Grodzisz z gratulacjami od Roberta Makłowicza!
Międzynarodowe jury European Beer Star, największego i najważniejszego konkursu piw w Europie, po raz 20 przyznało medale dla najlepszych przedstawicieli piw w 74 kategoriach. W tym roku po raz pierwszy jedną z nich była kategoria piw uwarzonych w stylu grodziskim. Pośród interpretacji tego klasycznego stylu, warzonego w wielu krajach świata, najlepsze okazało się grodziskie z browaru w Grodzisku Wielkopolskim. Jedne z pierwszych gratulacji spłynęły od Roberta Makłowicza, który, jak przyznaje, od dawna jest miłośnikiem grodzisza.
Tradycyjna polska receptura podbija świat
Listopad 2023 r. zdecydowanie zapisze się w historii polskiego (i światowego) piwowarstwa. Piwo grodziskie browaru z Grodziska Wielkopolskiego zdobyło złoto w prestiżowym konkursie European Beer Star. Gratulacje złożył Pan Robert Makłowicz, który przyznaje, że piwo grodziskie to jego jedno z ulubionych stylów piwa. Gratulacje od Pana Roberta zostały opublikowane na profilu Browaru Grodzisk na Instagramie.
Browar Grodzisk udostępnił również tradycyjną recepturę grodzisza i zawalczył o unieważnienie ochrony słownego znaku towarowego „piwo grodziskie”, co oznacza, że teraz inne browary mogą używać tej nazwy. A jak zauważa Robert Makłowicz w nagraniu, to bardzo sensowna polityka wielkopolskiego browaru, bo ostatecznie chodzi o to, żeby dobro się szerzyło.
Kultowa kompozycja będąca połączeniem delikatnego dymienia od słodu pszenicznego suszonego w dymie dębowym, szlachetnego chmielenia i wysokiego wysycenia jest fascynującym wyzwaniem dla każdego piwowara. Teraz może inspirować browary z całego świata do uczestniczenia w odrodzeniu tego stylu.
Polskie złoto wśród wielu piw
Prestiżowy konkurs European Beer Star odbywa się już od 2004 r. Co roku jury składające się z międzynarodowych ekspertów, dziennikarzy branżowych i doświadczonych piwowarów – łącznie 150 profesjonalnych sędziów – wyłania i nagradza browary w wielu kategoriach. W konkursie mogą brać udział piwa z całego świata, niezależnie od wielkości browaru.
– Konkurs jest otwarty dla wszystkich – zgłaszają się nie tylko dobrze znane w swoich krajach, duże browary, ale także małe brewpuby serwujące piwo wyłącznie na miejscu. To ogromny walor naszego konkursu – wszystkie piwa konkurują na tym samym poziomie – wyjaśnia Stefan Stang, General Manager organizatora, Private Brauereien Bayern e.V.
W tym roku ceremonia wręczenia nagród odbyła się 29 listopada w Norymberdze. O miejsce na podium łącznie rywalizowało 2365 piw w 74 różnych kategoriach – stylach piwa. Doświadczeni sędziowie z całego świata ocenili i nagrodzili trzy najlepsze piwa w każdej z kategorii. W tym roku w kategorii grodziskie złoto zdobyło piwo pochodzące z miejsca narodzin stylu.
– Złoto w tak prestiżowym konkursie to dla nas ogromny zaszczyt. Mamy nadzieję, że dzięki tej nagrodzie oraz działalności edukacyjnej ambasadorów stylu samo grodziskie stanie się bardziej rozpoznawalne na całym świecie – Krzysztof Panek, prezes Browaru Grodzisk.
Piwo grodziskie to nowa kategoria w konkursie, ale pisana historia samego stylu sięga 1601 r. Słynie z szampańskiego wysycenia, lekkości oraz idealnej równowagi dymu, chmielu, lekkiej pszenicznej słodowości i zauważalnej goryczki.
– Mimo upływu lat nasze grodziskie nadal warzymy z kluczowych oryginalnych składników: lokalnej wody, odtworzonego słodu grodziskiego, przywróconych do życia drożdży oraz szlachetnego chmielu Tomyskiego. Te składniki udostępniamy też innym browarom – zauważa Marcin Ostajewski, piwowar z Browaru Grodzisk.
Mimo że piwo grodziskie to jedyny polski styl piwa, to wcale nie jest rozpoznawalne przez wszystkich konsumentów w Polsce. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Browaru Grodzisk aż 82% Polaków nie wie, że możemy cieszyć się rodzimym stylem piwa. Czy wraz z najwyższym wyróżnieniem w prestiżowym konkursie przyjdzie czas na najwyższe uznanie wśród szerszej grupy odbiorców? Czas pokaże.
Więcej informacji o wynikach konkursu można znaleźć na: www.european-beer-star.com.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.