Komunikaty PR

Zimowy Comfort Food. Sprawdź, co jedzą na świecie na poprawę humoru!

2024-02-20  |  11:00
Biuro prasowe

Dla Polaków może to być ciepła szarlotka z lodami lub pączki w lukrze, dla Greków musaka, a dla Ukraińców popularne syrnyky. Chyba w każdym zakątku świata jest taka potrawa, która budzi dobre wspomnienia, a z każdym jej kolejnym kęsem rośnie poziom zadowolenia. Z racji tego, że Comfort Food przyjął się na całym świecie, przedstawiamy zestawienie potraw z różnych regionów, które mają poprawić humor w zimowe wieczory.

Comfort Food to dania przypominające beztroskie dzieciństwo, gorące wakacje lub chwile spędzone z bliskimi. Polakom zapewne od razu przyjdzie na myśl talerz aromatycznej zupy pomidorowej, porcja babcinych pierogów z owocami lub pieczone na głębokim tłuszczu pączki z domową konfiturą i lukrem, którymi chętnie zajadają się nie tylko w tłusty czwartek. Jakie dania uznawane są za comfort food w innych zakątkach świata? Udaj się z nami w pyszną podróż i poznaj nie tylko kulinarne inspiracje, ale też związane z nimi słownictwo.

1. Irlandia - Sheperd’s Pie - to tak zwana zapiekanka pasterska. Składa się z zapiekanych w dużym naczyniu wołowiny, ziemniaków, cebuli. Co ciekawe, podobne danie znają Francuzi, tyle że pod nazwą Hachis Parmentier. Nauka języka angielskiego online z Preply umożliwia wyłapanie większej ilości takich smakowitych „kąsków”.

2. Grecja - Musaka - tego dania chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Choć musaka (lub też moussaka, a po grecku – Μουσακάς) swoje korzenie ma na Bliskim Wschodzie, to dzisiaj uznawane jest za narodowe danie Grecji. Znajdziemy w nim wszystkie bałkańskie dobrodziejstwa, czyli mielone mięso jagnięce, bakłażany, a na wierzchu puszysta pierzynka w postaci francuskiego beszamelu (béchamelle).

3. Ukraina - Syrnyky - to właśnie serowe placuszki przypominające polskie racuchy uznawane są przez naszych wschodnich sąsiadów za comfort food. Ich nazwa pochodzi (w oryginale сирники) pochodzi od starosłowiańskiego słowa syr (cсир), oznaczającego miękki twaróg. Podaje się je m.in na świadanie w wersji z rodzynkami.

4. Szwecja - Köttbullar - pod tą tajemniczą nazwą kryją się szwedzkie klopsiki. Najczęściej podaje się z sosem śmietanowym (nazwa dania to köttbullar med gräddsås), pressgurka (sałatką z ogórków), rårörda lingon (sosem z borówki brusznicy) i potatismos (tłuczonymi ziemniakami).

5. Indonezja - Sataje - lub też sate, według oryginalnej pisowni. To mięsne szaszłyki z dużą ilością pikantnych przypraw, podawanych z sosem orzechowym i sojowym. Często towarzyszy im lontong – placek ryżowy tradycyjnie zawijany w liść bananowca. Ciekawostka: w 2011 roku sataje trafiły na 14. miejsce listy 50 najsmaczniejszych potraw świata przygotowanej przez CNN Go.

6. RPA - Chakalaka - to tak zwany wegetariański bigos z fasoli, cebuli, papryki, marchewki i mieszanki pikantnych przypraw. Najlepiej smakuje w towarzystwie mieliepap, czyli kukurydzianej „odmiany” owsianki lub amasi (fermentowanego nabiału przypominającego jogurt).

7. Ghana - Nkatenkwan - czyli gęsty, aromatyczny gulasz z pomidorów, papryki, chilli, czosnku, cebuli i orzechów ziemnych. Za granicą potrawa ta często kojarzona też pod nazwą peanut butter soup (zupa z masłem orzechowym). Prawie zawsze podaje się ją z omo tuo (dużymi kulkami ryżowymi) lub fufu (rodzajem fermentowanych klusek z mąki maniokowej lub kukurydzianej).

 

Chcesz się dowiedzieć, jakie potrawy są uznawane za Comfort Food wśród mieszkańców Kolumbii, Brazylii czy Argentyny? Koniecznie wejdź na blog Preply i sprawdź, jakie dania poprawiają humor mieszkańcom tych krajów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Konsument

Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

Prawo

Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.