Wyzwania przedsiębiorstw - sukcesja firm i prawne aspekty AI

Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec
ul. Maciejki 13
02-181 Warszawa
sekretariat|kancelaria-skarbiec.pl| |sekretariat|kancelaria-skarbiec.pl
22 586 40 00
www.kancelaria-skarbiec.pl
Zakończyła się VI edycja Międzynarodowego Forum Gospodarczego. W tym roku poświęcona była takim zagadnieniom jak m.in. sukcesja rodzinnego biznesu oraz wykorzystanie AI w biznesie, czyli obszarom, których rozwój ma szansę wpłynąć na zdynamizowanie polskich przedsiębiorstw i budować silną gospodarkę.
Family Office i sukcesja firm
Podczas tegorocznej, VI edycji MFG, która odbyła się w dniach 5-6 czerwca na Stadionie Śląskim w Chorzowie, jednym z głównych tematów były firmy rodzinne i ich sukcesja czyli przekazywanie biznesu następcom. W dyskusji wzięli udział przedsiębiorcy reprezentujący wielopokoleniowe firmy rodzinne i prawnicy. – Potencjał polskich firm rodzinnych drzemie w sukcesji i w tzw. Family Office, otwierających drzwi do przekształcenia przedsiębiorstwa w międzypokoleniowy biznes – mówił podczas konferencji mec. Robert Nogacki z warszawskiej Kancelarii Prawnej Skarbiec, nagrodzonej podczas MFG tytułem Championa Biznesu. – To dziś jest najlepszy moment na dyskusję o możliwościach jakie daje sukcesja i jej dostępnych modelach. Pierwsze pokolenie polskich przedsiębiorców, którzy zaczynali budować swój biznes w czasach przemian osiąga właśnie wiek emerytalny i staje przed dylematem - co dalej? Jeśli środowisko regulacyjne będzie sprzyjające, a świadomość polskich przedsiębiorców odnośnie możliwości wykorzystania takich narzędzi jak sukcesja czy Family Office wzrośnie, to Polska gospodarka ma szansę na realne korzyści i wzrost w oparciu o firmy rodzinne. Dla przykładu, 57% PKB Stanów Zjednoczonych jest wytwarzane przez firmy rodzinne – podsumował Nogacki.
Ryzyko prawne związane z AI
Podczas panelu poświęconego sztucznej inteligencji (AI) i jej wpływowi na gospodarkę (w dyskusji brali udział m.in. Oktawian Augustyn, Monika Zygmunt-Jakuć, mec. Robert Nogacki, Jerzy Kurgan, Mariusz Misiek i Jacek Stańdo), jednym z najistotniejszych tematów były prawne aspekty związane z AI. – To nie tylko kwestia praw autorskich czy odpowiedzialności cywilnej za skutki „decyzji” podejmowanych przez sztuczną inteligencję (AI). Dla polskich przedsiębiorców to przede wszystkim problematyka wdrożenia regulacji unijnego rozporządzenia AI Act. Pod koniec maja Rada UE przyjęła poprawioną treść aktu i już wkrótce zacznie on etapami wchodzić w życie. Niedostosowanie się do nowych przepisów może skutkować karami finansowymi, w wysokości nawet do 35 milionów euro lub 7% rocznego obrotu firmy – powiedział mec. Nogacki.
AI Act, czyli Akt o sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence Act/AI Act), mówi o tym, jak wdrażać, używać i rozwijać AI w firmie i jakie formalne wymogi należy spełnić. AI Act dotyczy wszystkich systemów, które są wprowadzone lub używane na terytorium Unii Europejskiej. Regulacje prawne będą dotyczyć także tych systemów, które powstawały i rozwijały się poza UE lub należą do przedsiębiorstw niezarejestrowanych we Wspólnocie.
Silne polskie marki
Podczas VI edycji Międzynarodowego Forum Gospodarczego (MFG) warszawska Kancelaria Prawna Skarbiec, za wkład w rozwój gospodarczy, zaangażowanie w ideę społecznej odpowiedzialności biznesu, budowanie pozytywnego wizerunku polskich przedsiębiorstw oraz stworzenie silnej i rozpoznawalnej marki, otrzymała nagrodę Champion Biznesu, przyznawaną przez Europejski Ośrodek Rozwoju Gospodarki.
Międzynarodowe Forum Gospodarcze to jedno z ważnych wydarzeń biznesowo-gospodarczych w kraju, które już od 2019 roku skupia polskich i zagranicznych przedsiębiorców, naukowców i badaczy działających w biznesie. MFG łączy konferencję merytoryczną z możliwością odbywania biznesowych spotkań, sprzyjając nawiązywaniu współpracy i odnajdywaniu rozwiązań dla aktualnych problemów towarzyszących prowadzeniu działalności gospodarczej.
Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w doradztwie prawnym, podatkowym oraz strategicznym dla przedsiębiorców

Dlaczego lektura DORA przypomina bieg z przeszkodami?

Sztuczna inteligencja na sali rozpraw. Narzędzie czy ryzyko?

PROMOTECH nagrodzony za dbałość o bezpieczeństwo pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.