Komunikaty PR

Rynek miodu w UE rośnie

2024-06-24  |  06:31
Biuro prasowe
Kontakt
Katarzyna Kucia
Infomedia Group Sp. z o.o.

ul. Fredry 6
30-605 Kraków
kkucia|markethub.pl| |kkucia|markethub.pl
+48 795 455 405
https://markethub.pl/

Unia Europejska jest drugim co do wielkości producentem miodu na świecie, ustępując jedynie Chinom. W 2023 roku kraje UE importowały 163,7 tys. ton naturalnego miodu spoza Unii, o wartości 359,3 mln EUR, co stanowi wyzwanie dla lokalnych producentów, ale również wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na ten  produkt. Analiza rynku miodu ujawnia interesujące trendy i wyzwania, przed którymi stoi europejski sektor pszczelarski.

Europejscy liderzy w produkcjimiodu

Pod względem liczby pszczelarzy, Niemcy są europejskim liderem, z prawie 150 tys. osób zajmujących się tą działalnością w 2022 roku. Polska plasuje się na drugim miejscu z ponad 91 tys. pszczelarzy, a trzecie miejsce zajmują Włochy z 81 tys. pszczelarzy. Średnia liczba uli na pszczelarza w UE wynosi 29, jednak Grecja znacząco przewyższa tę wartość z 99 ulami na pszczelarza, a za nią ex aequo znajdują się Cypr i Bułgaria z 81 ulami. Polska zajmuje w tej kategorii 13. miejsce z wynikiem 24 uli na pszczelarza.

Wyzwania rynku: Import taniego miodu

Jednym z głównych wyzwań dla europejskiego rynku miodu jest rosnący import taniego miodu spoza UE. W 2023 roku najwięcej miodu importowano z Chin (ponad 60 tys. ton) oraz z Ukrainy (prawie 46 tys. ton). Pomimo własnej produkcji, kraje takie jak Niemcy, Polska i Belgia są największymi importerami miodu spoza UE.

Wsparcie dla Pszczelarzy

Pszczoły mają ogromne znaczenie dla rolnictwa i środowiska w Europie, przyczyniając się do przychodów europejskiego rolnictwa o wartości co najmniej 22 mld euro rocznie. Oprócz produkcji miodu, pszczoły pomagają w wytwarzaniu pyłków, propolisu, mleczka pszczelego oraz wosku, a także zapylają ponad 80% upraw i dzikiej roślinności w Europie.

Komisja Europejska 13 czerwca 2024 roku ogłosiła wezwanie do utworzenia platformy mającej na celu zebranie najlepszej dostępnej wiedzy specjalistycznej na temat autentyczności miodu. Grupa ekspertów ma pomóc w wykrywaniu fałszowania miodu i śledzeniu fałszywych producentów i importerów. Ponadto, w latach 2023-2027 610 mln EUR funduszy unijnych i krajowych będzie wspierać sektor pszczelarski w UE. Wsparcie to obejmuje inwestycje w zwalczanie chorób, dostosowanie do zmian klimatu, działania promocyjne oraz szkolenia.

Przyszłość rynku miodu

Rynek miodu w Unii Europejskiej dynamicznie się rozwija. Wsparcie dla pszczelarzy oraz dbałość o autentyczność miodu są kluczowe dla jego przyszłości. Inicjatywy takie jak platforma do wykrywania fałszowania miodu oraz znaczące fundusze na wsparcie sektora pszczelarskiego pokazują, że Unia Europejska poważnie traktuje wyzwania stojące przed tym rynkiem.

 


O MarketHub: Założona w 2006 roku firma MarketHub specjalizuje się w dostarczaniu zaawansowanych analiz rynkowych, wspierając dynamiczny rozwój przedsiębiorstw. Z sukcesem zrealizowali ponad 800 projektów, często angażując się w badania specjalistyczne, niszowe lub wyjątkowo skomplikowane, dla szerokiego spektrum branż. Ich usługi cieszą się uznaniem przede wszystkim wśród małych i średnich przedsiębiorstw z Polski oraz międzynarodowych rynków.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Infomedia Group Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Knorr: 186 lat kulinarnej rewolucji, której serce bije w Poznaniu Biuro prasowe
2024-11-26 | 03:22

Knorr: 186 lat kulinarnej rewolucji, której serce bije w Poznaniu

Gdy słyszysz „Knorr”, myślisz o kostkach bulionowych, Gorącym Kubku, gotowych daniach typu fix i sosach sałatkowych. Marka Knorr, znana i ceniona na całym świecie, ma już 186
Przemysł spożywczy Lantmannen Unibake, dostawca produktów piekarniczych, obchodzi 30-lecie w Polsce
2024-11-19 | 14:00

Lantmannen Unibake, dostawca produktów piekarniczych, obchodzi 30-lecie w Polsce

  Lantmannen Unibake, wiodący dostawca produktów piekarniczych, obchodzi 30-lecie działalności w Polsce. W tym czasie wprowadził na rynek szereg innowacyjnych produktów,
Przemysł spożywczy Producenci napojów zawiązali spółkę akcyjną KAUCJA.PL
2024-11-14 | 12:45

Producenci napojów zawiązali spółkę akcyjną KAUCJA.PL

13 listopada br. producenci napojów zawiązali spółkę akcyjną KAUCJA.PL – Krajowy System Kaucyjny. Głównym zadaniem spółki KAUCJA.PL – Krajowy System

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.