Komunikaty PR

Przedsiębiorstwa społeczne w dobie epidemii

2020-04-30  |  15:30
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Perzyna
PROPSY PR NON FOR PROFIT SP. Z O.O.

ul. Królowej Aldony 9/1
03-928 Warszawa
olga.perzyna|propsypr.pl| |olga.perzyna|propsypr.pl
535 493 546
https://propsypr.pl/

W Polsce jest ich już kilka tysięcy, m.in. zatrudniają osoby z niepełnosprawnościami czy osoby tuż przed emeryturą, migrantów, dzieci opuszczające domy dziecka, wspomagają lokalnych rolników, znajdują ekologiczne warianty produktów i usług. Ich sytuacja zdaje się być szczególnie trudna w dobie kryzysu spowodowanego epidemią – zagrożone są miejsca pracy osób, które nie znajdą nigdzie indziej zatrudnienia. Akcję wspiera aktor Artur Barciś, który wystąpił w spocie kampanii dostępnym na stronie www.wlasniepoto.biz.pl. 

 

Kampania społeczna „Właśnie po to” ruszyła na kilka dni przed wprowadzeniem ograniczeń związanych z poruszaniem się obywateli po ulicach, zamykaniem placówek edukacyjnych, restauracji i kawiarni, klubów czy niektórych punktów usługowych. Od tego momentu przedsiębiorstwa społeczne podobnie, jak inne podmioty gospodarcze znalazły się w impasie – tracą lub już utraciły płynność finansową. Branże, w których działają tego rodzaju firmy, oparte są na kontakcie z drugim człowiekiem, w związku z tym, jak twierdzą eksperci z Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej, ich przychody spadły o średnio 75%, a często nawet 100%, straty mogą więc sięgać wiele setek tysięcy złotych. W przypadku przedsiębiorstw społecznych trwa walka nie tylko o płynność finansową, ale i o realizację ważnych, społecznych celów. Dziś wszyscy możemy im pomóc utrzymać miejsca pracy stworzone specjalnie dla setek osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

 

Nasza kampania ma być potężną inspiracją – szczególnie, gdy trwa epidemia, dla tych osób, które chcą wejść na ścieżkę WŁAŚNIE PO TO, chcą podejmować świadome decyzje konsumenckie i w ten sposób pomnażać dobro – mówi Staśka Retmaniak, jedna z organizatorek kampanii, ze Stowarzyszenia BORIS. – Chcemy uświadomić każdemu m.in. jak duże znaczenie ma to, gdzie kupujemy i jakie produkty wybieramy. Dzięki temu możemy mieć wpływ na wiele istotnych aspektów naszego życia społecznego, np. wspieranie aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami – dodaje.

 

Kim są przedsiębiorcy społeczni? To organizacje rozwiązujące problemy społeczne za pomocą technik biznesowych, które wspierają takie wartości jak empatia, solidarność społeczna, przedsiębiorczość, zero waste, godna praca czy szacunek do drugiego człowieka. Są to m.in. lokalne pracownie krawieckie zatrudniające seniorów, kawiarnie zatrudniające osoby z autyzmem czy spółdzielnie socjalne wspierające sprzedaż od lokalnych rolników.

 

Dokonując zakupów w przedsiębiorstwach społecznych, realnie możemy przyczynić się do tego, by biznes zmieniał świat na lepsze, wspierając np. tych, którzy długo byli bezrobotni lub tych, którzy z powodu swej niepełnosprawności nie odnaleźli się na  rynku pracy. Pamiętajmy, że stan zagrożenia wykluczeniem może dotyczyć każdego z nas. Wystarczy przekroczyć pięćdziesiątkę i stać się niewidzialnym dla rynku pracy. Doświadczyć kryzysu psychicznego czy przewlekłej choroby, aby oddalić się od środowiska. Sposobem na eliminację tych negatywnych zjawisk jest właśnie przedsiębiorczość społeczna – tłumaczy Daniel Prędkopowicz z Fundacji Fundusz Współpracy, która jest współorganizatorem kampanii.

 

Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w Polsce jest zarejestrowanych ponad 1200 przedsiębiorstw społecznych. Inne źródła, wskazują, że takich podmiotów może być nawet 3000. Tylko na Mazowszu działa ich blisko 400. – Przedsiębiorstwo społeczne może założyć każdy. Wystarczy mieć pomysł na biznes oraz wrażliwość społeczną – podpowiada Beata Juraszek-Kopacz z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, jedna z organizatorek kampanii. Jak wskazują dane, najczęściej są to podmioty działające w branży gastronomicznej, tj. kawiarnie zatrudniające osoby z niepełnosprawnością czy długotrwale bezrobotne; centra integracji społecznej przyuczające do zawodu krawca, florysty czy spawacza; fundacje lub stowarzyszenia, które w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dają zajęcie seniorom. – To miejsca na biznesowej mapie naszego kraju, które warto promować i wspierać, bo dla nich liczy się nie tylko zysk, ale i ludzie – dodaje.

 

„Właśnie po to” jest kampanią promującą ideę przedsiębiorczości społecznej w Polsce, a w szczególności na Mazowszu. Wspiera ją popularny aktor filmowy i teatralny – Artur Barciś, znany między innymi z roli niepełnosprawnego intelektualnie Janka Kaniewskiego w serialu „Doręczyciel”. Bohater filmu po śmierci matki postanawia zmienić swoje życie i usamodzielnić się. Zostaje listonoszem, co pozwala mu zyskać niezależność finansową. – Jankowi Kaniewskiemu ktoś zaufał i zobaczył w nim potencjał, ktoś dał mu pracę, a dzięki temu pomógł odzyskać samodzielność, poniekąd także godność. To, co robią przedsiębiorcy społeczni jest ogromnie ważne. Uważam, że koniecznie trzeba ich wspierać. Ludzie lubią pomagać, tylko trzeba im raz za razem pokazywać konkretne problemy oraz sposoby na ich rozwiązanie. Z tego powodu kampanie takie jak „Właśnie po to” są bardzo ważne i potrzebne – tłumaczy Artur Barciś, ambasador kampanii.

 

Kampania skierowana jest do wszystkich, którzy są już zmęczeni ciągłą pogonią za pieniądzem i pracą w miejscach nastawionych wyłącznie na zysk liczony w monetach. Chcemy pokazać, że swoje umiejętności biznesowe mogą z powodzeniem wykorzystać w działaniach na rzecz lepszego świata.  Przedsiębiorstwa społeczne to dobre rozwiązanie również dla tych, którzy chcą odnaleźć się na rynku pracy, ale brakuje im specjalistycznych kwalifikacji. W ośrodkach wspierania ekonomii społecznej zespoły specjalistów pokazują, jak działa takie przedsiębiorstwo i wspierają na pierwszym etapie powstawania – wyjaśnia Edyta Obłąkowska-Woźniak z Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. –Wierzymy, że „Właśnie po to” zainspiruje ich do aktywności, np. założenia kawiarni lub stołówki w modelu spółdzielni socjalnej, która będzie nie tylko rozwiązywać ważne problemy społeczne, ale tworzyć atmosferę godnej pracy – dopowiada.

 

Kampania „Właśnie po to” ma charakter ogólnopolski oraz mazowiecki. Jej inspiratorami są Stowarzyszenie BORIS, Fundacja Fundusz Współpracy, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Stowarzyszenie Ośrodek Kultury i Aktywności Lokalnej w Krzesku, Stowarzyszenie Europa i My oraz Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Kampania dofinansowana ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Więcej informacji na temat kampanii społecznej znajduje się na stronie: www.wlasniepoto.biz.pl oraz w mediach społecznościowych pod hashtagiem #WlasniePoTo. Spot reklamujący kampanię: www.wlasniepoto.biz.pl/wideo/.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Wyższa na dłużej – rentowność papierów skarbowych w USA Biuro prasowe
2024-04-30 | 11:10

Wyższa na dłużej – rentowność papierów skarbowych w USA

W skrócie:  • Rentowności amerykańskich 10-letnich obligacji skarbowych wzrosły powyżej 4,6% w związku z oczekiwaniami wolniejszego cyklu obniżek stóp procentowych
Gospodarka Rynki finansowe gospodarek wschodzących – czas zapiąć pasy
2024-04-30 | 11:00

Rynki finansowe gospodarek wschodzących – czas zapiąć pasy

Banki centralne z rynków wschodzących są obecnie między młotem a kowadłem: wzrost gospodarczy wymaga obniżenia stóp, ale spowolnienie cięć w głównych gospodarkach
Gospodarka Małe firmy myślą, że windykacja jest tylko dla dużych
2024-04-26 | 08:00

Małe firmy myślą, że windykacja jest tylko dla dużych

Co 5. firma nie reguluje zobowiązań wobec kontrahentów, bo sama nie otrzymuje zapłaty od klientów – wynika z badania „Przeterminowanie faktur w polskich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.