Najnowsze trendy na rynku sosów i przypraw: przegląd rynku
Infomedia Group Sp. z o.o.
ul. Fredry 6
30-605 Kraków
kkucia|markethub.pl| |kkucia|markethub.pl
+48 503666166
https://markethub.pl/
W 2023 roku jedną z najbardziej zauważalnych tendencji na polskim rynku spożywczym jest dynamiczny wzrost cen dodatków spożywczych, zwłaszcza ketchupów, majonezów, musztard i przypraw. Analiza rynku sosów i przypraw wskazuje na znaczny wzrost cen w sklepach detalicznych, który w lipcu 2023 roku wyniósł imponujące 22,4% w porównaniu do roku poprzedniego. Dowiedz się więcej o rynku sosów i przypraw z przeglądu rynku firmy MarketHub.
Różnorodność sezonowych wzrostów sprzedaży
Rynek sosów i przypraw wykazuje znaczne zróżnicowanie w sprzedaży w poszczególnych okresach roku, a te sezonowe wzloty sprzedaży obejmują między innymi okresy wielkanocny, bożonarodzeniowy, grillowy i ogórkowy. Wzmożony popyt w przedświątecznym okresie jest szczególnie zauważalny w przypadku majonezu, który notuje wzrost sprzedaży nawet 3-4-krotnie w stosunku do innych miesięcy. Jednakże, mimo wzrostu popytu, cena majonezu w porównaniu z ubiegłym rokiem podrożała o 30-40%, w zależności od wielkości opakowania.
Popularność ketchupów i majonezu
Kategoria ketchupów stanowi duży rynek, gdzie dominują trzej główni producenci: Heinz, Maspex i Unilever. W lutym 2023 roku wartość sprzedaży ketchupu przekroczyła 685 mln zł, z rocznym wzrostem o 14,6%. Dyskonty odpowiadają za ponad 46% wartości sprzedaży ketchupów, co świadczy o rosnącym znaczeniu tego kanału dystrybucji.
Rynek majonezu w Polsce wart był w 2022 roku nawet 775 mln zł, z dominacją marek Nestle, WSP "Społem" i Unilever, które posiadają ponad 80% udziału. Musztarda, obok ketchupu i majonezu, jest jednym z najpopularniejszych sosów na polskich stołach, szczególnie podczas świąt.
Eksport i import: Polska na arenie międzynarodowej
W 2022 roku Polska była piątym największym eksporterem produktów z kategorii sosy, ketchupy i musztardy w UE. Głównymi odbiorcami były Wielka Brytania, Niemcy, Holandia i Czechy. Importowano głównie z Niemiec, Włoch i Holandii.
Jeśli chodzi o przyprawy (pieprz, papryka), Polska importowała głównie z Wietnamu i Chin, eksportując przede wszystkim do Rumunii, Niemiec i Czech.
Trendy: Zdrowe, wegańskie i orientalne
Ostatnie lata przyniosły zmiany w preferencjach konsumentów, co skłania producentów do dostosowywania oferty. Produkty niskotłuszczowe, wegańskie i bezglutenowe zdobywają coraz większą popularność. Dodatkowo, obserwuje się wzrost zainteresowania kuchnią orientalną, co skutkuje wprowadzaniem nowych linii sosów odpowiednich do tych potraw.
Rynek sosów i przypraw
Przegląd rynku sosów i przypraw w Polsce przechodzi dynamiczne zmiany, z wyraźnym wzrostem cen, rosnącym znaczeniem marek i dostosowywaniem się do zmieniających się preferencji konsumentów. Producentom zależy na innowacyjnych rozwiązaniach i elastyczności, aby sprostać oczekiwaniom rynku spożywczego.
Więcej danych na temat rynku sosów i przypraw znajdziesz w przeglądzie rynkowym firmy MarketHub: www.markethub.pl/analiza-sosow-i-przypraw

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Rolnictwo
Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy

W maju przygruntowe przymrozki pojawiły się na terenie niemal całego kraju. W niektórych miejscach temperatura obniżała się nawet do kilku stopni na minusie. Straty w rolnictwie i sadownictwie są bardzo duże, w niektórych regionach kraju sięgają nawet 90 proc. Ucierpiały nie tylko owoce i zboża, ale też część warzyw. Trwają już przygotowania naborów dla rolników, którzy ponieśli straty w wyniku przymrozków.
Polityka
Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.