Komunikaty PR

Polski szampan wystrzelił z niszy

2023-05-25  |  10:40

26 maja br. mija dokładnie 13 lat od powrotu na komercyjny rynek piwa grodziskiego – jedynego rdzennie polskiego stylu piwnego. – Dziś największym sukcesem grodziskiego jest to…, że nadal jest – mówią Ziemowit Fałat i Grzegorz Zwierzyna – współtwórcy komercyjnej reaktywacji grodzisza w 2010 r. i założyciele Browaru PINTA. Jednocześnie przyznają, że dopiero od zeszłego roku grodziskie wyraźnie zyskuje na popularności. 

Polski szampan wśród piw, jak mniej więcej od wieku nazywa się piwo grodziskie, jest pszeniczny, wędzony, lekki, jasny, wysoko nasycony CO2, z niewielką zawartością alkoholu – zwykle ok. 3% i wyraźnie zaznaczoną goryczką. Piwowarzy twierdzą, że na świecie jest bardzo mało piw z taką charakterystyką. Do tego dochodzi legenda, która zaczyna się na początku XIV w. i dalej burzliwie rozwija się we współczesności. Warzenie piwa A’la Grodziskiego w Lublinie w roku 2010 przyczyniło się m.in. do powstania Browaru PINTA i rozpoczęcia piwnej rewolucji w Polsce. 

– Na pewno jest o czym mówić; niestety dotychczas nie było za bardzo komu tego sprzedawać – zauważa Ziemowit Fałat. Wspomina, jak 13 lat temu w tydzień sprzedali 1666 małych butelek niskoalkoholowego A’la Grodziskiego po 5 zł za butelkę, kiedy w sklepach królowały mocniejsze eurolagery po 2 zł za pół litra. Dziś nadal bez wielkiego wysiłku PINTA sprzedaje w ciągu roku ponad 27 tys. hektolitrów swoich piw, ale bywało, że 100 hektolitrów grodziskiego, które nadal warzy każdego roku, sprzedawała miesiącami.

Grodziskie dało impuls do powstania PINTY, ale to nie ono zbudowało jej obecną pozycję. Przez 12 lat ilość piwa warzonego w ciągu roku przez ten największy browar rzemieślniczy w Polsce wzrosła 35-krotnie. Tymczasem ilość grodziskiego zaledwie się podwoiła, choć browar nie ustaje w wysiłkach, żeby było lepiej, np. wiosną 2023 r. stworzył lager grodziski A’la Grodzisz, mimo że cały czas jest na rynku jego „tradycyjne” A la Grodziskie. Oprócz PINTY grodziskie w Polsce regularnie jest warzone przez Browar w Grodzisku, Trzech Kumpli i Nepomucena. Do 2022 r. okazjonalnie warzyło je najwyżej kilkanaście z około 350 polskich browarów. Według raportów bloga Piwna Zwrotnica wprowadzały one na rynek od kilku do kilkunastu premierowych piw grodziskich rocznie. Stanowiło to zaledwie 1-2% wszystkich piwnych premier w Polsce. 

– Na razie grodziskie nie ma armii stałych konsumentów, jak to było pod koniec XIX wieku, kiedy warzelnie opuszczało 100 tys. hektolitrów tego piwa rocznie i nadal tworzy ono marginalną niszę w około dwuprocentowej niszy, jaką na polskim rynku wywalczyły sobie piwa kraftowe – ocenia Grzegorz Zwierzyna. 

Konsumentów piwa grodziskiego jednak zaczęło przybywać. Niespodziewanie w 2022 r. nastąpił skokowy wzrost liczby grodziszy dostępnych na polskim rynku. Po raz pierwszy w historii można było wybierać już nie spośród kilkunastu, ale ponad 30 różnych grodziskich. Ich łączną ilość przedstawiciele browaru w Grodzisku szacowali wtedy na około 20 tys. hektolitrów. Jeśli te szacunki są zgodne z prawdą, to obecnie grodziskiego warzy się w Polsce więcej niż w okresie PRL (dla przykładu 9 tys. hl w 1950 r. i 15 tys. hl w 1979 r.).

Co ważne, styl, który zanikł w 1993 roku, powrócił niemal na całym świecie. Na listach piw odnotowanych przez internetową platformę miłośników piwa Untappd jest ponad 150 różnych piw grodziskich, komercyjnie warzonych w 20 krajach. Na podstawie tego zestawienia można wnioskować, że jeszcze większym niż Polska rynkiem dla grodziskiego są Stany Zjednoczone. Tamtejsi piwowarzy stworzyli 50 różnych grodziszy odnotowanych na Untappd, a Polacy mają ich 46. Oprócz nas wyróżniają się: Kanada (17), Włochy (6), Holandia (6) i Anglia (5). Poza Europą i Ameryką Północną grodziskie sporadycznie warzy się też na innych kontynentach m.in. w Brazylii, Japonii, Australii i Nowej Zelandii.

Od 2022 roku trzecim dla grodziskiego największym rynkiem – po USA i Polsce – może być Brazylia. Stało się to możliwe dzięki browarowi Cerveja Blumenau i jego piwu Grodziskie Dona Patroa, które wygrało Brazylijski Konkurs Piw, jeden z największych na świecie. Grodziskie pokonało wtedy 3635 innych piw! W tym samym roku Grodziskie Dona Patroa zdobyło jeszcze m.in. złoty medal w konkursie Brussels Beer Challenge i brązowy w European Beer Star w kategorii Session Beers. Piwo jest w stałej ofercie browaru i ponoć dobrze się sprzedaje. Na dodatek grodziskim zainteresowały się inne brazylijskie browary.

W Polsce dużo głośniej niż o Brazylijczykach było jednak o wynikach plebiscytu strony Taste Atlas, której użytkownicy w marcu 2023 r. wybrali grodziskie jako najlepszy styl piwny na świecie. Sceptycy pytali, jak to możliwe, że wygrał styl, którego próżno szukać w sklepach. Co prawda grodziskie nie stoi na półkach każdego sklepu z alkoholem, ale można je znaleźć w kilku sieciach sklepów stacjonarnych, sklepach specjalistycznych, internetowych, firmowych sklepach browarów i w najlepszych kraftowych pubach. 

– Szersza dostępność zależy od tego, czy grodziskie mocniej wystrzeli ze swojej niszy. Dla lekkiego i orzeźwiającego piwa nadchodzi dobry, letni czas. Grodziskie zdołało o sobie przypomnieć, a teraz konsumenci muszą tylko zacząć o nie pytać – mówi Ziemowit Fałat. Czy wędzone piwo z Polski znowu będzie warzone w ilości 100 tys. hl? Dla piwowara, który je reaktywował najważniejsze jest, że nie przestaje fascynować.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Nowość od Lajkonika – Dobry Chrup, czyli przekąski pełne smaku i pysznych ziaren Biuro prasowe
2024-08-20 | 18:00

Nowość od Lajkonika – Dobry Chrup, czyli przekąski pełne smaku i pysznych ziaren

Wypiekane w piecu, chrupiące i pełne ziaren – przekąski Dobry Chrup to nowy subbrand produktów marki Lajkonik. Krakersy, paluchy oraz bajgle z ziołami prowansalskimi są
Przemysł spożywczy Nawet co piąty uczeń cierpi na odwodnienie. Może to mieć wpływ na naukę
2024-08-19 | 14:30

Nawet co piąty uczeń cierpi na odwodnienie. Może to mieć wpływ na naukę

Odpowiednie nawodnienie jest istotne dla każdego człowieka, jednak okazuje się, że może być szczególnie ważne dla uczniów, o czym warto pamiętać w kontekście zbliżającego
Przemysł spożywczy Salad Story otworzyła dwa nowe lokale
2024-08-14 | 15:04

Salad Story otworzyła dwa nowe lokale

Salad Story powiększyła liczbę swoich restauracji o kolejne dwie, tym samym firma łącznie posiada ich obecnie aż 54 w całym kraju. Marka widzi potencjał na niemal podwojenie liczby

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.