Polski rynek gastronomiczny w ocenie restauratorów
Prowadzenie działalności gastronomicznej w Polsce będzie jeszcze trudniejsze niż dotychczas – przewiduje większość restauratorów. I niemal jednogłośnie diagnozują przyczyny. Główny powód to ogólna sytuacja ekonomiczna w kraju (98% głosów) i rosnące koszty, które mają negatywny wpływ na działalność gospodarczą. Pyszne.pl zbadało opinie branży i dzieli się kluczowymi wnioskami.
W badaniu ankietowym Pyszne.pl wzięło udział w sumie 377 restauratorów z całej Polski. Większość respondentów (63%) ocenia, że prowadzenie działalności gospodarczej w ostatnim półroczu stało się trudniejsze niż wcześniej. Co więcej, restauratorzy przewidują, że w ciągu następnych sześciu miesięcy stanie się to jeszcze trudniejsze (66%).
Co wpływa na taką ocenę rynku?
Główny powód to niemal jednogłośnie wskazana (98%) ogólna sytuacja ekonomiczna w kraju. Restauratorzy podkreślają przede wszystkim negatywny wpływ rosnących cen mediów, produktów spożywczych i wysokie koszty utrzymania lokali. Prowadzący restauracje w zdecydowanej większości (89%) borykają się też z brakiem wykwalifikowanych pracowników. Znaczącym, choć nieco mniej dotkliwym elementem jest coraz większa konkurencja na rynku.
Respondenci ocenili też wpływ kilku źródeł na przychód z prowadzonej działalności. Około połowa badanych uważa, że zamówienia z restauracji stanowią ważne źródło ich dochodów. Są nim również zamówienia składane przez platformy pośredniczące – deklaruje tak, co drugi restaurator prowadzący samodzielną dostawę. Niemal co trzeci korzystający z dostawy zewnętrznej twierdzi, że zamówienia z platformy stanowią istotne źródło dochodów, ale podobna część osób ma przeciwne zdanie.
– Szczególnie cenne dla nas są bardzo pozytywne oceny dotyczące znaczenia platformy Pyszne.pl jako medium promocyjnego — mówi Aleksander Rosa, Corporate PR & Public Affairs Manager w Pyszne.pl. — To ma ogromne znaczenie i potwierdza naszą strategię pozycjonowania się nie tylko jako dostawca, ale skuteczny kanał reklamowy. Pyszne.pl poza zamawianiem posiłków jest często używane, jako platforma, gdzie można sprawdzić opinie nt. danej restauracji. Nasi użytkownicy korzystają zatem z platformy także np. wychodząc na kolację do restauracji — dodaje.
Pyszne.pl istotne jako źródło promocji
Co trzeci badany uważa, że działania promocyjne są istotne w prowadzeniu działalności gastronomicznej. Platforma Pyszne.pl w opinii badanych ma spore znaczenie przy ocenie wpływu działań reklamowych na pozyskiwanie klientów Niemal połowa restauratorów dostrzega, że obecność na tym kanale ma duży wpływ a zaledwie 6% uznaje, że nie ma to żadnego. Źródłem reklamowym są też dla restauratorów własne media społecznościowe — 2 na 3 badanych właśnie stąd pozyskuje znaczną liczbę klientów. Połowa dostrzega skuteczność reklamy w internecie, a w przypadku reklamy tradycyjnej — 1 na 3 badanych. 3/4 respondentów uważa, że lokalizacja ich restauracji jest jednym z kluczowych czynników w pozyskiwaniu nowych klientów.
Na ile ważny catering?
Wśród 377 badanych 167 osób świadczy usługi cateringowe. Co trzeci z nich uznaje, że stanowią one średnią część ich dochodów. Również co trzeci świadczący te usługi w lokalu traktuje je jako istotną część dochodów. Podobnie jest w przypadku właścicieli restauracji dowożących catering — 38% uznaje je za wpływowe źródło dochodu.
Knorr: 186 lat kulinarnej rewolucji, której serce bije w Poznaniu
Lantmannen Unibake, dostawca produktów piekarniczych, obchodzi 30-lecie w Polsce
Producenci napojów zawiązali spółkę akcyjną KAUCJA.PL
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.