Wyzwania przedsiębiorstw - sukcesja firm i prawne aspekty AI

Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec
ul. Maciejki 13
02-181 Warszawa
sekretariat|kancelaria-skarbiec.pl| |sekretariat|kancelaria-skarbiec.pl
22 586 40 00
www.kancelaria-skarbiec.pl
Zakończyła się VI edycja Międzynarodowego Forum Gospodarczego. W tym roku poświęcona była takim zagadnieniom jak m.in. sukcesja rodzinnego biznesu oraz wykorzystanie AI w biznesie, czyli obszarom, których rozwój ma szansę wpłynąć na zdynamizowanie polskich przedsiębiorstw i budować silną gospodarkę.
Family Office i sukcesja firm
Podczas tegorocznej, VI edycji MFG, która odbyła się w dniach 5-6 czerwca na Stadionie Śląskim w Chorzowie, jednym z głównych tematów były firmy rodzinne i ich sukcesja czyli przekazywanie biznesu następcom. W dyskusji wzięli udział przedsiębiorcy reprezentujący wielopokoleniowe firmy rodzinne i prawnicy. – Potencjał polskich firm rodzinnych drzemie w sukcesji i w tzw. Family Office, otwierających drzwi do przekształcenia przedsiębiorstwa w międzypokoleniowy biznes – mówił podczas konferencji mec. Robert Nogacki z warszawskiej Kancelarii Prawnej Skarbiec, nagrodzonej podczas MFG tytułem Championa Biznesu. – To dziś jest najlepszy moment na dyskusję o możliwościach jakie daje sukcesja i jej dostępnych modelach. Pierwsze pokolenie polskich przedsiębiorców, którzy zaczynali budować swój biznes w czasach przemian osiąga właśnie wiek emerytalny i staje przed dylematem - co dalej? Jeśli środowisko regulacyjne będzie sprzyjające, a świadomość polskich przedsiębiorców odnośnie możliwości wykorzystania takich narzędzi jak sukcesja czy Family Office wzrośnie, to Polska gospodarka ma szansę na realne korzyści i wzrost w oparciu o firmy rodzinne. Dla przykładu, 57% PKB Stanów Zjednoczonych jest wytwarzane przez firmy rodzinne – podsumował Nogacki.
Ryzyko prawne związane z AI
Podczas panelu poświęconego sztucznej inteligencji (AI) i jej wpływowi na gospodarkę (w dyskusji brali udział m.in. Oktawian Augustyn, Monika Zygmunt-Jakuć, mec. Robert Nogacki, Jerzy Kurgan, Mariusz Misiek i Jacek Stańdo), jednym z najistotniejszych tematów były prawne aspekty związane z AI. – To nie tylko kwestia praw autorskich czy odpowiedzialności cywilnej za skutki „decyzji” podejmowanych przez sztuczną inteligencję (AI). Dla polskich przedsiębiorców to przede wszystkim problematyka wdrożenia regulacji unijnego rozporządzenia AI Act. Pod koniec maja Rada UE przyjęła poprawioną treść aktu i już wkrótce zacznie on etapami wchodzić w życie. Niedostosowanie się do nowych przepisów może skutkować karami finansowymi, w wysokości nawet do 35 milionów euro lub 7% rocznego obrotu firmy – powiedział mec. Nogacki.
AI Act, czyli Akt o sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence Act/AI Act), mówi o tym, jak wdrażać, używać i rozwijać AI w firmie i jakie formalne wymogi należy spełnić. AI Act dotyczy wszystkich systemów, które są wprowadzone lub używane na terytorium Unii Europejskiej. Regulacje prawne będą dotyczyć także tych systemów, które powstawały i rozwijały się poza UE lub należą do przedsiębiorstw niezarejestrowanych we Wspólnocie.
Silne polskie marki
Podczas VI edycji Międzynarodowego Forum Gospodarczego (MFG) warszawska Kancelaria Prawna Skarbiec, za wkład w rozwój gospodarczy, zaangażowanie w ideę społecznej odpowiedzialności biznesu, budowanie pozytywnego wizerunku polskich przedsiębiorstw oraz stworzenie silnej i rozpoznawalnej marki, otrzymała nagrodę Champion Biznesu, przyznawaną przez Europejski Ośrodek Rozwoju Gospodarki.
Międzynarodowe Forum Gospodarcze to jedno z ważnych wydarzeń biznesowo-gospodarczych w kraju, które już od 2019 roku skupia polskich i zagranicznych przedsiębiorców, naukowców i badaczy działających w biznesie. MFG łączy konferencję merytoryczną z możliwością odbywania biznesowych spotkań, sprzyjając nawiązywaniu współpracy i odnajdywaniu rozwiązań dla aktualnych problemów towarzyszących prowadzeniu działalności gospodarczej.
Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w doradztwie prawnym, podatkowym oraz strategicznym dla przedsiębiorców

Dlaczego lektura DORA przypomina bieg z przeszkodami?

Sztuczna inteligencja na sali rozpraw. Narzędzie czy ryzyko?

PROMOTECH nagrodzony za dbałość o bezpieczeństwo pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.