Komunikaty PR

Rowerowy obraz Polski – czy stoimy przed kolejną rewolucją?

2024-07-30  |  14:30
Biuro prasowe
Kontakt
Biuro prasowe
Attention Marketing

ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Jak wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez Santander Leasing wśród ogółu Polaków jedna dziesiąta badanych (10 proc.) deklaruje, że posiada własny rower elektryczny. Nieco mniejszy odsetek badanych (9 proc.) korzysta z wypożyczalni, natomiast cztery piąte badanych nigdy nie korzystało z roweru elektrycznego. W przypadku osób użytkujących rower elektryczny aż 52 proc. respondentów posiada własny, natomiast 48 proc. wypożycza go.


Od lat w całej Europie coraz większą popularnością cieszy się elektromobilność. Polacy coraz częściej wybierają pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi - nisko i nieemisyjnymi, na co niewątpliwie mają wpływ powstałe w ostatnich latach miliony małych, często przydomowych instalacji odnawialnych źródeł energii. W tym trendzie wyraźnie przyspieszyliśmy za sprawą zarówno takich programów jak Mój elektryk, dzięki któremu można uzyskać dopłatę do nabytego lub leasingowanego pojazdu o zerowej emisji, jak i rosnącą w naszym społeczeństwie świadomością wpływu człowieka na środowisko.  Nie dziwi więc, że ogłoszony kolejny już program dopłat - tym razem do zakupu rowerów elektrycznych może w budowaniu tej świadomości bardzo pomóc.

 

- Warto w tym miejscu podkreślić, że według Ipsos w 2022 r. Polska, razem ze Szwecją i Holandią są w grupie krajów, gdzie mieszkańcy najczęściej posiadają własne rowery. Średnio na świecie 42 proc. osób posiada własne dwa kółka, podczas gdy w Polsce – 69 proc., w Holandii – 72 proc., a w Szwecji – 68 proc. Z kolei jak podaje Polskie Stowarzyszenie Rowerowe ponad 71 proc. przedstawicieli salonów rowerowych prognozuje rozwój segmentu e-rowerów jeszcze w 2024 r. – wskazuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Co bardzo istotne i o co postuluje branża rowerowa to wypracowanie strategii rowerowej w naszym kraju oraz systemu zachęt, jak np. zapowiedziany od 2025 r. program dopłat, a także odpowiedniej infrastruktury. To wszystko w znacznym stopniu dopełnia działania ukierunkowane na zrównoważony rozwój transportu w naszym kraju – dodaje.

 

Rower elektryczny okiem Polaków

Jak wskazują wnioski z przeprowadzonego na przełomie czerwca i lipca br. badania respondenci najbardziej kojarzą rowery elektryczne z komfortem i wygodą (17 proc. ogółu Polaków oraz 32 proc. korzystających z roweru elektrycznego). Rzadziej wskazywanymi skojarzeniami były brak wysiłku, ułatwienie lub wsparcie (15 proc. ogółu oraz 14 proc. korzystający), a także szybkość jazdy (10 proc. ogółu oraz 17 proc. korzystających). Największa różnica w odczuciach, co do omawianego dwukołowego pojazdu, pojawia się w przypadku skojarzeń z lenistwem i wygodnictwem. W tym przypadku ogół badanych wskazujących na taką cechę wynosi 8 proc., podczas gdy procent osób korzystających z roweru elektrycznego wynosi 1 proc.

- Co warte podkreślenia Polacy, którzy wzięli udział w naszym badaniu stosunkowo często zgadzają się z pozytywnymi cechami rowerów elektrycznych. Pojazdy te są wygodnym środkiem transportu na co wskazuje aż 52 proc. ogółu oraz  66 proc. Polaków, którzy na co dzień mają kontakt z rowerami elektrycznymi. Mniejszy procent respondentów bo 44 proc. wszystkich badanych oraz 55 proc. korzystających z rowerów elektrycznych uważa,
że są ekologiczne, a użytkowanie rowerów elektrycznych jest tańsze niż samochodu – na co wskazuje odpowiednio 41 proc. i 53 proc. badanych
– podkreśla Anita Rodkiewicz-Ryżek, dyrektor green finance Santander Leasing.

 

Jako ekologiczny środek transportu, rowery elektryczne uznają najstarsi respondenci – 55 proc. ogółu oraz 67 proc. korzystających z rowerów elektrycznych. Jako tańszą alternatywę dla samochodu ten środek transportu deklarują mężczyźni (44 proc. ogółu i 58 proc. korzystających). Zdaniem przebadanych Polaków w wieku 55+ (59 proc. ogółu) oraz osób z wykształceniem średnim (59 proc. ogółu) rowery elektryczne są wygodnym środkiem transportu. Kolejną bardzo ważną kwestią jest aspekt finansowy. Różnych opcji finansowania zakupu rowerów elektrycznych oczekuje 29 proc. Polaków oraz 42 proc. osób posiadających z doświadczenie z tymi jednośladami.

 

- Co bardzo ciekawe to fakt, że nasze wyniki badania jasno pokazują, że rower czy hulajnoga elektryczna może stanowić atrakcyjne rozwiązanie w zakresie benefitów dla pracowników, co jednocześnie jest interesującym rozwiązaniem wspieranym przez firmy leasingowe. Respondenci korzystający z roweru elektrycznego (70 proc.) zdecydowanie częściej niż ogół Polaków (45 proc.) deklarują, że hulajnoga lub rower elektryczny jako benefit oferowany przez potencjalnego pracodawcę zachęciłby ich do podjęcia pracy u niego – wskazuje Mariusz Włodarczyk.


Bariery posiadania roweru elektrycznego

Wśród ogółu badanych Polaków głównymi powodami nieposiadania roweru elektrycznego to preferowanie roweru klasycznego (64 proc.) oraz fakt, że rowery elektryczne są zbyt drogie (51 proc). Osoby korzystające z omawianych pojazdów w pierwszej kolejności pod kątem minusów wskazują na wysoką cenę (47 proc.), rzadziej na to, że wolą rower klasyczny (37 proc.). Ponadto często wymienianymi przez nich powodami są takie aspekty jak brak możliwości użytkowania go przez cały rok (20 proc.), brak miejsca do przechowywania (19 proc.) oraz preferowanie wypożyczania roweru (19 proc.). Ze względu na wysoką cenę nie kupią go częściej osoby ze średnim wykształceniem (58 proc. ogółu) oraz mieszkańcy wsi (57 proc. ogółu). Klasycznym rowerem wolą jeździć przede wszystkim kobiety (72 proc. ogółu) oraz badani w wieku 18-24 lat (80 proc. ogółu).

 

Projekt programu dofinansowania jako bodziec rowerowej zmiany

Na początku lipca 2024 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu "Mój rower elektryczny". Jak wskazuje Fundusz w ramach konsultacji wpłynęło ponad pół tysiąca uwag. Najczęściej dotyczyły one zwiększenia kwoty dofinansowania zakupu jednośladu i poszerzenia katalogu kosztów kwalifikowalnych, czyli podlegających refundacji. Według założeń program ma być realizowany w latach 2025-2029, a założony budżet ma wynieść 300 mln złotych, co ma umożliwić zakup ponad 46 tys. rowerów elektrycznych. Projekt zakłada dofinansowanie zakupu nowych rowerów elektrycznych - wynosić ma 50 proc. kosztów, lecz nie więcej niż 5 tys. zł. Natomiast w przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego - do 9 tys. zł.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Attention Marketing
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe Biuro prasowe
2025-06-11 | 17:00

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

- Wkrótce będziemy omawiać 13 pakiet deregulacyjny. Mamy już 350 propozycji zmian w przepisach, z tego 150 skierowanych do realizacji. Obecna deregulacja poprawiła atmosferę
Finanse Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
2025-06-11 | 13:40

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD

Wraz z rosnącą popularnością inwestowania na rynkach finansowych, zwiększa się liczba osób lokujących kapitał w kontrakty na różnicę (CFD). Nic w tym
Finanse Pożyczka na spłatę chwilówek
2025-06-09 | 11:30

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?

Chwilówki są szybkie, łatwe do zdobycia i często reklamowane jako sposób na drobne, pilne wydatki. Kiedy jednak zaczyna się brać jedną po drugiej, w bardzo prosty

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.