Komunikaty PR

Nowy „Smart Store” wytycza kierunek dla supermarketów na miarę XXI wieku

2023-07-14  |  14:00
Biuro prasowe

Nowy „Smart Store” firmy Danfoss posłuży jako centrum testowe w obszarze technologii związanych z efektywnością energetyczną. Inteligentny sklep ma być o ok. 50% bardziej efektywny energetycznie niż typowy supermarket wykorzystujący systemy chłodzenia dwutlenkiem węgla.

Nowy flagowy „Smart Store” w duńskim mieście Nordborg:

  • Pozyskuje energię ze zrównoważonych źródeł
  • Ponownie wykorzystuje nadwyżkę ciepła wytworzoną przez urządzenia chłodnicze zmniejszając koszty ogrzewania supermarketu nawet o 90%
  • Funkcjonuje nie tylko jako supermarket, ale również jako centrum testowe dla nowych technologii

W momencie gdy populacja światowa zbliża się do liczby 10 miliardów, którą najprawdopodobniej osiągnie do roku 2050, potrzebujemy natychmiastowych inwestycji w zrównoważone łańcuchy sprzedaży i przechowywania żywności w celu zapewnienia dostępu do pożywienia rosnącej liczbie ludności. Presja w obszarach zapotrzebowania na energię, kosztów zużycia energii oraz ograniczenia marnotrawienia żywności stale rośnie. Gdyby marnotrawiona żywność była krajem, byłaby trzecim na świecie emitentem gazów cieplarnianych, zaraz po Stanach Zjednoczonych i Chinach, odpowiedzialnym za nawet 10% emisji tych gazów do atmosfery.

Wychodząc na przeciw tym wyzwaniom, Danfoss otworzył nowy flagowy supermarket, który ma być o ok. 50% bardziej efektywny energetycznie, w porównaniu do typowego supermarketu wykorzystującego systemy chłodzenia dwutlenkiem węgla, i nie korzystającego z rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej. Szacuje się również, że będzie on o ok. 20-30% bardziej efektywny energetycznie od jego lokalnego odpowiednika już wyposażonego w wiele rozwiązań z zakresu efektywności energetycznej.

Przyjazny dla klimatu, wysokowydajny i wyposażony w rozwiązania z zakresu automatyzacji nowy „Smart Store” stanowi inspirację dla sklepów spożywczych w momencie rosnących kosztów energii, wysokich poziomów emisji oraz coraz większych strat żywności.

Komentując otwarcie sklepu, Prezydent Danfoss Climate Solutions Jürgen Fischer powiedział: „Nasz nowy Smart Store został przez nas opracowany we współpracy z partnerami i klientami w celu pokazania, że stworzenie supermarketu, który jest przyjazny dla klimatu oraz wysokowydajny pod względem energetycznym, jak również wykorzystuje światowej klasy rozwiązania w obszarze ogrzewnictwa i chłodnictwa, jest możliwe. Nasz nowy Smart Store udowadnia, że przyszłość staje się teraźniejszością. Supermarket ten został wybudowany dla świata, który dopiero nadejdzie - świata bardziej zurbanizowanego, o większej liczbie ludności, większym zapotrzebowaniu na energię oraz rosnącym zapotrzebowaniu na rozwiązania w zakresie chłodnictwa i efektywnego przechowywania żywności.”

Supermarkety i sklepy spożywcze są integralną częścią społeczności na całym świecie. Niestety, są również znaczącymi konsumentami energii. Średnia marża zysku dużego sklepu z żywnością wynosi jedynie 1,7%, co oznacza, że wszelkie wydatki związane z jego działalnością poddawane są szczegółowym analizom. Kwestie związane z energią to obszar, w którym można poczynić znaczące oszczędności dzięki relatywnie niskim wkładom finansowym oraz krótkim okresom zwrotu z inwestycji. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (US EPA) szacuje, że 1 dolar amerykański (0,90 euro) oszczędności w obszarze energii generuje wzrost sprzedaży o 59 USD (54 euro).

Szereg nowych rozwiązań zastosowanych w „Smart Store” przekłada się na znaczne oszczędności dla supermarketów o średnim czasie zwrotu z inwestycji wynoszącym 3-4 lata. Dzięki wykorzystaniu światowej klasy rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa i chłodnictwa, nowy supermarket zużyje mniej energii i  zredukuje ilość marnowanej żywności.

Inteligentny sklep Danfoss udowadnia, że zaprojektowanie i zbudowanie efektywnego energetycznie supermarketu wyposażonego w rozwiązania dostępne już dziś jest nie tylko możliwe, ale również opłacalne z biznesowego punktu widzenia. 

Główne źródło energii stanowią tu panele fotowoltaiczne o mocy 100 kW znajdujące się na dachu budynku dostarczające zieloną energię wykorzystywaną przez supermarket w jego codziennej działalności.

Dużą rolę w obszarze efektywności energetycznej odgrywa również przechwytywanie i ponowne wykorzystywanie energii cieplnej. Proces ten pozwala na zmniejszenie szacowanych kosztów ogrzewania supermarketu nawet o 90%. Ciepło odpadowe to największe na świecie źródło niewykorzystanej energii. „Smart Store” wyposażono w najnowocześniejsze urządzenia do odzysku ciepła odpadowego ze wszystkich systemów chłodniczych. Ciepło to wykorzystywane jest ponownie do ogrzania sklepu oraz podgrzania wody użytkowej. Nadwyżka ciepła niewykorzystana przez supermarket przesyłana jest do okolicznych domów poprzez miejską sieć ciepłowniczą.

Pozostałe inicjatywy, takie jak montaż drzwi na lodówkach i zamrażarkach, pozwolą zaoszczędzić około jedną trzecią energii[5], podczas gdy zastosowane oświetlenie LED zużyje do 85% mniej prądu niż tradycyjne żarówki.[6] Procesy automatyzacji i monitorowania „Smart Store” również przyczynią się do większej oszczędności energii.

Jürgen Fischer dodał: „Danfoss zrewolucjonizował nasze postrzeganie supermarketów XXI wieku. Po raz pierwszy wykorzystujemy wszystkie nasze najnowocześniejsze technologie i rozwiązania z zakresu efektywnej energetycznie sprzedaży żywności w jednym miejscu. Jednakże nasz nowy Inteligentny sklep to tylko początek, ponieważ posłuży on również jako centrum rozwoju zastosowań - jako „żywy” ośrodek testowy dla najnowszych technologii. Mamy nadzieję, że zainspiruje on sklepy spożywcze na całym świecie do tego, aby podążały drogą do zerowej emisji i tym samym korzystały na tym biznesowo.”

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy System wizyjny Zebra Technologies wspiera piekarnie przemysłowe Biuro prasowe
2024-04-29 | 13:00

System wizyjny Zebra Technologies wspiera piekarnie przemysłowe

WARSZAWA, Polska, 18 kwietnia 2024 r. – Zebra Technologies Corporation (NASDAQ: ZBRA), wiodący dostawca rozwiązań cyfrowych umożliwiających przedsiębiorstwom inteligentne łączenie
Przemysł spożywczy Prawie głodny? 7Days. Złap na drogę! Rogalik dla każdego w nowej kampanii marki.
2024-04-29 | 12:00

Prawie głodny? 7Days. Złap na drogę! Rogalik dla każdego w nowej kampanii marki.

W maju marka 7Days startuje z największą aktywacją w tym roku w ramach kampanii „7Days. Złap na drogę!”, której celem jest promocja produktu – rogalika 7Days.
Przemysł spożywczy BRAK ZDJĘCIA
2024-04-26 | 12:00

Zebra Technologies uruchamia program wyróżnień dla zrównoważonego rozwoju

Warszawa, Polska – 24 kwietnia 2024 r. – Zebra Technologies Corporation (NASDAQ: ZBRA), wiodący dostawca rozwiązań cyfrowych umożliwiających firmom inteligentne łączenie danych, zasobów i ludzi, ogłosiła dziś

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.