Komunikaty PR

Nowy „Smart Store” wytycza kierunek dla supermarketów na miarę XXI wieku

2023-07-14  |  14:00
Biuro prasowe

Nowy „Smart Store” firmy Danfoss posłuży jako centrum testowe w obszarze technologii związanych z efektywnością energetyczną. Inteligentny sklep ma być o ok. 50% bardziej efektywny energetycznie niż typowy supermarket wykorzystujący systemy chłodzenia dwutlenkiem węgla.

Nowy flagowy „Smart Store” w duńskim mieście Nordborg:

  • Pozyskuje energię ze zrównoważonych źródeł
  • Ponownie wykorzystuje nadwyżkę ciepła wytworzoną przez urządzenia chłodnicze zmniejszając koszty ogrzewania supermarketu nawet o 90%
  • Funkcjonuje nie tylko jako supermarket, ale również jako centrum testowe dla nowych technologii

W momencie gdy populacja światowa zbliża się do liczby 10 miliardów, którą najprawdopodobniej osiągnie do roku 2050, potrzebujemy natychmiastowych inwestycji w zrównoważone łańcuchy sprzedaży i przechowywania żywności w celu zapewnienia dostępu do pożywienia rosnącej liczbie ludności. Presja w obszarach zapotrzebowania na energię, kosztów zużycia energii oraz ograniczenia marnotrawienia żywności stale rośnie. Gdyby marnotrawiona żywność była krajem, byłaby trzecim na świecie emitentem gazów cieplarnianych, zaraz po Stanach Zjednoczonych i Chinach, odpowiedzialnym za nawet 10% emisji tych gazów do atmosfery.

Wychodząc na przeciw tym wyzwaniom, Danfoss otworzył nowy flagowy supermarket, który ma być o ok. 50% bardziej efektywny energetycznie, w porównaniu do typowego supermarketu wykorzystującego systemy chłodzenia dwutlenkiem węgla, i nie korzystającego z rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej. Szacuje się również, że będzie on o ok. 20-30% bardziej efektywny energetycznie od jego lokalnego odpowiednika już wyposażonego w wiele rozwiązań z zakresu efektywności energetycznej.

Przyjazny dla klimatu, wysokowydajny i wyposażony w rozwiązania z zakresu automatyzacji nowy „Smart Store” stanowi inspirację dla sklepów spożywczych w momencie rosnących kosztów energii, wysokich poziomów emisji oraz coraz większych strat żywności.

Komentując otwarcie sklepu, Prezydent Danfoss Climate Solutions Jürgen Fischer powiedział: „Nasz nowy Smart Store został przez nas opracowany we współpracy z partnerami i klientami w celu pokazania, że stworzenie supermarketu, który jest przyjazny dla klimatu oraz wysokowydajny pod względem energetycznym, jak również wykorzystuje światowej klasy rozwiązania w obszarze ogrzewnictwa i chłodnictwa, jest możliwe. Nasz nowy Smart Store udowadnia, że przyszłość staje się teraźniejszością. Supermarket ten został wybudowany dla świata, który dopiero nadejdzie - świata bardziej zurbanizowanego, o większej liczbie ludności, większym zapotrzebowaniu na energię oraz rosnącym zapotrzebowaniu na rozwiązania w zakresie chłodnictwa i efektywnego przechowywania żywności.”

Supermarkety i sklepy spożywcze są integralną częścią społeczności na całym świecie. Niestety, są również znaczącymi konsumentami energii. Średnia marża zysku dużego sklepu z żywnością wynosi jedynie 1,7%, co oznacza, że wszelkie wydatki związane z jego działalnością poddawane są szczegółowym analizom. Kwestie związane z energią to obszar, w którym można poczynić znaczące oszczędności dzięki relatywnie niskim wkładom finansowym oraz krótkim okresom zwrotu z inwestycji. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (US EPA) szacuje, że 1 dolar amerykański (0,90 euro) oszczędności w obszarze energii generuje wzrost sprzedaży o 59 USD (54 euro).

Szereg nowych rozwiązań zastosowanych w „Smart Store” przekłada się na znaczne oszczędności dla supermarketów o średnim czasie zwrotu z inwestycji wynoszącym 3-4 lata. Dzięki wykorzystaniu światowej klasy rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa i chłodnictwa, nowy supermarket zużyje mniej energii i  zredukuje ilość marnowanej żywności.

Inteligentny sklep Danfoss udowadnia, że zaprojektowanie i zbudowanie efektywnego energetycznie supermarketu wyposażonego w rozwiązania dostępne już dziś jest nie tylko możliwe, ale również opłacalne z biznesowego punktu widzenia. 

Główne źródło energii stanowią tu panele fotowoltaiczne o mocy 100 kW znajdujące się na dachu budynku dostarczające zieloną energię wykorzystywaną przez supermarket w jego codziennej działalności.

Dużą rolę w obszarze efektywności energetycznej odgrywa również przechwytywanie i ponowne wykorzystywanie energii cieplnej. Proces ten pozwala na zmniejszenie szacowanych kosztów ogrzewania supermarketu nawet o 90%. Ciepło odpadowe to największe na świecie źródło niewykorzystanej energii. „Smart Store” wyposażono w najnowocześniejsze urządzenia do odzysku ciepła odpadowego ze wszystkich systemów chłodniczych. Ciepło to wykorzystywane jest ponownie do ogrzania sklepu oraz podgrzania wody użytkowej. Nadwyżka ciepła niewykorzystana przez supermarket przesyłana jest do okolicznych domów poprzez miejską sieć ciepłowniczą.

Pozostałe inicjatywy, takie jak montaż drzwi na lodówkach i zamrażarkach, pozwolą zaoszczędzić około jedną trzecią energii[5], podczas gdy zastosowane oświetlenie LED zużyje do 85% mniej prądu niż tradycyjne żarówki.[6] Procesy automatyzacji i monitorowania „Smart Store” również przyczynią się do większej oszczędności energii.

Jürgen Fischer dodał: „Danfoss zrewolucjonizował nasze postrzeganie supermarketów XXI wieku. Po raz pierwszy wykorzystujemy wszystkie nasze najnowocześniejsze technologie i rozwiązania z zakresu efektywnej energetycznie sprzedaży żywności w jednym miejscu. Jednakże nasz nowy Inteligentny sklep to tylko początek, ponieważ posłuży on również jako centrum rozwoju zastosowań - jako „żywy” ośrodek testowy dla najnowszych technologii. Mamy nadzieję, że zainspiruje on sklepy spożywcze na całym świecie do tego, aby podążały drogą do zerowej emisji i tym samym korzystały na tym biznesowo.”

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Knorr: 186 lat kulinarnej rewolucji, której serce bije w Poznaniu Biuro prasowe
2024-11-26 | 03:22

Knorr: 186 lat kulinarnej rewolucji, której serce bije w Poznaniu

Gdy słyszysz „Knorr”, myślisz o kostkach bulionowych, Gorącym Kubku, gotowych daniach typu fix i sosach sałatkowych. Marka Knorr, znana i ceniona na całym świecie, ma już 186
Przemysł spożywczy Lantmannen Unibake, dostawca produktów piekarniczych, obchodzi 30-lecie w Polsce
2024-11-19 | 14:00

Lantmannen Unibake, dostawca produktów piekarniczych, obchodzi 30-lecie w Polsce

  Lantmannen Unibake, wiodący dostawca produktów piekarniczych, obchodzi 30-lecie działalności w Polsce. W tym czasie wprowadził na rynek szereg innowacyjnych produktów,
Przemysł spożywczy Producenci napojów zawiązali spółkę akcyjną KAUCJA.PL
2024-11-14 | 12:45

Producenci napojów zawiązali spółkę akcyjną KAUCJA.PL

13 listopada br. producenci napojów zawiązali spółkę akcyjną KAUCJA.PL – Krajowy System Kaucyjny. Głównym zadaniem spółki KAUCJA.PL – Krajowy System

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.