Komunikaty PR

Rynek miodu w UE rośnie

2024-06-24  |  06:31
Biuro prasowe
Kontakt
Katarzyna Kucia
Infomedia Group Sp. z o.o.

ul. Fredry 6
30-605 Kraków
kkucia|markethub.pl| |kkucia|markethub.pl
+48 503666166
https://markethub.pl/

Unia Europejska jest drugim co do wielkości producentem miodu na świecie, ustępując jedynie Chinom. W 2023 roku kraje UE importowały 163,7 tys. ton naturalnego miodu spoza Unii, o wartości 359,3 mln EUR, co stanowi wyzwanie dla lokalnych producentów, ale również wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na ten  produkt. Analiza rynku miodu ujawnia interesujące trendy i wyzwania, przed którymi stoi europejski sektor pszczelarski.

Europejscy liderzy w produkcjimiodu

Pod względem liczby pszczelarzy, Niemcy są europejskim liderem, z prawie 150 tys. osób zajmujących się tą działalnością w 2022 roku. Polska plasuje się na drugim miejscu z ponad 91 tys. pszczelarzy, a trzecie miejsce zajmują Włochy z 81 tys. pszczelarzy. Średnia liczba uli na pszczelarza w UE wynosi 29, jednak Grecja znacząco przewyższa tę wartość z 99 ulami na pszczelarza, a za nią ex aequo znajdują się Cypr i Bułgaria z 81 ulami. Polska zajmuje w tej kategorii 13. miejsce z wynikiem 24 uli na pszczelarza.

Wyzwania rynku: Import taniego miodu

Jednym z głównych wyzwań dla europejskiego rynku miodu jest rosnący import taniego miodu spoza UE. W 2023 roku najwięcej miodu importowano z Chin (ponad 60 tys. ton) oraz z Ukrainy (prawie 46 tys. ton). Pomimo własnej produkcji, kraje takie jak Niemcy, Polska i Belgia są największymi importerami miodu spoza UE.

Wsparcie dla Pszczelarzy

Pszczoły mają ogromne znaczenie dla rolnictwa i środowiska w Europie, przyczyniając się do przychodów europejskiego rolnictwa o wartości co najmniej 22 mld euro rocznie. Oprócz produkcji miodu, pszczoły pomagają w wytwarzaniu pyłków, propolisu, mleczka pszczelego oraz wosku, a także zapylają ponad 80% upraw i dzikiej roślinności w Europie.

Komisja Europejska 13 czerwca 2024 roku ogłosiła wezwanie do utworzenia platformy mającej na celu zebranie najlepszej dostępnej wiedzy specjalistycznej na temat autentyczności miodu. Grupa ekspertów ma pomóc w wykrywaniu fałszowania miodu i śledzeniu fałszywych producentów i importerów. Ponadto, w latach 2023-2027 610 mln EUR funduszy unijnych i krajowych będzie wspierać sektor pszczelarski w UE. Wsparcie to obejmuje inwestycje w zwalczanie chorób, dostosowanie do zmian klimatu, działania promocyjne oraz szkolenia.

Przyszłość rynku miodu

Rynek miodu w Unii Europejskiej dynamicznie się rozwija. Wsparcie dla pszczelarzy oraz dbałość o autentyczność miodu są kluczowe dla jego przyszłości. Inicjatywy takie jak platforma do wykrywania fałszowania miodu oraz znaczące fundusze na wsparcie sektora pszczelarskiego pokazują, że Unia Europejska poważnie traktuje wyzwania stojące przed tym rynkiem.

 


O MarketHub: Założona w 2006 roku firma MarketHub specjalizuje się w dostarczaniu zaawansowanych analiz rynkowych, wspierając dynamiczny rozwój przedsiębiorstw. Z sukcesem zrealizowali ponad 800 projektów, często angażując się w badania specjalistyczne, niszowe lub wyjątkowo skomplikowane, dla szerokiego spektrum branż. Ich usługi cieszą się uznaniem przede wszystkim wśród małych i średnich przedsiębiorstw z Polski oraz międzynarodowych rynków.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Infomedia Group Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Konsument

Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

Prawo

Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.