Od listopada nowe zasady rejestracji osób prawnych w Rosji
Ten, kto chociaż raz przeprowadzał proces rejestracji podmiotu w Rosji albo dokonywał jakichkolwiek zmian w tym obszarze, na pewno wie, na ile skomplikowana jest to procedura. Eksperci JP Business Law Firm przypominają polskim firmom – od 25 listopada 2020 r. obowiązują zarówno nowe formularze rejestracyjne, jak i nowe zasady ich wypełniania.
„Proces rejestracji osób prawnych w Rosji to przykład skomplikowanej procedury, szczególnie dla podmiotów zagranicznych, w tym m.in. dla wielu polskich spółek działających na terenie Rosji. Trzeba uważnie monitorować wszelkie zmiany w tym zakresie i być skrupulatnym w przygotowaniu dokumentacji by nie narazić się na odmowę dokonania wpisu i wydłużenie postepowania, co zwłaszcza dla biznesu wiąże się zwykle ze sporymi kosztami” – mówi Valeria Jeleńska, Prezes JP Business Law Firm w Warszawie.
Od 25 listopada br. została m.in. wprowadzona możliwość drukowania dwustronnego wniosków oraz dokumentów do nich załączanych, której wcześniej nie było. Dodatkowo, nie wolno podawać ilości udziałów jako ułamka dziesiętnego (na przykład 0,5). Odpowiednim formatem będzie procent lub zwykły ułamek (na przykład 1/2). Numery telefonów należy wskazywać bez nawiasów. Jeśli jest to numer rosyjski, należy go podać z kodem „+7”, a nie jak poprzednio z kodem „8”.
Poza tym zalecany jest następujący sposób sporządzenia Statutu lub Umowy spółki:
• lewy margines - 3 cm;
• wolny lewy górny róg pierwszej strony o wymiarach 8 x 8 cm.
Teraz wnioski zawierają także dwa rodzaje adresów e-mail:
• adres e-mail, na który będą przesyłane dokumenty związane ze świadczeniem usług publicznych. Adres wskazany jest w sekcji „Informacje o wnioskodawcy” (Jest to pole obowiązkowe.);
• adres e-mail osoby prawnej wpisanej do Jednolitego Państwowego Rejestru Osób Prawnych. (Jest to pole nieobowiązkowe. Wiele formularzy zawiera dane pole, na przykład formularz składany podczas rejestracji osoby prawnej. Jeżeli firma podejmie decyzję o umieszczeniu takiego adresu w rejestrze, zawsze można go zmienić lub usunąć.)
W nowych formularzach już nie ma wymogu wskazania adresów zamieszkania osób fizycznych - założycieli (udziałowców) i członków zarządu osób prawnych. Zmieniają się też wymagania dotyczące sposobu wskazania adresu osoby prawnej lub miejsca zamieszkania indywidualnego przedsiębiorcy:
• adres musi być wskazany zgodnie z Państwowym Rejestrem Adresowym;
• struktura i kolejność elementów adresu muszą być zgodne z regułami zatwierdzonymi przez rząd, a skróty - z zasadami określonymi przez Ministerstwo Finansów;
• nie jest wymagany kod pocztowy.
Nowe formularze dają spółce z ograniczoną odpowiedzialnością możliwość przejścia na wzorzec umowy spółki. Aby zacząć z niego korzystać, należy złożyć wniosek P13014. Opłata skarbowa nie jest wymagana. Ze wzorca umowy spółki można również skorzystać podczas rejestracji osoby prawnej lub jej reorganizacji.
Do Jednolitego Państwowego Rejestru Osób Prawnych można wprowadzić informację o istnieniu umowy korporacyjnej. Złożenie samej umowy przy tym nie jest wymagane.
W nowych formularzach można wskazać, że istnieją podstawy do ograniczenia dostępu do informacji o osobie prawnej (na przykład o wspólniku lub członku zarządu).
***
O JP Business Law Firm
JP Business Law Firm to zespół prawników oraz ekspertów wyspecjalizowanych w obsłudze prawnej biznesu. Firma działa zarówno w Polsce, jak i na Wschodzie – w Rosji, na Ukrainie czy Białorusi. JP Business Law Firm wspiera inwestorów i podmioty rozważające ekspansję biznesową na rynki wschodnie. Do grona klientów firmy należą wiodący eksporterzy i importerzy oraz inwestorzy zainteresowani rynkami zagranicznymi.
www.jpblf.pl
https://jpblf.pl/zespol/valeria-jelenska/

Dlaczego lektura DORA przypomina bieg z przeszkodami?

Sztuczna inteligencja na sali rozpraw. Narzędzie czy ryzyko?

PROMOTECH nagrodzony za dbałość o bezpieczeństwo pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.