Roczny koszt utrzymania nowego auta? Nawet 1/4 jego wartości początkowej.
Zgodnie z aktualnymi danymi średnia wartość nowego auta wynosi dziś w Polsce niemal 167 tysięcy złotych. Koszt jego utrzymania, już przy założeniu dość mało intensywnej eksploatacji, tylko w ciągu roku może sięgnąć ponad 40 tys. zł.
Polska firma technologiczna Omni Calculator opracowała w pełni personalizowane, darmowe narzędzie obliczające roczny koszt utrzymania samochodu według kluczowych parametrów. W dobie niespotykanie wysokich cen nowych aut, notujących z miesiąca na miesiąc kolejne rekordy, może być ono przydatne w precyzyjnej identyfikacji ogółu kosztów jakie będzie musiał ponieść przyszły nabywca. Zarówno ten kierujący się do salonu jak i ten zainteresowany autem z drugiej ręki.
Rachunek a priori
Dostępne za darmo dla wszystkich zmotoryzowanych użytkowników narzędzie Omni Calculator uwzględnia początkową wartość pojazdu, zakładany okres jego użytkowania, roczny przebieg, rodzaj jednostki napędowej oraz jej pojemność, wybieraną spośród trzech zakresów. Należy także wskazać czy zakupione auto jest nowe czy używane, ile wyniesie roczna składka na ubezpieczenie a następnie ustalić częstość i odległość dojazdów do pracy, wyjazdów weekendowych i wakacyjnych.
W przykładowym wyliczeniu jako cenę pojazdu wprowadziliśmy aktualną średnią wartość nowego auta znajdującego nabywcę w Polsce (według ostatnich danych Instytutu Samar za 4 pierwsze miesiące 2023) w wysokości 167 tyś zł. Wskazany czas posiadania auta to 3 lata, średnioroczny przebieg 15000 kilometrów, zaś pojemność silnika mieściła się w przedziale od 1.4 do 1.8 litra. Roczną składkę ubezpieczeniową oszacowaliśmy na 4 tyś. zł. Eksploatacja pojazdu zakładała codzienne dojazdy do pracy oddalonej o 15 km od miejsca zamieszkania, 10 weekendowych wyjazdów rocznie (50 km w jedną stronę) oraz jeden wyjazd wakacyjny (500 km w jedną stronę). Przy tak skalkulowanych parametrach całkowity roczny koszt utrzymania auta, z uwzględnieniem utraty wartości, kosztów przeglądów technicznych, serwisu i wymiany opon oraz opłat ponoszonych na zakup paliwa wyniósł 43667 zł. To nieco ponad 26% wartości samochodu.
Używane relatywnie bardziej kosztowne
Narzędzie okaże się pomocne również osobom zainteresowanym kalkulacją ogółu kosztów eksploatacji auta używanego. Według najnowszych danych firmy AAA Auto mediana ceny samochodów używanych w Polsce w maju 2023 wyniosła 29900 zł. Zachowując parametry eksploatacyjne z poprzedniego wyliczenia, aktualizując jedynie wartość składki ubezpieczeniowej do kwoty tysiąca złotych, okaże się, że roczny koszt utrzymania pojazdu o takiej wartości wyniesie 12607 złotych. Stosunek kosztów eksploatacji do ceny zakupu będzie tutaj oczywiście znacznie wyższy, gdyż ogół rocznych wydatków towarzyszących posiadaniu takiego auta będzie równy ponad 42% jego wartości.
Własnych wyliczeń, opartych o indywidualne parametry eksploatacji oraz cenę zakupionego auta dokonać można na stronie narzędzia Omni Calculator, dostępnej pod poniższym linkiem (przycisk WIĘCEJ INFORMACJI).
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.