Grodzisz z gratulacjami od Roberta Makłowicza!
Międzynarodowe jury European Beer Star, największego i najważniejszego konkursu piw w Europie, po raz 20 przyznało medale dla najlepszych przedstawicieli piw w 74 kategoriach. W tym roku po raz pierwszy jedną z nich była kategoria piw uwarzonych w stylu grodziskim. Pośród interpretacji tego klasycznego stylu, warzonego w wielu krajach świata, najlepsze okazało się grodziskie z browaru w Grodzisku Wielkopolskim. Jedne z pierwszych gratulacji spłynęły od Roberta Makłowicza, który, jak przyznaje, od dawna jest miłośnikiem grodzisza.
Tradycyjna polska receptura podbija świat
Listopad 2023 r. zdecydowanie zapisze się w historii polskiego (i światowego) piwowarstwa. Piwo grodziskie browaru z Grodziska Wielkopolskiego zdobyło złoto w prestiżowym konkursie European Beer Star. Gratulacje złożył Pan Robert Makłowicz, który przyznaje, że piwo grodziskie to jego jedno z ulubionych stylów piwa. Gratulacje od Pana Roberta zostały opublikowane na profilu Browaru Grodzisk na Instagramie.
Browar Grodzisk udostępnił również tradycyjną recepturę grodzisza i zawalczył o unieważnienie ochrony słownego znaku towarowego „piwo grodziskie”, co oznacza, że teraz inne browary mogą używać tej nazwy. A jak zauważa Robert Makłowicz w nagraniu, to bardzo sensowna polityka wielkopolskiego browaru, bo ostatecznie chodzi o to, żeby dobro się szerzyło.
Kultowa kompozycja będąca połączeniem delikatnego dymienia od słodu pszenicznego suszonego w dymie dębowym, szlachetnego chmielenia i wysokiego wysycenia jest fascynującym wyzwaniem dla każdego piwowara. Teraz może inspirować browary z całego świata do uczestniczenia w odrodzeniu tego stylu.
Polskie złoto wśród wielu piw
Prestiżowy konkurs European Beer Star odbywa się już od 2004 r. Co roku jury składające się z międzynarodowych ekspertów, dziennikarzy branżowych i doświadczonych piwowarów – łącznie 150 profesjonalnych sędziów – wyłania i nagradza browary w wielu kategoriach. W konkursie mogą brać udział piwa z całego świata, niezależnie od wielkości browaru.
– Konkurs jest otwarty dla wszystkich – zgłaszają się nie tylko dobrze znane w swoich krajach, duże browary, ale także małe brewpuby serwujące piwo wyłącznie na miejscu. To ogromny walor naszego konkursu – wszystkie piwa konkurują na tym samym poziomie – wyjaśnia Stefan Stang, General Manager organizatora, Private Brauereien Bayern e.V.
W tym roku ceremonia wręczenia nagród odbyła się 29 listopada w Norymberdze. O miejsce na podium łącznie rywalizowało 2365 piw w 74 różnych kategoriach – stylach piwa. Doświadczeni sędziowie z całego świata ocenili i nagrodzili trzy najlepsze piwa w każdej z kategorii. W tym roku w kategorii grodziskie złoto zdobyło piwo pochodzące z miejsca narodzin stylu.
– Złoto w tak prestiżowym konkursie to dla nas ogromny zaszczyt. Mamy nadzieję, że dzięki tej nagrodzie oraz działalności edukacyjnej ambasadorów stylu samo grodziskie stanie się bardziej rozpoznawalne na całym świecie – Krzysztof Panek, prezes Browaru Grodzisk.
Piwo grodziskie to nowa kategoria w konkursie, ale pisana historia samego stylu sięga 1601 r. Słynie z szampańskiego wysycenia, lekkości oraz idealnej równowagi dymu, chmielu, lekkiej pszenicznej słodowości i zauważalnej goryczki.
– Mimo upływu lat nasze grodziskie nadal warzymy z kluczowych oryginalnych składników: lokalnej wody, odtworzonego słodu grodziskiego, przywróconych do życia drożdży oraz szlachetnego chmielu Tomyskiego. Te składniki udostępniamy też innym browarom – zauważa Marcin Ostajewski, piwowar z Browaru Grodzisk.
Mimo że piwo grodziskie to jedyny polski styl piwa, to wcale nie jest rozpoznawalne przez wszystkich konsumentów w Polsce. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Browaru Grodzisk aż 82% Polaków nie wie, że możemy cieszyć się rodzimym stylem piwa. Czy wraz z najwyższym wyróżnieniem w prestiżowym konkursie przyjdzie czas na najwyższe uznanie wśród szerszej grupy odbiorców? Czas pokaże.
Więcej informacji o wynikach konkursu można znaleźć na: www.european-beer-star.com.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.