W kierunku gospodarki cyrkularnej
W ambitnym planie branża zobowiązuje się do podjęcia działań na wszystkich etapach łańcucha wartości, od odpowiedzialnego pozyskiwania surowców po recykling. Zwiększenie poziomu zbiórki kartonów po płynnej żywności do poziomu 90%, osiągnięcie co najmniej 70% recyklingu oraz dekarbonizacja łańcucha wartości to tylko niektóre z przedstawionych celów.
Wizja branży zakłada, że do 2030 r. kartony do płynnej żywności będą:
- produkowane wyłącznie z materiałów odnawialnych,
- i/lub produkowane z surowców pochodzących z recyklingu,
- wytwarzane w większym stopniu z włókien, a mniej z tworzyw sztucznych,
- obniżały swój ślad węglowy zgodnie z celem klimatycznym na poziomie 1.5°C,
- opakowaniem o najniższym śladzie węglowym,
- projektowane zgodnie z zasadami Gospodarki o obiegu zamkniętym,
- osiągały najwyższe standardy zrównoważonego rozwoju przy pozyskiwaniu wszystkich materiałów,
- opakowaniem, które pomoże zwiększyć sekwestrację dwutlenku węgla, bioróżnorodność
i wzrost powierzchni lasów, - w 90 proc. zbierane w celu poddania ich recyklingowi,
- przynajmniej w 70 proc. poddawane recyklingowi.
Branża kartonów do płynnej żywności inwestuje w innowacje i technologie, mające na celu zwiększenie poziomów recyklingu. Działania ukierunkowane są także na dostarczanie konsumentom przyjaznych środowisku opakowań o najniższym śladzie węglowym. Cieszy również fakt, iż coraz więcej osób zna zasady selektywnej zbiórki tego rodzaju opakowania. Zeszłoroczne badanie społeczne Fundacji pokazało, że już 51 proc. Polaków poprawnie wyrzuca kartony po mleku lub po sokach do żółtego pojemnika. Uważam, że połączenie aktywności biznesu, podnoszenie wiedzy mieszkańców oraz przejrzyste prawo dotyczące selektywnej zbiórki pozwolą na osiągnięcie jeszcze lepszych rezultatów. – powiedział Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.
Mając zobowiązania i cele określone w Mapie Drogowej do 2030 r., branża będzie dążyć do tego,
aby kartonowe opakowania do płynnej żywności nadal aktywnie przyczyniały się do realizacji ambicji Zielonego Ładu UE, w szczególności neutralności klimatycznej, budowania gospodarki obiegu zamkniętego, różnorodności biologicznej oraz doskonalenia opracowanych systemów żywnościowych, nie narażając jednocześnie zdrowia i bezpieczeństwo konsumentów.
Branża kartonów do płynnej żywności nakreśliła jasne założenia, o postępach których będzie regularnie informować. Będzie również opracowywać, dodawać i dostosowywać nowe parametry oceny opakowań, jeśli obecnie nie istnieją, także we współpracy z innymi organizacjami. Wszelkie dodatkowe informacje o kartonach do płynnej żywności można znaleźć na stronie internetowej ACE oraz Fundacji ProKarton:
ACE (The Alliance for beverage cartons and the environment) – https://www.beveragecarton.eu
Fundacja ProKarton – https://prokarton.org

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.