierzchnię na organizację wesela, w trakcie którego wykonywana czy odtwarzana będzie muzyka, i co najmniej pośrednio ponosi korzyść z korzystania z cudzej twórczości, a to przesądza o konieczności wykupienia licencji.

Dziś obowiązek uregulowania należności z tantiem na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania to absolutna konieczność w przypadku odtwarzania muzyki podczas wesela. Tym bardziej że uiszczenie tantiem jest jak najbardziej uzasadnione. To koszty, które pozwalają artystom utrzymać się w branży i są adekwatne do dorobku artystycznego muzyków.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Prawo Żądanie ewentualne pozwu tylko gdy żądanie główne zostanie oddalone Biuro prasowe
2024-04-24 | 01:00

Żądanie ewentualne pozwu tylko gdy żądanie główne zostanie oddalone

Powód wnosząc powództwo dąży do zapewnienia ochrony swojego interesu prawnego. W niektórych okolicznościach pozostaje w niepewności co do skuteczności wybranego
Prawo Jak zabezpieczyć majątek w rodzinach patchworkowych?
2024-04-18 | 16:44

Jak zabezpieczyć majątek w rodzinach patchworkowych?

Rodzina patchworkowa, inaczej rodzina zrekonstruowana lub wielorodzinna to coraz częstszy model relacji w Polsce. Tworzona przez osoby mające potomstwo z poprzednich związków i często
Prawo Nowa szansa na usprawnienie dialogu z przedsiębiorcami
2024-04-03 | 01:00

Nowa szansa na usprawnienie dialogu z przedsiębiorcami

Powołany przez ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Hetmana Zespół ds. Deregulacji i Dialogu Gospodarczego, w którego skład wchodzi aż 18 organizacji pracodawców, ma

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.