NIEZALEŻNE SĄDOWNICTWO. ZNACZENIE DLA OCHRONY PRAW OBYWATELSKICH
IPED
Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym
Trębacka 4
00-074 Warszawa
iped|kig.pl| |iped|kig.pl
+48 22 630 98 01
www.iped.pl
mamy przyjemność podzielić się artykułem „Niezależne sądownictwo. Znaczenie dla ochrony praw obywatelskich”, który powstał w ramach projektu „Praworządność – nasza przyszłość”, realizowanego przy wsparciu The Center for International Private Enterprise, Washington DC. Nasza szósta publikacja porusza problem kondycji polskiego sądownictwa i wyzwań z jakimi musimy się zmierzyć, aby przywrócić praworządność w wymiarze sprawiedliwości.
Wiele razy mogliśmy słyszeć o niesprawiedliwości urzędów państwowych takich jak ZUS lub Urząd Skarbowy w kontaktach z przedsiębiorcami i zwykłymi obywatelami. W gazetach często widzimy informacje o wieloletnich bataliach sądowych w celu uzyskania należnego zasiłku lub oczyszczenia się z fałszywych oskarżeń o uchybienia podatkowe. Czy wiedzieliście, że rządy prawa gwarantują nam ochronę przed nadużyciami ze strony urzędników i innych przedstawicieli władzy? W naszym artykule omawiamy jak zastosowanie naszych praw obywatelskich umożliwiło zakończenie nieetycznych działań Urzędu Skarbowego wobec płatników. Oprócz tego pokazujemy jak osoby u władzy wykorzystują swoją przewagę, aby gnębić opozycyjnych aktywistów. Przykłady spraw sądowych Laury Kwoczały, Ewy Siedleckiej lub Barta Staszewskiego są ewidentnymi próbami złamania buntowników, by ograniczyć ich krytyczne głosy wobec władzy.
Żądanie ewentualne pozwu tylko gdy żądanie główne zostanie oddalone
Jak zabezpieczyć majątek w rodzinach patchworkowych?
Nowa szansa na usprawnienie dialogu z przedsiębiorcami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.