Pierwsza broszura zrównoważonego rozwoju Lajkonik Snacks
Redukcja plastiku w opakowaniach jednostkowych, ograniczenie soli w produktach, zmiana oznaczeń na opakowaniach, a także odpowiedzialność za pracowników, lokalną społeczność i środowisko – to główne tematy, które porusza broszura zrównoważonego rozwoju Lajkonik Snacks Sp. z o.o. Broszura „W trosce o Ludzi i Planetę” podsumowuje działania podjęte w latach 2020-2022. W ramach polityki odpowiedzialności firma m.in. ograniczyła zużycie plastiku o 48 t i osiągnęła wysoki wskaźnik satysfakcji pracowników (69%).
– Czujemy się odpowiedzialni za naszą planetę i wiemy, że mamy wpływ na jej losy. Dlatego nieustannie testujemy nowe rozwiązania, wprowadzamy innowacje w procesie produkcyjnym. Robimy to z myślą o planecie i ludziach – naszych klientach i pracownikach. Opublikowana broszura zrównoważonego rozwoju naszej firmy jest dokumentem, który nie tylko opisuje podjęte przez nas działania. To także konkretna deklaracja, co zamierzamy jeszcze zrobić w przyszłości – mówi Marek Sala, Prezes Lajkonik Snacks Sp. z o.o.
Strategia zrównoważonego rozwoju Lajkonik Snacks Sp. z o.o. jest zgodna ze strategią i celami Grupy Lorenz, do której producent przekąsek ze Skawiny należy od 1993 r.
Mniej plastiku w opakowaniach jednostkowych
Lajkonik przeprojektował opakowania jednostkowe produktów zgodnie ze strategicznym założeniem redukcji plastiku w opakowaniach jednostkowych o 15% procent w porównaniu z 2019 r. Do produkcji opakowań przekąsek wykorzystywana jest cieńsza folia, a zgrzewy paczek zostały zmniejszone. Wdrożenie tych zmian pozwoliło zredukować zużycie plastiku aż o 48 ton w 2022 r. (w odniesieniu do roku 2019).
Aby pomóc konsumentom w prawidłowej segregacji odpadów, na opakowaniach produktów jednostkowych marki Lajkonik zamieszczana jest ikona informująca, że opakowanie należy wrzucić do żółtego kosza.
Lajkonik podejmuje również działania wewnętrzne, które mają na celu zmniejszenie zużycia tworzyw sztucznych. Dlatego też w 2022 r. firma dołączyła do Polskiego Paktu Plastikowego – inicjatywy skierowanej do sieci handlowych, sklepów oraz producentów żywności i opakowań. Jej misją jest zmiana sposobu wykorzystania plastiku na polskim rynku.
- Jako firma dążymy do zamknięcia obiegu surowca w produkcji opakowań naszych przekąsek. Już teraz część z naszych odpadów plastikowych z procesu pakowania przekazujemy do recyklingu, dzięki czemu umożliwiamy przetworzenie ich w nowe produkty. Nasze działania doceniono w 2022 roku, przyznając nam świadectwo Packaging Circular Economy. To wyróżnienie, którym ML Polyolefins nagradza rozwiązania dotyczące zrównoważonej gospodarki odpadami z tworzyw sztucznych - informuje Marek Sala.
Zmiany dotyczą także kartonów. Już od 2017 roku Lajkonik korzysta z tektury certyfikowanej FSC® Mix (FSC-C136325), do produkcji której używane są wyłącznie materiały pochodzące z recyklingu i z dobrze zarządzanych lasów z certyfikowanej FSC® W 2021 roku marka podjęła decyzję o zmniejszeniu pola nadruku na kartonie i ograniczeniu się do jednego koloru farby, co ułatwia ponowne wykorzystanie surowców.
Z uwzględnieniem potrzeb ludzi
W trosce o zdrowie i sposób odżywiania konsumentów strategia CSR Lajkonik Snacks Sp. z o.o. zakłada m. in. zmniejszenie zawartości soli w całym asortymencie o 15% w porównaniu z 2019 rokiem. Ponadto na opakowaniach produktów marki Lajkonik umieszczono różne ikony odpowiedzialności. Komunikują one m.in. brak dodatku wzmacniaczy smaku, barwników czy konserwantów lub informują, czy dany produkt jest odpowiedni dla wegan i wegetarian.
Broszura „W trosce o Ludzi i Planetę” omawia też kwestie związane z zatrudnieniem w zakładzie Lajkonik w Skawinie, dotyczące m.in. bezpieczeństwa, celów, benefitów i możliwości rozwoju. Firma może pochwalić się niskimi wskaźnikami rotacji pracowników (np. w przypadku pracowników produkcyjnych jest to tylko 4%) oraz poszerzaniem ich wiedzy i rozwojem umiejętności – łączna liczba godzin szkoleniowych wyniosła w raportowanych latach ponad 16 tys. Podkreślono także, jak ważne są różnorodność i szacunek. Wdrożono Kodeks Postępowania – dokument ze zobowiązaniem etycznym, prawnym i ekonomicznym – oraz specjalny portal do zgłaszania nieprawidłowości przez pracowników.
W 2022 r. firma pozytywnie przeszła audyt SMETA, którego celem jest ocena warunków, bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto, z badań satysfakcji przeprowadzonych wśród pracowników wynika, że aż 69% ankietowanych dobrze ocenia Lajkonika jako pracodawcę – to wynik trzykrotnie lepszy niż średnia krajowa.
Zobowiązania na lata
- Chcemy produkować bardziej ekologicznie, być jeszcze lepszym sąsiadem dla lokalnych społeczności, a jednocześnie udoskonalać receptury naszych wyrobów przy zachowaniu ich Legendarnego Smaku. Będziemy dążyć do systematycznej redukcji emisji gazów cieplarnianych w naszym łańcuchu wartości, by przyczyniać się do realizacji globalnych postanowień Celów Zrównoważonego Rozwoju, Europejskiego Zielonego Ładu i strategii „Od pola do stołu” – podsumowuje Marek Sala.
Z pełną treścią broszury zrównoważonego rozwoju Lajkonik Snacks Sp. z o.o. za lata 2020-2022 można zapoznać się tutaj: https://lajkonik.pl/wp-content/uploads/2023/10/Lajkonik-raport.pdf

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.