Stabilny rozwój w złożonej sytuacji rynkowej
Wyzwania rynkowe w 2023 roku
Wysoka inflacja oraz rosnące koszty surowców i produkcji to wyzwania, które w minionym roku w znacznym stopniu warunkowały funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorstw. – Choć obecna sytuacja gospodarcza wykazuje pewną stabilizację, to nadal działamy w niezwykle złożonym otoczeniu - mówi Przemysław Gostkiewicz, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Dodatkowo, w branży mięsnej już od kilku lat borykamy się z epidemią ASF oraz trudnościami na rynku surowcowym. Niestety, coraz więcej mniejszych hodowli rezygnuje z działalności. Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, utrzymanie stabilnego rozwoju firmy należy, w mojej opinii, uznać za niewątpliwy sukces.
Inwestycje, wzrost wartości sprzedaży, silna marka
Dla Grupy Sokołów ostatni rok rozliczeniowy obfitował w wydarzenia ważne pod względem rozwoju biznesu. Uruchomienie nowej spółki Sokołów-Net, powstałej w wyniku połączenia sieci sklepów Sokołów i Gzella, pozwoliło stworzyć największą w Polsce sieć specjalistycznych sklepów mięsnych, obejmującą ponad 300 placówek na terenie całego kraju. Dzięki temu firma może systematycznie rozwijać sprzedaż detaliczną poprzez sieć sklepów własnych.
W minionym roku firma Sokołów przeznaczyła 239 620 920 zł na inwestycje. Dzięki nim możliwe było dalsze wzmacnianie potencjału produkcyjnego Grupy Sokołów. W zakładzie w Kole został uruchomiony wydział vege, w którym odbywa się produkcja szerokiego asortymentu roślinnego Z Gruntu Dobre. Przeprowadzono również modernizację zakładu w Robakowie, która objęła m.in. rozbudowę dywizji wieprzowej i automatyzację procesu produkcji.
Ważnym dla firmy wydarzeniem była zmiana na stanowisku Prezesa Zarządu. Bogusława Miszczuka, który po 22 latach pełnienia tej funkcji odszedł na emeryturę, zastąpił Przemysław Gostkiewicz – doświadczony lider w świecie handlu, z bogatym doświadczeniem zawodowym, obejmującym zarówno rynki krajowe, jak i międzynarodowe.
W minionym roku dla Grupy Sokołów kluczowym celem był stabilny rozwój w najważniejszych obszarach funkcjonowania firmy. - Potwierdzeniem naszych osiągnięć są konkretne dane, jak np. wzrost przychodu ze sprzedaży o 9,4% - mówi Przemysław Gostkiewicz, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Odnotowaliśmy między innymi dynamiczny wzrost sprzedaży produktów marki Sokoliki, skierowanych do najmłodszych konsumentów. Z sukcesem poszerzyliśmy kanały dystrybucji tej linii oraz wprowadziliśmy ciekawe nowości produktowe. Dziś, w kategorii markowych przekąsek mięsnych dla dzieci, udział sprzedaży produktów Sokoliki w masie wynosi aż 76%. Intensywnie rozwijamy również sprzedaż wyrobów plastrowanych, a nasze wyniki w tej kategorii z roku na rok biją kolejne rekordy. W ubiegłym roku, osiągnęliśmy w tej grupie asortymentów dynamikę sprzedaży na poziomie 129%, a co istotne - wciąż widzimy tu ogromny potencjał rozwojowy. Kolejną kategorią, o której warto wspomnieć są mięsa sezonowane, które dzięki przechowywaniu przez kilka tygodni w ściśle określonej temperaturze i wilgotności kruszeją i zyskują wspaniałe walory smakowe. W ofercie mamy zarówno sezonowaną wołowinę jak i wieprzowinę, a grono klientów zainteresowanych tymi produktami z roku na rok wzrasta, zwłaszcza w segmencie HoReCa, czego dowodzi wzrost sprzedaży o ponad 35%.
- Jestem również dumny z nagród, które zdobywamy na wielu polach – dodaje Przemysław Gostkiewicz. - Po raz trzeci zajęliśmy pierwsze miejsce w branży mięsnej w prestiżowym rankingu Forbes „Top 200 Najcenniejszych Marek w Polsce”. Jakość i smak naszych produktów również są doceniane w licznych konkursach – także w tych, gdzie decydujący głos należy do doświadczonych i wymagających profesjonalistów, jakimi są szefowie kuchni. Nasza wołowina długo dojrzewająca, sezonowana na sucho otrzymała prestiżową nagrodę Chefs Choice Polska, przyznaną w ramach II edycji konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Kucharzy Polskich oraz Fundację Warto Im Pomóc.
Podobnie jak w latach ubiegłych, Sokołów zadbał też o rozwój asortymentu. W minionym roku w ofercie firmy pojawiło się ponad 120 nowości, w tym m.in. Bulion wołowo-warzywny wolno gotowany, kolejne produkty z linii dla najmłodszych Sokoliki (Kiełbaski o smaku pizzy z serem, Parówki z dodatkiem sera cheddar, Paluszki drobiowe z cielęciną), a także Kabanero, czyli kabanosy otoczone z zewnątrz aromatycznymi przyprawami, będące pierwszym tego typu produktem na polskim rynku.
„Feeding the Future” – strategia społecznej odpowiedzialności
To był także kolejny rok realizacji strategii „Feeding the Future” Grupy Danish Crown, do której należy Sokołów. Jej założeniem są działania ukierunkowane na zmniejszenie wpływu na otaczające nas środowisko naturalne i zwalczanie zmian klimatycznych. – Nowoczesne technologie mogą nas dziś skutecznie wspierać w zrównoważonej produkcji żywności – mówi Przemysław Gostkiewicz. – Systematycznie implementujemy w naszych zakładach innowacyjne rozwiązania, dzięki którym ograniczamy wpływ produkcji na otoczenie oraz zmniejszamy zużycie surowców naturalnych.
W 2023 roku przy sześciu sokołowskich zakładach powstały instalacje fotowoltaiczne, o całkowitej mocy 450 kWp, co przy średnim uzysku energii elektrycznej rocznie daje ok. 450 MWh. Instalacje te zapewniają redukcję emisji CO2 o około 200 ton rocznie. To pierwszy etap budowy paneli fotowoltaicznych przy zakładach Grupy Sokołów – w kolejnym planowane jest 10-krotne zwiększenie mocy do poziomu niemal 4 500 kWp.
Prezes Zarządu Sokołów S.A. podkreśla, że działania prośrodowiskowe nie są jedynym obszarem strategii społecznej odpowiedzialności firmy. – Nasze działania CSR obejmują także m.in. relacje z pracownikami, wsparcie społeczności lokalnych oraz edukację i promocję zdrowego trybu życia – mówi Przemysław Gostkiewicz. – W każdym z tych obszarów działaliśmy intensywnie przez cały rok.
Firma Sokołów po raz kolejny zdobyła tytuł Solidnego Pracodawcy. – Cieszę się niezmiernie z tego wyróżnienia, które jest przyznawane wyłącznie najlepszym pracodawcom w Polsce – podkreśla Przemysław Gostkiewicz. – Sercem naszej firmy są jej pracownicy, dlatego staramy się nie tylko zapewnić im stabilne zatrudnienie na dobrych warunkach, ale też dajemy im wiele możliwości poszerzania wiedzy, umiejętności i kompetencji. Mamy jasno wytyczoną ścieżkę kariery i co roku ambitnie wyznaczamy sobie nowe cele do zrealizowania. Wspieramy też rozwój pracowników poprzez możliwość szkoleń na wewnętrznej platformie LMS.
Firma zaangażowała się również w wiele lokalnych inicjatyw, m.in. współpracując ze Stowarzyszeniem SIEMACHA, które jest jedną z czołowych polskich organizacji samorządowych pomagających dzieciom i młodzieży.
Podobnie jak w latach ubiegłych, także i w tym roku Sokołów zrealizował kolejne akcje edukacyjne na temat pełnowartościowej diety oraz promujące zdrowy tryb życia. Firma od lat jest partnerem inicjatywy Marcin Gortat Camp, skierowanej do młodych pasjonatów koszykówki. W roku 2023 odbyła się ponadto druga już edycja turnieju piłki nożnej dla dzieci Sokoliki Cup. Uczestniczyło w niej ponad 2 000 zawodników i zawodniczek, reprezentujących 144 drużyny. Do finału zakwalifikowało się 20 drużyn, a został on rozegrany na Stadionie Miejskim Legii w Warszawie. W wydarzeniu uczestniczył również Łukasz Fabiański, wspaniały sportowiec, bramkarz reprezentacji Polski w piłce nożnej i ambasador Akademii Sokolika. Podczas Mazowieckiej Gali Futbolu, organizowanej przez Mazowiecki Związek Piłki Nożnej, turniej Sokoliki Cup został uznany Piłkarskim Wydarzeniem Roku.
W ramach strategii zrównoważonego rozwoju, Sokołów realizuje też działania, których celem jest promowanie idei „zero waste”. Współpracując kolejny już rok z aplikacją Too Good To Go, firma uratowała przed zmarnowaniem ponad 8 000 kg żywności, co przekłada się na ograniczenie emisji CO2 o ok. 18 ton.
Plany na 2024 rok
Prezes Przemysław Gostkiewicz zapewnia, iż mimo złożonej sytuacji i wielu wyzwań, jakie stoją przed firmą, planuje jej dalszy stabilny rozwój. - Po naszej stronie mamy wiele atutów, które z pewnością będziemy wykorzystywać – mówi Przemysław Gostkiewicz. - To profesjonalna załoga, doskonale wyposażone zakłady, innowacyjne technologie oraz silne marki. Będziemy starali się podejmować działania minimalizujące oddziaływanie czynników zewnętrznych na ceny naszych wyrobów. W dalszym ciągu będziemy optymalizować koszty procesów produkcyjnych. Zakładamy też kontynuację realizacji inwestycji, które z jednej strony zwiększają wydajność naszych zakładów, a z drugiej strony pozwalają nam ograniczać zużycie surowców naturalnych. Dążenie do zrównoważonej produkcji żywności to dziś konieczność. Jako odpowiedzialny producent w pełni to rozumiemy, oczekują tego również świadomi konsumenci. Planujemy też nadal rozwijać nasze portfolio, zgodnie z najnowszymi trendami żywieniowymi i aktualnymi potrzebami klientów.
Knorr: 186 lat kulinarnej rewolucji, której serce bije w Poznaniu
Lantmannen Unibake, dostawca produktów piekarniczych, obchodzi 30-lecie w Polsce
Producenci napojów zawiązali spółkę akcyjną KAUCJA.PL
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.