Najnowsze trendy na rynku sosów i przypraw: przegląd rynku
Infomedia Group Sp. z o.o.
ul. Fredry 6
30-605 Kraków
kkucia|markethub.pl| |kkucia|markethub.pl
+48 795 455 405
https://markethub.pl/
W 2023 roku jedną z najbardziej zauważalnych tendencji na polskim rynku spożywczym jest dynamiczny wzrost cen dodatków spożywczych, zwłaszcza ketchupów, majonezów, musztard i przypraw. Analiza rynku sosów i przypraw wskazuje na znaczny wzrost cen w sklepach detalicznych, który w lipcu 2023 roku wyniósł imponujące 22,4% w porównaniu do roku poprzedniego. Dowiedz się więcej o rynku sosów i przypraw z przeglądu rynku firmy MarketHub.
Różnorodność sezonowych wzrostów sprzedaży
Rynek sosów i przypraw wykazuje znaczne zróżnicowanie w sprzedaży w poszczególnych okresach roku, a te sezonowe wzloty sprzedaży obejmują między innymi okresy wielkanocny, bożonarodzeniowy, grillowy i ogórkowy. Wzmożony popyt w przedświątecznym okresie jest szczególnie zauważalny w przypadku majonezu, który notuje wzrost sprzedaży nawet 3-4-krotnie w stosunku do innych miesięcy. Jednakże, mimo wzrostu popytu, cena majonezu w porównaniu z ubiegłym rokiem podrożała o 30-40%, w zależności od wielkości opakowania.
Popularność ketchupów i majonezu
Kategoria ketchupów stanowi duży rynek, gdzie dominują trzej główni producenci: Heinz, Maspex i Unilever. W lutym 2023 roku wartość sprzedaży ketchupu przekroczyła 685 mln zł, z rocznym wzrostem o 14,6%. Dyskonty odpowiadają za ponad 46% wartości sprzedaży ketchupów, co świadczy o rosnącym znaczeniu tego kanału dystrybucji.
Rynek majonezu w Polsce wart był w 2022 roku nawet 775 mln zł, z dominacją marek Nestle, WSP "Społem" i Unilever, które posiadają ponad 80% udziału. Musztarda, obok ketchupu i majonezu, jest jednym z najpopularniejszych sosów na polskich stołach, szczególnie podczas świąt.
Eksport i import: Polska na arenie międzynarodowej
W 2022 roku Polska była piątym największym eksporterem produktów z kategorii sosy, ketchupy i musztardy w UE. Głównymi odbiorcami były Wielka Brytania, Niemcy, Holandia i Czechy. Importowano głównie z Niemiec, Włoch i Holandii.
Jeśli chodzi o przyprawy (pieprz, papryka), Polska importowała głównie z Wietnamu i Chin, eksportując przede wszystkim do Rumunii, Niemiec i Czech.
Trendy: Zdrowe, wegańskie i orientalne
Ostatnie lata przyniosły zmiany w preferencjach konsumentów, co skłania producentów do dostosowywania oferty. Produkty niskotłuszczowe, wegańskie i bezglutenowe zdobywają coraz większą popularność. Dodatkowo, obserwuje się wzrost zainteresowania kuchnią orientalną, co skutkuje wprowadzaniem nowych linii sosów odpowiednich do tych potraw.
Rynek sosów i przypraw
Przegląd rynku sosów i przypraw w Polsce przechodzi dynamiczne zmiany, z wyraźnym wzrostem cen, rosnącym znaczeniem marek i dostosowywaniem się do zmieniających się preferencji konsumentów. Producentom zależy na innowacyjnych rozwiązaniach i elastyczności, aby sprostać oczekiwaniom rynku spożywczego.
Więcej danych na temat rynku sosów i przypraw znajdziesz w przeglądzie rynkowym firmy MarketHub: www.markethub.pl/analiza-sosow-i-przypraw
System wizyjny Zebra Technologies wspiera piekarnie przemysłowe
Prawie głodny? 7Days. Złap na drogę! Rogalik dla każdego w nowej kampanii marki.
Zebra Technologies uruchamia program wyróżnień dla zrównoważonego rozwoju
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.