Komunikaty PR

Branża spożywcza przygotowana do konkurowania z firmami zagranicznymi

2023-04-18  |  15:15
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG

Łącznie aż 42 proc. firm spożywczych z sektora przemysłowego uważa, że z perspektywy posiadanego parku maszyn i urządzeń branża jest równie dobrze lub nawet lepiej przygotowana do konkurowania w porównaniu z firmami zagranicznymi – wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce. Ponadto nakłady na odnowienia parku MiU w najbliższym czasie planuje podnieść 28 proc. firm z branży, a 25 proc. – zwiększyć automatyzację. Niemal 60 proc. ankietowanych przyznało, że finansując takie inwestycje posiłkuje się środkami zewnętrznymi.

 

Co trzeci przedsiębiorca (30 proc.) z branży spożywczej uważa, że branża jest równie dobrze przygotowana do konkurowania, z perspektywy posiadanego parku maszyn i urządzeń, co firmy zagraniczne. Co czwarty (22 proc.) jest zdania, że w jednych obszarach jest ona bardziej konkurencyjna a w innych mniej, z kolei jeden na ośmiu (12 proc.) sądzi, że kondycja sektora w tym zakresie jest nawet lepsza. Jeden na trzech respondentów (29 proc.) uważa natomiast, że zagraniczne podmioty mają lepsze parki maszyn i urządzeń.  

Duża część przedsiębiorców z branży spożywczej uważa, że ich parki maszyn i urządzeń nie odbiegają od tych, posiadanych przez podmioty zagraniczne. W pewnym stopniu wpływa to na gotowość branży do większej dywersyfikacji rynków i koreluje ze wzrostem sprzedaży zagranicznej. Widać to w wynikach naszego badania. Niższe niż oczekiwane przychody ze sprzedaży krajowej, raportowane w ostatnim badaniu, firmy starały się zrównoważyć szukając innych możliwości sprzedaży swoich produktów. 28 proc. respondentów oceniło, że zwiększyło dywersyfikację rynków, a 32,6 proc. przyznało, że poprawiła się ich kondycja w obszarze sprzedaży zagranicznej. To jak wyglądać będzie sytuacja w tym roku zależy przede wszystkim od tego, jak przedsiębiorcy poradzą sobie w wymagającym otoczeniu biznesowym. Z naszego badania wynika, że dla branży spożywczej największym wyzwaniem w nadchodzących miesiącach będzie inflacja, wysokie ceny energii oraz rosnące koszty zakupu surowców potrzebnych do produkcji  – mówi Katarzyna Kaczmarek, CEO Siemens Financial Services w Polsce.

 

Mimo wymagającej sytuacji część przedsiębiorców stara się inwestować

 

Nakłady na odnowienia parku maszyn i urządzeń w minionym roku podniosło 31 proc. firm z branży spożywczej, a w najbliższym czasie takie inwestycje chce zwiększyć 28 proc. Z kolei automatyzację w ostatnim roku podniosło 21 proc., a w nadchodzących miesiącach takie działania przewiduje 25 proc.

Dobrym prognostykiem na przyszłość jest to, że część przedsiębiorców z tej branży planuje inwestować w nowe technologie. Należy przypuszczać, że w pewnym stopniu pozwoli to im poradzić sobie z presją płacową i rosnącymi kosztami zatrudnienia, a tym samym wpłynie pozytywnie na konkurencyjność branży w nadchodzących miesiącach. Na zdolność do podejmowania rynkowej rywalizacji z pewnością wpłynie też odpowiednie wykorzystanie wsparcia wyspecjalizowanych podmiotów udzielających finansowania. Warto bowiem podkreślić, że łącznie niemal 60 proc. ankietowanych w naszym badaniu przyznało, że inwestując w park maszyn i urządzeń korzysta z finansowania zewnętrznego – 14,1 proc. korzysta wyłącznie z takich środków, a 44,6 proc. stawia na dywersyfikację. To wspiera ich płynność finansową i ułatwia zarządzanie biznesem – mówi Łukasz Puławski, Head of Industry Sales w Siemens Financial Services w Polsce.

 

 

 

Nota metodologiczna:

Index MiU przyjmuje wartości w skali od 0 do 100 pkt. Im wyższy odczyt, tym wyższa ocena zdolności firm do konkurowania, bardziej skupiają się one na inwestycjach w rozwój parków maszyn i urządzeń, automatyzacji oraz m.in. zwiększają skalę sprzedaży krajowej i zagranicznej. Progi newralgiczne, które świadczą o dużym wzroście lub spadku konkurencyjności wynoszą odpowiednio 60 pkt i 40 pkt. Konstrukcja indeksu opiera się na ośmiu komponentach, które w różnym stopniu wpływają na końcową wartość informującą o zdolności do konkurowania producenta. Wśród nich są m.in. odnowienia parku maszyn i urządzeń oraz ich częstotliwość, automatyzacja procesów produkcji, sprzedaż krajowa i eksport czy udział oraz dostępność finansowania zewnętrznego.

Badanie z przedstawicielami 100 małych i średnich firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research we wrześniu 2022 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży spożywczej z całej Polski, posiadający własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.