Komunikaty PR

21.04 decyzja dotyczącą cenzury roślinnych alternatyw nabiału

2021-04-20  |  10:00
Kontakt
Anna Trela
Yellowcups

Przewóz 34/p. 3
30-716 Kraków
anna.trela|yellowcups.pl| |anna.trela|yellowcups.pl
+48 733 070 360
yellowcups.pl/
  • Poprawka 171 do rozporządzenia KE 1308/2013, która ma na celu dalsze cenzurowanie roślinnych alternatyw produktów nabiałowych, będzie przedmiotem trójstronnych negocjacji pomiędzy instytucjami europejskimi od 21 kwietnia br.
  • Ponad 435 000 konsumentów podpisało petycję sprzeciwiającą się wprowadzeniu poprawki 171 w życie i tym samym powstrzymanie cenzury produktów pochodzenia roślinnego.
  • UE ma szansę powstrzymać cenzurę roślinnych alternatyw i skupić się na modernizacji wspólnej polityki rolnej i wspólnej organizacji rynków rolnych, by jak najlepiej pomagać ludziom i środowisku naturalnemu.

 

W tym tygodniu odbędzie się głosowanie, które będzie mieć znaczący wpływ na przyszłość roślinnych produktów w Unii Europejskiej. Przedmiotem dyskusji będzie poprawka 171 – projekt przepisu wprowadzającego nowe, surowe ograniczenia w odniesieniu do żywności pochodzenia roślinnego, który zaproponowany został w 2018 r. przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi (AGRI) Parlamentu Europejskiego. 21 kwietnia br. Parlament Europejski, Komisja Europejska i Rada Ministrów rozpoczynają trójstronne negocjacje, podczas których rozpatrywane będą tematy Wspólnej Organizacji Rynków Produktów Rolnych (WOR).

Konsumenci i organizacje apelują o odrzucenie poprawki 171

Poprawka 171 nigdy nie była przedmiotem procesu kontroli publicznej w kontekście oceny skutków lub otwartych konsultacji – teraz konsumenci i branża producentów żywności roślinnej chcą, by ich głos został wysłuchany. Jest to szczególnie ważne, ponieważ tylko ta branża zostanie dotknięta tym rozporządzeniem.

Jednak nie tylko producenci żywności pochodzenia roślinnego sprzeciwiają się dalszym ograniczeniom roślinnych zamienników nabiału. W okresie poprzedzającym podjęcie decyzji poprawka 171 została skrytykowana przez szeroką i zróżnicowaną grupę zainteresowanych stron, w tym:

  • 435 000 konsumentów, którzy podpisali petycję ProVeg, Upfield i Oatly,
  • 96 firm i organizacji, które poparły petycję ProVeg, Upfield i Oatly;
  • 21 organizacji pozarządowych, w tym WWF i Greenpeace w liście otwartym;
  • przedstawiciele branży mleczarskiej, w tym prezes Berglandmilch, największej austriackiej spółdzielni mleczarskiej – liczącej ponad 11 000 członków – w opublikowanym oświadczeniu medialnym;
  • CECU (Konfederacja Konsumentów i Użytkowników)
  • 34 posłów do Parlamentu Europejskiego, którzy podpisali list z apelem o odrzucenie poprawki
  • Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) zwróciła się już w zeszłym roku do posłów PE o podjęcie działań przeciwko wprowadzeniu poprawki 171, ponieważ nie widzieli uzasadnienia dla wprowadzenia takich przepisów
  • grupa 94 ​​firm spożywczych i organizacji pozarządowych z różnych sektorów w liście otwartym
  • przeciwko poprawce opowiedziała się także Greta Thunberg
  • Dr Melanie Joy stworzyła film, w którym zwróciła się do Komisji Europejskiej i państw członkowskich o odrzucenie poprawki 171 i zaprzestania cenzury roślinnych alternatyw produktów.

 

Unia Europejska zadecyduje

To właśnie teraz okaże się, czy Unia Europejska poprze antykonkurencyjną, lekkomyślną z punktu widzenia ekologii politykę wprowadzającą szereg nowych ograniczeń dla roślinnych alternatyw dla produktów mleczarskich. Już dziś jest to kategoria żywności w UE poddana nieomal największym ograniczeniom.  

Po wejściu w życie poprawki 171 dalsze restrykcje i ograniczenia żywności pochodzenia roślinnego mogą dotyczyć m.in.:

  • sprzedaży rozpoznawalnych formatów opakowań, jak karton roślinnego mleka lub kostka margaryny roślinnej,
  • wizualnego przedstawiania żywności pochodzenia roślinnego, jeśli można je ocenić jako „przywołujące” lub „imitujące” nabiał – np. obrazu przedstawiającego „wirujący” napój owsiany na opakowaniu,
  • pokazania naukowo udowodnionego wpływu na klimat poprzez porównanie śladu węglowego roślinnego produktu z jego mlecznym odpowiednikiem – we wszystkich komunikatach, w tym w mediach cyfrowych i społecznościowych,
  • opisywania żywności na bazie roślin, jej smaku lub funkcji poprzez odwołanie się do znanej terminologii „mleczarskiej”. Na przykład stosowanie sformułowań takich jak „jest jak mleko”, „kremowy” lub „maślany” w celu poinformowania konsumenta o przeznaczeniu, teksturze lub smaku – i to zarówno w kontekście użycia na opakowaniu, jak i w reklamie.
  • stosowania znanych konsumentom informacyjnych zwrotów np.: "nie zawiera mleka", "odpowiednie dla osób cierpiących na nietolerancję laktozy" lub "roślinna alternatywa dla jogurtu / śmietany".

„(…) Już teraz rolnicy, stowarzyszenia konsumentów, organizacje pozarządowe, firmy spożywcze, obywatele – wszyscy pokazują swój sprzeciw wobec poprawki 171 i wzywają do zaprzestania cenzury. Stanowi ona zagrożenie dla zrównoważonego rozwoju. Potraktujmy kryzys klimatyczny poważnie i chrońmy żywność pochodzenia roślinnego. Od tego zależy nasza przyszłość” – powiedziała Jasmijn de Boo, wiceprezes ProVeg International.

„Od lat 70. XIX wieku odpieramy antykonkurencyjne ataki przemysłu mleczarskiego. Poprawka 171 delegalizuje same słowa, opakowania i obrazy, których sektor żywności pochodzenia roślinnego używa od dziesięcioleci. Konsumenci rozumieją, że jest to szkodliwe działanie i setki tysięcy z nich chcą być wysłuchani” – mówi dr Jeanette Fielding, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w Upfield. „W XXI wieku nie jest to już tylko problem anty-konkurencyjności i praw konsumentów. Jest to również problem zmian klimatycznych, bioróżnorodności i zdrowia publicznego”.

„Mamy nadzieję, że UE dotrzyma swojego zobowiązania do przewodzenia globalnej walce ze zmianami klimatycznymi i odrzuci poprawkę 171. Ścigamy się z czasem i z zegarem klimatycznym. Wprowadzenie barier legislacyjnych w momencie, gdy nauka wprost dostarcza dowodów potwierdzających, jak ważne jest przejście na diety roślinne, by przeciwdziałać zmianom klimatycznym i wyzwaniom zdrowia publicznego jest nie tylko złe, ale wręcz absurdalne” – mówi Cecilia McAleavey, dyrektor ds. publicznych i zrównoważonego odżywiania w Oatly.

„Stanowisko naukowe jest jasne. Spożycie nabiału pochodzącego od krów nie jest niezbędne dla zdrowia ludzi i może powodować szkody. W przypadku mężczyzn, spożycie produktów mlecznych zwiększa ryzyko raka prostaty. Biorąc pod uwagę, że nawet 70% ludzi na całym świecie może nie tolerować laktozy oraz jakie szkody hodowla bydła mlecznego wyrządza środowisku i zwierzętom, jako pracownicy służby zdrowia mamy obowiązek odpowiednio doradzać naszym pacjentom. Ja powtarzam swoim pacjentom, że nabiał nie jest niezbędny w diecie i że mogą dokonywać lepszych wyborów” – mówi Dr Shireen Kassam, hematolog z King’s College Hospital w Londynie.

 

Jak można dołączyć?

  • Podpisz i udostępnij petycję: www.StopAM171.com 
  • Wykorzystaj hashtag #StopPlantBasedCensorship #StopAM171 

Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z nami:

Marcin Tischner

marcin.tischner@proveg.com;

Sebastian Tolwinski

sebastian.tolwinski@upfield.com

 

ProVeg International
ProVeg jest międzynarodową organizacją zajmującą się świadomością żywnościową, pracującą nad przekształceniem globalnego systemu żywnościowego poprzez zastąpienie konwencjonalnych produktów pochodzenia zwierzęcego alternatywami roślinnymi i hodowanymi komórkowo. ProVeg współpracuje z międzynarodowymi organami decyzyjnymi, rządami, producentami żywności, inwestorami, mediami i opinią publiczną, aby pomóc światu w przejściu do społeczeństwa i gospodarki, które są mniej zależne od hodowli zwierząt, a bardziej zrównoważone dla ludzi, zwierząt i planety. ProVeg posiada status stałego obserwatora w UNFCCC, jest akredytowany przez UNEA i otrzymał nagrodę ONZ "Momentum for Change". www.proveg.com

 

Upfield

W Upfield sprawiamy, że ludzie są zdrowsi i szczęśliwsi dzięki doskonałym smakom produktów odżywczych na bazie roślin, które są lepsze dla naszej planety. Jako globalna firma oparta na roślinach, Upfield jest pierwszym producentem roślinnych smarowideł i serów z ponad 100 marek, w tym ikoniczne marki Flora, Rama, Blue Band, Proactiv, Becel, I Can't Believe It's Not Butter, Country Crock i Violife. Z siedzibą w Amsterdamie, sprzedajemy nasze produkty w ponad 95 krajach i mamy 15 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Firma zatrudnia ponad 4200 współpracowników. Od 1871 roku jesteśmy autorytetem w kategorii smarowideł, co daje nam niezrównane doświadczenie, know-how i inspirację. Koncentrujemy się na dostarczaniu zdrowszych produktów, które mają doskonały smak i najwyższą jakość oraz pomagają nam w realizacji naszej misji tworzenia "Lepszej przyszłości opartej na roślinach". www.Upfield.com

Oatly
Oatly jest światowym liderem w globalnym ruchu na rzecz zrównoważonego rozwoju, promując korzyści płynące z odżywiania się roślinami, zarówno z punktu widzenia zdrowotnego, jak i zrównoważonego rozwoju, w celu stworzenia pozytywnych zmian społecznych. Firma została założona w latach 90-tych i opiera się na badaniach naukowych prowadzonych przez Uniwersytet w Lund. Obecnie firma oferuje szeroką gamę odżywczych i zrównoważonych produktów na bazie owsa, które wykorzystują opatentowaną technologię enzymatyczną, kopiującą naturalny proces i zamieniającą bogaty w błonnik owies w odżywczą, płynną żywność przeznaczoną specjalnie dla ludzi. Oatly zatrudnia obecnie około 800 osób w całej Europie, Ameryce Północnej i Azji, z globalną siedzibą w Malmö w Szwecji oraz biurami regionalnymi w Nowym Jorku, Londynie, Berlinie, Amsterdamie, Helsinkach, Szanghaju i Hongkongu.  www.oatly.com

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Yellowcups
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.