Komunikaty PR

Przedsiębiorca wobec państwa – Fundacja ProjektPL opublikowała raport z badań

2022-06-10  |  16:00
Biuro prasowe
Do pobrania komunikat ( 0.04 MB )

 

 

Fundacja opublikowała raport „Polski przedsiębiorca: przedstawiciel elity czy członek społeczeństwa?”. Wynika z niego, że przedsiębiorcy mają spory dystans do państwa: nie wierzą, by urzędnicy działali głównie w interesie obywateli, ani by państwo koncentrowało się na tworzeniu dobrych warunków rozwoju dla firm. Biznesmeni nie potępiają też zmiany rezydencji podatkowej, aby uzyskać niższe podatki. 

 

Choć niespełna 3% przedsiębiorstw sformułowała przekaz o misji firmy, to w ponad 23% biznesów istnieje nieformalna misja społeczna. Pytani o kręgi, wobec których przedsiębiorcy czują się zobligowani do odpowiedzialności, przedsiębiorcy rzadko wymieniali pra­cowników, a jeszcze rzadziej - państwo i lokalną społeczność. Lecz choć zaledwie 13% firm współpracuje regularnie z organizacjami społecznymi lub sama orga­nizuje jakieś inicjatywy, to aż 96% przedsiębiorców angażuje się osobiście we wsparcie akcji społecznych i charytatywnych.

 

Publikacji raportu towarzyszył panel, w którym uczestniczyli naukowcy, przedsiębiorcy i politycy. Ich zdaniem jednym z głównych problemów jest niechęć przedsiębiorców do zrzeszania się w organizacje, które byłyby partnerami do dialogu z władzami. – To bardzo utrudnia budowanie współpracy państwa i biznesu – stwierdziła posłanka Jadwiga Emilewicz.

 

Słaba współpraca oznacza m.in. brak sprawnego przepływu informacji. – W rezultacie przedsiębiorcy nie uczestniczą np. w procesie wypracowywania rozwiązań prawnych. Ich głosy pojawiają się kilka miesięcy za późno, najczęściej dopiero, kiedy projekt aktu prawnego wychodzi z Senatu – powiedziała.

 

Adam Zych, prezes ProjektPL uważa, że brak wzajemnego zaufania między biznesem i władzą ustawodawczą oraz wykonawczą staje się szczególnie niekorzystny w sytuacjach trudnych. – Dziś państwo i biznes są jak dwie łódki wpływające na morze międzynarodowego kryzysu gospodarczego – powiedział. – Jeżeli nie uda się zharmonizować ich kursów, znaleźć funkcjonującej platformy współpracy, to Polsce grozi strata rozpędu gospodarczego.

Fundacja Projekt PL chce w ramach stałej akcji „Etos przedsiębiorcy” inicjować dyskusje i szukać odpowiedzi na pytanie o tożsamość polskiego przedsiębiorcy i wspierać postawy, które sprzyjałyby lepszej współpracy środowisk biznesowych z instytucjami państwa.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu Biuro prasowe
2025-04-24 | 14:00

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

Polacy są społeczeństwem zestresowanym. Ponad połowa martwi się z powodów finansowych, źródłem niepokoju są także sprawy bieżące oraz obowiązki związane
Problemy społeczne 878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB
2025-03-12 | 06:00

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku
Problemy społeczne Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
2025-02-20 | 17:00

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Wyobraź sobie, że każdego ranka budzisz się wypoczęty i pełen energii. Co więcej, aby to osiągnąć nie potrzebujesz kolejnej kawy. Wystarczy naturalny, dostępny

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową

Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.

Transport

M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

 Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi. 

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.