Komunikaty PR

Pierwsza broszura zrównoważonego rozwoju Lajkonik Snacks

2023-10-30  |  12:00
Biuro prasowe

Redukcja plastiku w opakowaniach jednostkowych, ograniczenie soli w produktach, zmiana oznaczeń na opakowaniach, a także odpowiedzialność za pracowników, lokalną społeczność i środowisko – to główne tematy, które porusza broszura zrównoważonego rozwoju Lajkonik Snacks Sp. z o.o. Broszura „W trosce o Ludzi i Planetę” podsumowuje działania podjęte w latach 2020-2022. W ramach polityki odpowiedzialności firma m.in. ograniczyła zużycie plastiku o 48 t i osiągnęła wysoki wskaźnik satysfakcji pracowników (69%). 

– Czujemy się odpowiedzialni za naszą planetę i wiemy, że mamy wpływ na jej losy. Dlatego nieustannie testujemy nowe rozwiązania, wprowadzamy innowacje w procesie produkcyjnym. Robimy to z myślą o planecie i ludziach – naszych klientach i pracownikach. Opublikowana broszura zrównoważonego rozwoju naszej firmy jest dokumentem, który nie tylko opisuje podjęte przez nas działania. To także konkretna deklaracja, co zamierzamy jeszcze zrobić w przyszłości – mówi Marek Sala, Prezes Lajkonik Snacks Sp. z o.o.

Strategia zrównoważonego rozwoju Lajkonik Snacks Sp. z o.o. jest zgodna ze strategią i celami Grupy Lorenz, do której producent przekąsek ze Skawiny należy od 1993 r.

Mniej plastiku w opakowaniach jednostkowych

Lajkonik przeprojektował opakowania jednostkowe produktów zgodnie ze strategicznym założeniem redukcji plastiku w opakowaniach jednostkowych o 15% procent w porównaniu z 2019 r. Do produkcji opakowań przekąsek wykorzystywana jest cieńsza folia, a zgrzewy paczek zostały zmniejszone. Wdrożenie tych zmian pozwoliło zredukować zużycie plastiku aż o 48 ton w 2022 r. (w odniesieniu do roku 2019).

Aby pomóc konsumentom w prawidłowej segregacji odpadów, na opakowaniach produktów jednostkowych marki Lajkonik zamieszczana jest ikona informująca, że opakowanie należy wrzucić do żółtego kosza. 

Lajkonik podejmuje również działania wewnętrzne, które mają na celu zmniejszenie zużycia tworzyw sztucznych. Dlatego też w 2022 r. firma dołączyła do Polskiego Paktu Plastikowego – inicjatywy skierowanej do sieci handlowych, sklepów oraz producentów żywności i opakowań. Jej misją jest zmiana sposobu wykorzystania plastiku na polskim rynku.

- Jako firma dążymy do zamknięcia obiegu surowca w produkcji opakowań naszych przekąsek. Już teraz część z naszych odpadów plastikowych z procesu pakowania przekazujemy do recyklingu, dzięki czemu umożliwiamy przetworzenie ich w nowe produkty. Nasze działania doceniono w 2022 roku, przyznając nam świadectwo Packaging Circular Economy. To  wyróżnienie, którym ML Polyolefins nagradza rozwiązania dotyczące zrównoważonej gospodarki odpadami z tworzyw sztucznych - informuje Marek Sala.

Zmiany dotyczą także kartonów. Już od 2017 roku Lajkonik korzysta z tektury certyfikowanej FSC® Mix (FSC-C136325), do produkcji której używane są wyłącznie materiały pochodzące z recyklingu i z dobrze zarządzanych lasów z certyfikowanej FSC® W 2021 roku marka podjęła decyzję o zmniejszeniu pola nadruku na kartonie i ograniczeniu się do jednego koloru farby, co ułatwia ponowne wykorzystanie surowców.

Z uwzględnieniem potrzeb ludzi

W trosce o zdrowie i sposób odżywiania konsumentów strategia CSR Lajkonik Snacks Sp. z o.o. zakłada m. in.  zmniejszenie zawartości soli w całym asortymencie o 15% w porównaniu z 2019 rokiem. Ponadto na opakowaniach produktów marki Lajkonik umieszczono różne ikony odpowiedzialności. Komunikują one m.in. brak dodatku wzmacniaczy smaku, barwników czy konserwantów lub informują, czy dany produkt jest odpowiedni dla wegan i wegetarian.

Broszura „W trosce o Ludzi i Planetę” omawia też kwestie związane z zatrudnieniem w zakładzie Lajkonik w Skawinie, dotyczące m.in. bezpieczeństwa, celów, benefitów i możliwości rozwoju. Firma może pochwalić się niskimi wskaźnikami rotacji pracowników (np. w przypadku pracowników produkcyjnych jest to tylko 4%) oraz poszerzaniem ich wiedzy i rozwojem umiejętności – łączna liczba godzin szkoleniowych wyniosła w raportowanych latach ponad 16 tys. Podkreślono także, jak ważne są różnorodność i szacunek. Wdrożono Kodeks Postępowania – dokument ze zobowiązaniem etycznym, prawnym i ekonomicznym – oraz specjalny portal do zgłaszania nieprawidłowości przez pracowników.

W 2022 r. firma pozytywnie przeszła audyt SMETA, którego celem jest ocena warunków, bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto, z badań satysfakcji przeprowadzonych wśród pracowników wynika, że aż 69% ankietowanych dobrze ocenia Lajkonika jako pracodawcę – to wynik trzykrotnie lepszy niż średnia krajowa. 

Zobowiązania na lata

Chcemy produkować bardziej ekologicznie, być jeszcze lepszym sąsiadem dla lokalnych społeczności, a jednocześnie udoskonalać receptury naszych wyrobów przy zachowaniu ich Legendarnego Smaku. Będziemy dążyć do systematycznej redukcji emisji gazów cieplarnianych w naszym łańcuchu wartości, by przyczyniać się do realizacji globalnych postanowień Celów Zrównoważonego Rozwoju, Europejskiego Zielonego Ładu i      strategii „Od pola do stołu” – podsumowuje Marek Sala.

Z pełną treścią broszury zrównoważonego rozwoju Lajkonik Snacks Sp. z o.o. za lata 2020-2022 można zapoznać się tutaj: https://lajkonik.pl/wp-content/uploads/2023/10/Lajkonik-raport.pdf 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Nowość od Lajkonika – Dobry Chrup, czyli przekąski pełne smaku i pysznych ziaren Biuro prasowe
2024-08-20 | 18:00

Nowość od Lajkonika – Dobry Chrup, czyli przekąski pełne smaku i pysznych ziaren

Wypiekane w piecu, chrupiące i pełne ziaren – przekąski Dobry Chrup to nowy subbrand produktów marki Lajkonik. Krakersy, paluchy oraz bajgle z ziołami prowansalskimi są
Przemysł spożywczy Nawet co piąty uczeń cierpi na odwodnienie. Może to mieć wpływ na naukę
2024-08-19 | 14:30

Nawet co piąty uczeń cierpi na odwodnienie. Może to mieć wpływ na naukę

Odpowiednie nawodnienie jest istotne dla każdego człowieka, jednak okazuje się, że może być szczególnie ważne dla uczniów, o czym warto pamiętać w kontekście zbliżającego
Przemysł spożywczy Salad Story otworzyła dwa nowe lokale
2024-08-14 | 15:04

Salad Story otworzyła dwa nowe lokale

Salad Story powiększyła liczbę swoich restauracji o kolejne dwie, tym samym firma łącznie posiada ich obecnie aż 54 w całym kraju. Marka widzi potencjał na niemal podwojenie liczby

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.