Rady nadzorcze na nowo
Bogdan Setlak
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy SKA
ul. Kącik 4
30-549 Kraków
bogdan.setlak@kwkr.pl; marketing@kwkr.pl
+48504034729; +48123957161
https://koniecznywierzbicki.pl/
Nowelizacja Kodeksu spółek handlowych, która weszła w życie dnia 13 października 2022 roku wywołała niemałe zainteresowanie, gdyż wprowadziła dużo nowości. Uwaga była skupiona głównie na przepisach dotyczących zasad tworzenia i funkcjonowania grup spółek. Warto również pochylić się nad zmianami dotyczącymi rad nadzorczych, albowiem przepisy te można traktować jako minimum dobrych praktyk co do sposobu funkcjonowania organów nadzorczych w spółkach. Jakie to zmiany?
1. Prawo do informacji - zgodnie z art. 3801 k.s.h. zarząd zobowiązany jest – bez dodatkowego wezwania – do udzielenia radzie nadzorczej informacji między innymi o uchwałach zarządu i ich przedmiocie, sytuacji spółki (w tym w zakresie jej majątku), a także istotnych okolicznościach z zakresu prowadzenia spraw spółki.
2. Prawo do korzystania z usług eksperta - nowość stanowi taże ustanowienie instytucji doradcy rady nadzorczej, który może zbadać określoną sprawę dotyczącą spółki lub jej majątku, czy też przygotować określoną analizę bądź opinię.
3. Obowiązek przygotowania dodatkowego sprawozdania - rady nadzorcze zostały zobowiązane do sporządzenia corocznego sprawozdania za ubiegły rok obrotowy, w którym zawarta ma zostać między innymi ocena sytuacji spółki.
W krótkim opracowaniu, którego autorką jest Dominika Lara - associate kancelarii KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy - zostały wskazane wszystkie najważniejsze zmiany dotyczące rad nadzorczych w spółkach akcyjnych. Zachęcamy Państwa do lektury pełnego tekstu na naszej stronie internetowej.
Zapomnij o awizo. Nadchodzi czas e-Doręczeń.
15 sierpnia mija ostateczny termin wdrożenia standardów ochrony małoletnich
Ponad 7 milionów pracowników na celowniku hakerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Wylesianie jedną z głównych przyczyn zmian klimatu. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
Ze względu na różnorodną i szczególnie istotną rolę, jaką pełnią lasy, coraz więcej mówi się o potrzebie wzmocnienia ich ochrony. Wylesianie i degradacja lasów są bowiem jednymi z głównych czynników, które przyspieszają zachodzącą globalnie zmianę klimatu. W działania na rzecz ochrony lasów angażują się również firmy. Jedną z inicjatyw, która w tym pomaga, jest certyfikacja lasów poświadczająca, że pochodzące z nich drewno jest pozyskiwane z poszanowaniem przyrody i ludzi z nimi związanych. Rozpoczynający się właśnie Tydzień Lasów FSC to dla tych firm okazja, by pokazać swoje działania na rzecz ochrony lasów, a jednocześnie edukować swoich klientów w tym zakresie.
Konsument
Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
Po dwucyfrowych wzrostach stawek najmu w dużych miastach z okresu dużego napływu uchodźców z Ukrainy rynek wpadł w stagnację. W I kwartale 2024 roku średnie ceny transakcyjne najmu spadły, a inwestycja w mieszkanie na wynajem nieco straciła na atrakcyjności. Na rozproszonym polskim rynku wciąż dominują indywidualni właściciele i problemem dla nich jest znalezienie rzetelnego lokatora. W razie konfliktu z najemcą wynajmujący zostaje bowiem na lata z zamrożonym majątkiem. Pomóc mogłyby arbitraże zamiast postępowań sądowych oraz dalsza profesjonalizacja rynku.
Farmacja
Część kosmetyków może być groźna dla kobiet w ciąży. Zwiększają ryzyko nadciśnienia
Fenole i parabeny, obecne powszechnie w mydłach, emulsjach, produktach do makijażu, filtrach ochronnych czy produktach higieny osobistej, podnoszą ryzyko nadciśnienia u kobiet w ciąży – alarmują naukowcy z Northeastern University w Bostonie w stanie Massachusetts. To o tyle istotne, że kobiety średnio korzystają codziennie z 12 produktów higieny osobistej. Naukowcy podkreślają, że powinny rozważyć rezygnację z niektórych rodzajów kosmetyków, ale nie rozwiązuje to problemu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.