Komunikaty PR

Próbowanie kuchni roślinnej nigdy nie było prostsze – wyniki raportu Pyszne.pl

2021-01-11  |  20:20

Co drugi Polak uważa, że dzisiaj łatwiej jest być weganinem niż 5 lat temu, a już ponad połowa z nas przynajmniej od czasu do czasu jada w pełni roślinne posiłki.[1] Najbardziej zainteresowani jesteśmy roślinnymi wersjami dań i produktów, które dobrze znamy. Producenci żywności i restauratorzy śledzą  zmieniające się preferencje konsumentów i odpowiadają na nie nowościami w ofercie. Czy kuchnia roślinna znajdzie w Polsce szersze grono zwolenników?

 

Do niedawna postrzegany jako zjawisko marginalne, weganizm coraz silniej wkracza do głównego nurtu żywienia. Rozwój trendu potwierdzają dane Pyszne.pl. W okresie od listopada 2019 do listopada 2020 zarówno różnorodność dostępnych w serwisie dań roślinnych, jak i liczba ich zamówień wzrosła dwukrotnie.[2] Promując i ułatwiając dostęp do apetycznych alternatyw dla mięsnych dań, Pyszne.pl włącza się w tym roku do Veganuary – jednej z najbardziej znanych inicjatyw zachęcających do odkrywania kuchni roślinnej. Do corocznego styczniowego wyzwania Veganuary zarejestrowało się w roku 2019 ponad 250 000 osób[3], zaś w 2021 udział weźmie w nim około pół miliona.[4]

 

Bogactwo kuchni roślinnej dostrzegają autorytety świata polskiej gastronomii. “Każdy moment – więc i ta styczniowa akcja – jest dobry, by ograniczyć jedzenie mięsa i zastanowić się nad zmianą naszych w tej materii przyzwyczajeń. Kuchnia roślinna nie tylko bywa bardzo smaczna – jest też zbawienna dla planety, na której żyjemy.” – mówi Robert Makłowicz, który na zaproszenie Pyszne.pl testuje przez pierwszy miesiąc roku roślinne menu wybranych restauracji dostępnych w serwisie.

 

Według zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl raportu “Kuchnia roślinna w Polsce” weganizm jest pojęciem coraz lepiej znanym Polakom. Ponad 60% z nas prawidłowo wskazuje, że wiąże się on z wykluczeniem z jadłospisu mięsa, jaj i nabiału. Najwięcej, bo aż 73% osób jadających dania w pełni roślinne, wybiera je ze względów zdrowotnych. Z kolei sceptycznie nastawionych w największym stopniu przekonałaby gwarancja odpowiednio zrównoważonej diety – zadeklarowało tak 44%.

 

W związku z tym, że dla wielu z nas weganizm jest jeszcze nie do końca odkrytym zjawiskiem, 31% chciałoby, aby ktoś przyrządzał dla nas roślinne potrawy. I co się z tym wiąże – 38% jadłoby roślinnie, mając pewność zadowalającego smaku wegańskich dań. “W RoślinnieJemy obserwujemy, jak powoli przełamywany jest stereotyp kuchni wegańskiej postrzeganej jako niedoborowej i niesmacznej. Roślinne dania mogą dostarczać energii, być sycące i jednocześnie dostarczać sporo przyjemności.” – mówi Maciej Otrębski, ekspert w zakresie kuchni roślinnej, Strategic Partnerships Manager w kampanii RoślinnieJemy.

 

Restauracje pełnią ważną rolę w popularyzacji kuchni roślinnej. 27% badanych deklaruje, że częściej jadłoby roślinnie, gdyby dostępność tego rodzaju dań była większa. “To sygnał przede wszystkim dla restauratorów, którzy dotychczas sceptycznie podchodzili do wzbogacenia kart o dania roślinne. W 2020 roku możemy mnożyć przykłady restauracji i sieci, które z sukcesem wplatają takie opcje do menu.” – dodaje Otrębski. 34% Polaków uważa, że oferta dań w 100% roślinnych w restauracjach jest lepsza niż 5 lat temu. 1/3 konsumentów potraw wegańskich ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze.

 

Polacy najchętniej przetestowaliby w wersji roślinnej dania kuchni polskiej. Chętnie sięgnęlibyśmy też po wegańskie wersje comfort food. Ponad 80% z nas zna hummus, kotlety roślinne i mleko na bazie roślin, a ponad połowa – roślinne zamienniki nabiału i przetworów mięsnych. Wiedza o tych wyrobach nie jest jednak tożsama z ich włączaniem do jadłospisu. Próbowało ich średnio dwa razy mniej osób niż o nich słyszało. Mało znanym produktem wciąż pozostaje obco brzmiący seitan, o którym słyszało tylko 30% badanych, a próbowało zaledwie 10%. Aż 45% deklaruje, że częściej sięgałoby po produkty i składniki roślinne, gdyby ich cena w sklepach była niższa. Jeśli chodzi o rezygnację z produktów odzwierzęcych, Polakom najtrudniej byłoby wyłączyć z codziennego jadłospisu ser żółty, jogurty i mięso w postaci dań, natomiast z większą łatwością wykluczyliby inne przetwory mleczne i mięsne.

 

“Mocnym sygnałem dla branży gastronomicznej jest jeden z kluczowych wniosków badania Pyszne.pl – najchętniej jedlibyśmy roślinne wersje znanych nam dań – pierogów, zup, burgerów czy pizzy. Zasięg i skala działalności serwisów delivery sprawia, że po roślinne jedzenie może sięgnąć każda osoba zaintrygowana nowymi smakami lub po prostu poszukująca bardziej zrównoważonych i przyjaznych planecie sposobów odżywiania się.” – podsumowuje Maciej Otrębski. – “2021 rok w moim odczuciu to czas, w którym temat roślinnego jedzenia pozostanie atrakcyjny, a rodzima gastronomia będzie dalej zaskakiwać coraz lepszą ofertą dań roślinnych.” – dodaje.

 

 

 

 

*               *               *               *               *

Liczby i fakty z raportu “Kuchnia roślinna w Polsce” zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl:

 

1. Do częstszego jedzenia w 100% roślinnych dań Polaków najbardziej skłoniłyby:

●            45% –  niższa cena roślinnych produktów / składników w sklepach

●            44% – gwarancja dobrze zbilansowanej diety

●            38% – lepszy smak roślinnych dań

●            31% – gdyby ktoś je dla nas gotował

●            27% – większa dostępność roślinnych dań w restauracjach

 

 

2. Potrawy w wersji roślinnej, których najchętniej spróbowaliby Polacy:

●            35% – pierogi

●            33% – kotlety

●            32% – pizza

●            29% – kebab; burger

●            25% – zupy, np. rosół, pomidorowa, żurek

 

3. Produkty roślinne, o których słyszeli Polacy:

●            85% – hummus

●            82% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin

●            81% – tofu

●            69% – pasztet na bazie roślin

●            57% – ser na bazie roślin

●            55% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin

●            30% – seitan

 

4. Produkty roślinne, których próbowali Polacy:

●            51% – hummus

●            46% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin

●            41% – tofu

●            39% – pasztet na bazie roślin

●            24% – ser na bazie roślin

●            22% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin

●            10% – seitan

 

5. Z których produktów odzwierzęcych Polakom byłoby najtrudniej zrezygnować:

●            65% – żółty ser

●            61% – jogurt

●            60% – mięso w postaci, np. kotletów i innych dań

●            54% – śmietana

●            50% – majonez

●            42% – pasztet mięsny

 

 

Polecane przez użytkowników Pyszne.pl restauracje wegańskie i vegan friendly:

 

1. Warszawa:

●            Telaviv Urban Food by Malka

●            Wegeguru

●            Sabich

●            Krowarzywa

●            Falla

 

2. Wrocław:

●            Krowarzywa

●            Falla

●            KalaPizza

●            ibo Falafel

●            VEGA Bar Wegański

 

3. Kraków:

●            Mazaya Falafel

●            Krowarzywa

●            Vegab

●            Farma Burgerownia Roślinna

●            Pod Norenami

 

4. Poznań:

●            Vegab

●            Krowarzywa

●            Falla

●            Vege Pizza

●            Vegar - Vegan Kebab

 

5. Łódź:

●            Telaviv Urban Food by Malka

●            Falla

●            Owoce i Warzywa Klubokawiarnia

●            Niebostan

●            Krowarzywa

 

6. Gdańsk:

●            Manna 68

●            Food Art Company

●            Patison

●            Warzywina

●            Krowarzywa

 


[1] Raport “Kuchnia roślinna w Polsce” prezentujący wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl grudniu 2020 metodą CAWI na grupie 800 respondentów przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

[2] Dane wewnętrzne Pyszne.pl listopad 2019-listopad 2020.

[3] https://www.veganfoodandliving.com/news/the-official-veganuary-2020-survey-results-are-in/.

[4] https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2020/dec/29/veganuary-biggest-year-lockdown-diet-overhaul.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Najlepsze produkty na majówkowy grill tylko w Blue City Biuro prasowe
2024-04-27 | 01:00

Najlepsze produkty na majówkowy grill tylko w Blue City

Od środy 24 kwietnia aż do soboty 27 kwietnia poziom -1 w Blue City zamieni się w regionalny ryneczek, na którym będzie można spotkać najlepszych wytwórców tradycyjnej
Konsument Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce czyli co zostawiamy w Uberze?
2024-04-23 | 16:00

Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce czyli co zostawiamy w Uberze?

Podróżując taksówkami pasażerowie najczęściej gubią rzeczy codziennego użytku takie jak ubrania, elektronikę czy biżuterię. Zdarza się jednak, że w samochodzie zostają
Konsument Ponad 66% młodych Polaków korzysta z programów lojalnościowych
2024-04-23 | 14:00

Ponad 66% młodych Polaków korzysta z programów lojalnościowych

Generacja Z jako pokolenie tzw. cyfrowych tubylców sprawnie porusza się pomiędzy platformami e-commerce i aplikacjami mobilnymi, poszukując najbardziej korzystnych możliwości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.