Polski rynek gastronomiczny w ocenie restauratorów
Prowadzenie działalności gastronomicznej w Polsce będzie jeszcze trudniejsze niż dotychczas – przewiduje większość restauratorów. I niemal jednogłośnie diagnozują przyczyny. Główny powód to ogólna sytuacja ekonomiczna w kraju (98% głosów) i rosnące koszty, które mają negatywny wpływ na działalność gospodarczą. Pyszne.pl zbadało opinie branży i dzieli się kluczowymi wnioskami.
W badaniu ankietowym Pyszne.pl wzięło udział w sumie 377 restauratorów z całej Polski. Większość respondentów (63%) ocenia, że prowadzenie działalności gospodarczej w ostatnim półroczu stało się trudniejsze niż wcześniej. Co więcej, restauratorzy przewidują, że w ciągu następnych sześciu miesięcy stanie się to jeszcze trudniejsze (66%).
Co wpływa na taką ocenę rynku?
Główny powód to niemal jednogłośnie wskazana (98%) ogólna sytuacja ekonomiczna w kraju. Restauratorzy podkreślają przede wszystkim negatywny wpływ rosnących cen mediów, produktów spożywczych i wysokie koszty utrzymania lokali. Prowadzący restauracje w zdecydowanej większości (89%) borykają się też z brakiem wykwalifikowanych pracowników. Znaczącym, choć nieco mniej dotkliwym elementem jest coraz większa konkurencja na rynku.
Respondenci ocenili też wpływ kilku źródeł na przychód z prowadzonej działalności. Około połowa badanych uważa, że zamówienia z restauracji stanowią ważne źródło ich dochodów. Są nim również zamówienia składane przez platformy pośredniczące – deklaruje tak, co drugi restaurator prowadzący samodzielną dostawę. Niemal co trzeci korzystający z dostawy zewnętrznej twierdzi, że zamówienia z platformy stanowią istotne źródło dochodów, ale podobna część osób ma przeciwne zdanie.
– Szczególnie cenne dla nas są bardzo pozytywne oceny dotyczące znaczenia platformy Pyszne.pl jako medium promocyjnego — mówi Aleksander Rosa, Corporate PR & Public Affairs Manager w Pyszne.pl. — To ma ogromne znaczenie i potwierdza naszą strategię pozycjonowania się nie tylko jako dostawca, ale skuteczny kanał reklamowy. Pyszne.pl poza zamawianiem posiłków jest często używane, jako platforma, gdzie można sprawdzić opinie nt. danej restauracji. Nasi użytkownicy korzystają zatem z platformy także np. wychodząc na kolację do restauracji — dodaje.
Pyszne.pl istotne jako źródło promocji
Co trzeci badany uważa, że działania promocyjne są istotne w prowadzeniu działalności gastronomicznej. Platforma Pyszne.pl w opinii badanych ma spore znaczenie przy ocenie wpływu działań reklamowych na pozyskiwanie klientów Niemal połowa restauratorów dostrzega, że obecność na tym kanale ma duży wpływ a zaledwie 6% uznaje, że nie ma to żadnego. Źródłem reklamowym są też dla restauratorów własne media społecznościowe — 2 na 3 badanych właśnie stąd pozyskuje znaczną liczbę klientów. Połowa dostrzega skuteczność reklamy w internecie, a w przypadku reklamy tradycyjnej — 1 na 3 badanych. 3/4 respondentów uważa, że lokalizacja ich restauracji jest jednym z kluczowych czynników w pozyskiwaniu nowych klientów.
Na ile ważny catering?
Wśród 377 badanych 167 osób świadczy usługi cateringowe. Co trzeci z nich uznaje, że stanowią one średnią część ich dochodów. Również co trzeci świadczący te usługi w lokalu traktuje je jako istotną część dochodów. Podobnie jest w przypadku właścicieli restauracji dowożących catering — 38% uznaje je za wpływowe źródło dochodu.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.