Punkty nadania i odbioru przesyłek nadal popularne
Punkty PUDO (Pick-Up Drop-Off) to wygodne miejsca nadania i odbioru przesyłek, które z powodzeniem działają w całej Polsce. Dzięki elastyczności i strategicznym rozmieszczeniu, często w lokalnych sklepach czy na stacjach benzynowych, stały się kluczowym ogniwem logistyki ostatniej mili. Szacuje się, że w Polsce funkcjonuje już około 30 tysięcy unikalnych punktów, a ich liczba stale rośnie. Z czego wynika ich niegasnąca popularność i dlaczego wciąż utrzymują swoją konkurencyjność wobec szybko rosnącej liczby automatów paczkowych?
Dlaczego PUDO?
Punkty PUDO umożliwiają łatwy odbiór i nadawanie paczek w dogodnych lokalizacjach, takich jak sklepy, lokale usługowe czy stacje benzynowe. Rozwiązanie to eliminuje problem nieobecności adresata czy konieczność oczekiwanie na kuriera. E-klient może odebrać paczkę w dogodnym dla siebie momencie, a jeśli zechce ją zwrócić, może to zrobić bezpośrednio w punkcie. To dobre rozwiązanie dla osób ceniących elastyczność i szybki dostęp do usług kurierskich.
Jeszcze więcej zalet
Punkty PUDO oferują także szereg innych zalet, które zwiększają ich konkurencyjność wśród innych usług kurierskich. To m.in. możliwość obsługiwania niestandardowych przesyłek (np. paczki o większych gabarytach), które nie zmieszczą się w skrytkach. Aspekt ekologiczny również odgrywa istotną rolę – punkty PUDO pozwalają na ograniczenie emisji CO2 dzięki konsolidacji przesyłek i redukcji liczby kursów doręczycieli. Nadawanie, zwracanie i odbieranie paczek za ich pośrednictwem jest ponadto korzystniejsze cenowo. Wynika to z faktu, że kurier nie musi dojeżdżać pod każdy adres z osobna. Dodatkowo coraz więcej placówek oferuje możliwość pozostawienia opakowań, które włączane są do tzw. drugiego obiegu, promując w ten sposób zrównoważone podejście do logistyki. Kluczowym atutem jest także aspekt ludzki – punkty zapewniają większą elastyczność, w tym możliwość przechowania paczki w przypadku nieobecności odbiorcy, co dodatkowo podnosi komfort i satysfakcję klienta.
Wsparcie w rozwoju sieci
Sieć PUDO rozwija się w Polsce dynamicznie. Aktualnie to ponad 30 tysięcy unikalnych punktów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Dzięki współpracy z zewnętrznymi partnerami, takimi jak, chociażby Furgonetka, sieć ma przed sobą nadal duży potencjał rozwoju. Stanowi wygodną alternatywę dostaw dla klientów, będąc jednocześnie cennym wsparciem dla lokalnych przedsiębiorców, ponieważ buduje rozpoznawalność, zwiększa ruch oraz generuje dodatkowy przychód.
– Mamy świadomość, jak istotny jest rozwój sieci PUDO, dlatego aktywnie wspieramy ten proces. Współpracujemy z 12 różnymi operatorami, takimi jak InPost, Allegro, DHL, FedEx, DPD czy UPS, korzystając z ich punktów kurierskich. Ponadto tworzymy własną sieć pod marką Furgonetka Punkt, do której można dołączyć na dwa sposoby, m.in. rozszerzając dotychczasową działalność. Sklepy – przynajmniej w naszym przypadku – otrzymują prowizję za każdą paczkę odebraną lub nadaną przez klientów. Dołączenie do sieci przyciąga nowych klientów do sklepu i pozwala zarobić na pokrycie stale rosnących kosztów prowadzenia firmy – mówi Michał Kamieniak, Product Owner w Furgonetka.pl.
Innym sposobem na dołączenie do sieci rozwijanej przez Furgonetkę jest stworzenie wyspecjalizowanej placówki kurierskiej. To dedykowane punkty, które koncentrują się wyłącznie na obsłudze przesyłek oraz powiązanych z nimi usługach, takich jak chociażby fulfilment, obsługa klientów indywidualnych i biznesowych czy sprzedaży materiałów paczkowych.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.