Grodzisz z gratulacjami od Roberta Makłowicza!
Międzynarodowe jury European Beer Star, największego i najważniejszego konkursu piw w Europie, po raz 20 przyznało medale dla najlepszych przedstawicieli piw w 74 kategoriach. W tym roku po raz pierwszy jedną z nich była kategoria piw uwarzonych w stylu grodziskim. Pośród interpretacji tego klasycznego stylu, warzonego w wielu krajach świata, najlepsze okazało się grodziskie z browaru w Grodzisku Wielkopolskim. Jedne z pierwszych gratulacji spłynęły od Roberta Makłowicza, który, jak przyznaje, od dawna jest miłośnikiem grodzisza.
Tradycyjna polska receptura podbija świat
Listopad 2023 r. zdecydowanie zapisze się w historii polskiego (i światowego) piwowarstwa. Piwo grodziskie browaru z Grodziska Wielkopolskiego zdobyło złoto w prestiżowym konkursie European Beer Star. Gratulacje złożył Pan Robert Makłowicz, który przyznaje, że piwo grodziskie to jego jedno z ulubionych stylów piwa. Gratulacje od Pana Roberta zostały opublikowane na profilu Browaru Grodzisk na Instagramie.
Browar Grodzisk udostępnił również tradycyjną recepturę grodzisza i zawalczył o unieważnienie ochrony słownego znaku towarowego „piwo grodziskie”, co oznacza, że teraz inne browary mogą używać tej nazwy. A jak zauważa Robert Makłowicz w nagraniu, to bardzo sensowna polityka wielkopolskiego browaru, bo ostatecznie chodzi o to, żeby dobro się szerzyło.
Kultowa kompozycja będąca połączeniem delikatnego dymienia od słodu pszenicznego suszonego w dymie dębowym, szlachetnego chmielenia i wysokiego wysycenia jest fascynującym wyzwaniem dla każdego piwowara. Teraz może inspirować browary z całego świata do uczestniczenia w odrodzeniu tego stylu.
Polskie złoto wśród wielu piw
Prestiżowy konkurs European Beer Star odbywa się już od 2004 r. Co roku jury składające się z międzynarodowych ekspertów, dziennikarzy branżowych i doświadczonych piwowarów – łącznie 150 profesjonalnych sędziów – wyłania i nagradza browary w wielu kategoriach. W konkursie mogą brać udział piwa z całego świata, niezależnie od wielkości browaru.
– Konkurs jest otwarty dla wszystkich – zgłaszają się nie tylko dobrze znane w swoich krajach, duże browary, ale także małe brewpuby serwujące piwo wyłącznie na miejscu. To ogromny walor naszego konkursu – wszystkie piwa konkurują na tym samym poziomie – wyjaśnia Stefan Stang, General Manager organizatora, Private Brauereien Bayern e.V.
W tym roku ceremonia wręczenia nagród odbyła się 29 listopada w Norymberdze. O miejsce na podium łącznie rywalizowało 2365 piw w 74 różnych kategoriach – stylach piwa. Doświadczeni sędziowie z całego świata ocenili i nagrodzili trzy najlepsze piwa w każdej z kategorii. W tym roku w kategorii grodziskie złoto zdobyło piwo pochodzące z miejsca narodzin stylu.
– Złoto w tak prestiżowym konkursie to dla nas ogromny zaszczyt. Mamy nadzieję, że dzięki tej nagrodzie oraz działalności edukacyjnej ambasadorów stylu samo grodziskie stanie się bardziej rozpoznawalne na całym świecie – Krzysztof Panek, prezes Browaru Grodzisk.
Piwo grodziskie to nowa kategoria w konkursie, ale pisana historia samego stylu sięga 1601 r. Słynie z szampańskiego wysycenia, lekkości oraz idealnej równowagi dymu, chmielu, lekkiej pszenicznej słodowości i zauważalnej goryczki.
– Mimo upływu lat nasze grodziskie nadal warzymy z kluczowych oryginalnych składników: lokalnej wody, odtworzonego słodu grodziskiego, przywróconych do życia drożdży oraz szlachetnego chmielu Tomyskiego. Te składniki udostępniamy też innym browarom – zauważa Marcin Ostajewski, piwowar z Browaru Grodzisk.
Mimo że piwo grodziskie to jedyny polski styl piwa, to wcale nie jest rozpoznawalne przez wszystkich konsumentów w Polsce. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Browaru Grodzisk aż 82% Polaków nie wie, że możemy cieszyć się rodzimym stylem piwa. Czy wraz z najwyższym wyróżnieniem w prestiżowym konkursie przyjdzie czas na najwyższe uznanie wśród szerszej grupy odbiorców? Czas pokaże.
Więcej informacji o wynikach konkursu można znaleźć na: www.european-beer-star.com.
Wiosenne nowości WSP „Społem”
Queris rozpoczyna kampanię "MESOZOIK. Nowa era produkcji"
System wizyjny Zebra Technologies wspiera piekarnie przemysłowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.