Punkty nadania i odbioru przesyłek nadal popularne
Punkty PUDO (Pick-Up Drop-Off) to wygodne miejsca nadania i odbioru przesyłek, które z powodzeniem działają w całej Polsce. Dzięki elastyczności i strategicznym rozmieszczeniu, często w lokalnych sklepach czy na stacjach benzynowych, stały się kluczowym ogniwem logistyki ostatniej mili. Szacuje się, że w Polsce funkcjonuje już około 30 tysięcy unikalnych punktów, a ich liczba stale rośnie. Z czego wynika ich niegasnąca popularność i dlaczego wciąż utrzymują swoją konkurencyjność wobec szybko rosnącej liczby automatów paczkowych?
Dlaczego PUDO?
Punkty PUDO umożliwiają łatwy odbiór i nadawanie paczek w dogodnych lokalizacjach, takich jak sklepy, lokale usługowe czy stacje benzynowe. Rozwiązanie to eliminuje problem nieobecności adresata czy konieczność oczekiwanie na kuriera. E-klient może odebrać paczkę w dogodnym dla siebie momencie, a jeśli zechce ją zwrócić, może to zrobić bezpośrednio w punkcie. To dobre rozwiązanie dla osób ceniących elastyczność i szybki dostęp do usług kurierskich.
Jeszcze więcej zalet
Punkty PUDO oferują także szereg innych zalet, które zwiększają ich konkurencyjność wśród innych usług kurierskich. To m.in. możliwość obsługiwania niestandardowych przesyłek (np. paczki o większych gabarytach), które nie zmieszczą się w skrytkach. Aspekt ekologiczny również odgrywa istotną rolę – punkty PUDO pozwalają na ograniczenie emisji CO2 dzięki konsolidacji przesyłek i redukcji liczby kursów doręczycieli. Nadawanie, zwracanie i odbieranie paczek za ich pośrednictwem jest ponadto korzystniejsze cenowo. Wynika to z faktu, że kurier nie musi dojeżdżać pod każdy adres z osobna. Dodatkowo coraz więcej placówek oferuje możliwość pozostawienia opakowań, które włączane są do tzw. drugiego obiegu, promując w ten sposób zrównoważone podejście do logistyki. Kluczowym atutem jest także aspekt ludzki – punkty zapewniają większą elastyczność, w tym możliwość przechowania paczki w przypadku nieobecności odbiorcy, co dodatkowo podnosi komfort i satysfakcję klienta.
Wsparcie w rozwoju sieci
Sieć PUDO rozwija się w Polsce dynamicznie. Aktualnie to ponad 30 tysięcy unikalnych punktów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Dzięki współpracy z zewnętrznymi partnerami, takimi jak, chociażby Furgonetka, sieć ma przed sobą nadal duży potencjał rozwoju. Stanowi wygodną alternatywę dostaw dla klientów, będąc jednocześnie cennym wsparciem dla lokalnych przedsiębiorców, ponieważ buduje rozpoznawalność, zwiększa ruch oraz generuje dodatkowy przychód.
– Mamy świadomość, jak istotny jest rozwój sieci PUDO, dlatego aktywnie wspieramy ten proces. Współpracujemy z 12 różnymi operatorami, takimi jak InPost, Allegro, DHL, FedEx, DPD czy UPS, korzystając z ich punktów kurierskich. Ponadto tworzymy własną sieć pod marką Furgonetka Punkt, do której można dołączyć na dwa sposoby, m.in. rozszerzając dotychczasową działalność. Sklepy – przynajmniej w naszym przypadku – otrzymują prowizję za każdą paczkę odebraną lub nadaną przez klientów. Dołączenie do sieci przyciąga nowych klientów do sklepu i pozwala zarobić na pokrycie stale rosnących kosztów prowadzenia firmy – mówi Michał Kamieniak, Product Owner w Furgonetka.pl.
Innym sposobem na dołączenie do sieci rozwijanej przez Furgonetkę jest stworzenie wyspecjalizowanej placówki kurierskiej. To dedykowane punkty, które koncentrują się wyłącznie na obsłudze przesyłek oraz powiązanych z nimi usługach, takich jak chociażby fulfilment, obsługa klientów indywidualnych i biznesowych czy sprzedaży materiałów paczkowych.

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.