Komunikaty PR

Rynek budowlany Słowacji napędzany przez sektor inżynieryjny

2020-06-17  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania Pakiet PR ( 0.92 MB )

Jak wynika z najnowszego raportu firmy PMR “Construction sector in Slovakia 2020. Development forecasts for 2020-2025”, w 2019 r. wartość produkcji budowlanej w tym kraju zmniejszyła się o 4,5% r/r, po łącznym wzroście o 12% w latach 2017-2018. Spadek ten został wywołany głównie przez budownictwo inżynieryjne, które zanotowało spadek o 14% r/r. 

 

W ostatnim kwartale 2019 r. produkcja budowlana spadała z miesiąca na miesiąc, a w całym ubiegłym roku w jedynie trzech miesiącach zaobserwowano jej wzrost. Negatywne nastroje na rynku zaczęły szczególnie narastać w momencie gdy na większość projektów uprawnionych do unijnego dofinansowania zostały już ogłoszone przetargi. Budownictwo niemieszkaniowe również przyczyniło się do spadku rynku, notując w 2019 r. spadek produkcji o 4%. Jedynie sektor budownictwa mieszkaniowego odnotował pozytywny wynik w porównaniu z 2018 r., co częściowo skompensowało spadek całkowitej produkcji budowlanej w kraju.

 

<wykres>

 

Sektor niemieszkaniowy tradycyjnie dominuje na słowackim rynku budowlanym, a jego udział w całkowitej produkcji budowlanej kraju w 2012 r. przekroczył nawet próg 50%. W 2015 r. sektor budownictwa inżynieryjnego reprezentował najbardziej znaczący udział w ciągu dekady. W omawianym roku jego udział w całkowitej produkcji budowlanej wzrósł do ponad 37%, przy czym część tego udziału przypadła na budowę budynków. Znaczny wzrost wynikał z ogromu inwestycji w zakresie budowy infrastruktury transportowej, które miały na celu absorpcję pozostałych środków UE na lata 2017-2013. W 2016 r., w związku ze spadkiem inwestycji infrastrukturalnych po bardzo udanym 2015 r., udział budownictwa inżynieryjnego w budownictwie ogółem ponownie zmniejszył się do 32%, jednak w ciągu kolejnych dwóch lat udało mu się odzyskać 5 pkt. proc. udziału w rynku. Jego udział ponownie spadł w 2019 r., gdyż w zeszłym roku produkcja w sektorze budownictwa inżynieryjnego na Słowacji odnotowała dwucyfrowy spadek.

 

Produkcja budowlano-montażowa zmniejszyła się znacząco w 2019 r., po dwóch latach skumulowanego wzrostu o 29%. Redukcja o 14% r/r w ujęciu realnym obserwowana w 2019 r. wynikała w dużej mierze z wysokiej bazy porównawczej, a także ze znacznego ograniczenia rozwoju sieci energetycznych i użytkowych.

Każdego roku ponad 60% produkcji budowlanej w kraju jest generowane przez projekty z zakresu infrastruktury transportowej. W ostatnich latach wzrost ten był w dużej mierze spowodowany dążeniem rządu do wydatkowania środków z unijnego programu wsparcia na lata 2014-2020. Duża część tych środków została wydana na budownictwodrogowe, które jest zdecydowanie głównym motorem wzrostu produkcji w sektorze budownictwa inżynieryjnego.

 

Ostatnie ożywienie produkcji budowlanej na Słowacji zwiększyło również produkcję cementu w tym kraju. Po 2008 r., kiedy to Słowacja zanotowała rekordową wielkość produkcji cementu w wysokości 4,16 mln ton, wskaźnik ten spadł o 28% w 2009 r. do około 3 mln ton. Według SUSR, przemysł cementowy od 2013 r. stale się rozwija. Szacuje się, że w latach 2015-2019 produkcja cementu na Słowacji stopniowo rosła, osiągając wskaźnik CAGR na poziomie 2,8%, do czego przyczynił się przede wszystkim znaczny wzrost w sektorze budownictwa inżynieryjnego i niemieszkaniowego.

Według PMR, produkcja cementu na Słowacji wyniosła w 2019 r. 3,8 mln ton, czyli o 2,3% mniej niż rok wcześniej, a także o 8% mniej niż rekordowa produkcja osiągnięta w 2008 r. (4,16 mln ton). Natomiast konsumpcja cementu według szacunków wzrosła w minionym roku o ok. 1% r/r do ok. 2,4 mln ton, po 9% wzroście odnotowanym rok wcześniej.

 

<wykres>

 

Wiodącym przedsiębiorstwem cementowym na Słowacji jest CRH, który posiada dwa zakłady (w Rohozniku i Turnie, otrzymane od Holcima) o łącznej zdolności produkcyjnej 3,5 mln ton rocznie. Według PMR, CRH odpowiada za około 58% produkcji cementu w tym kraju w ostatnich latach.

 

<wykres>

 

Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie:  https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/

 

AUTOR
Vitalie Iambla
Senior Analyst

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Certyfikacja na rynku budowalnym odpowiedzą, na niektóre bolączki Biuro prasowe
2024-05-21 | 12:15

Certyfikacja na rynku budowalnym odpowiedzą, na niektóre bolączki

Certyfikacja na rynku budowalnym odpowiedzą, na niektóre bolączki Nadchodzące ożywienie na rynku budowlanym, zwłaszcza w sektorze drogowym, jest pozytywnym sygnałem dla branży.
Infrastruktura BRAK ZDJĘCIA
2024-05-21 | 09:00

Aż 56% polskich menadżerów uważa, że koszt wdrożenia nie jest najważniejszy

Rola kosztów w decyzjach technologicznych, podejmowanych przez polskie przedsiębiorstwa jest wciąż kluczowa, ale świadomość w tym względzie znacznie ewoluowała w ostatnich latach. Dane zebrane przez SAP Polska pokazują, że
Infrastruktura Nowe perspektywy na rynku budownictwa przemysłowego w Polsce
2024-05-13 | 06:30

Nowe perspektywy na rynku budownictwa przemysłowego w Polsce

Według najnowszego przeglądu rynku opracowanego przez MarketHub sektor budownictwa przemysłowego w Polsce utrzymuje swój rozwój mimo występujących wyzwań gospodarczych i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej

Ponad połowa sieci napowietrznych i stacji elektroenergetycznych ma powyżej 40 lat. Brak modernizacji infrastruktury energetycznej przekłada się na słabe moce przesyłowe i blokuje rozwój zielonego transportu. Tymczasem według nowych przepisów w 2034 roku 90 proc. wszystkich nowych pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE miałyby stanowić te bezemisyjne. – Bez odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza przy transporcie na duże odległości, zielona transformacja w transporcie będzie utrudniona – ocenia Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

Handel

Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne

Rolnicy obawiają się, że unijne regulacje, mające w założeniu chronić klimat, uderzą nie tylko w ich biznes, ale z czasem także w inne grupy społeczne, a entuzjazm związany z ekologicznym podejściem do produkcji rolnej zostanie przygaszony. – Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea – uważa Witold Boguta, prezes zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jak podkreśla, część Zielonego Ładu to nic nowego, bo pewne jego elementy są wdrażane w Polsce od ponad dwóch dekad.

Infrastruktura

Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób

Lepsza infrastruktura i mieszkania na wynajem to kluczowe zagadnienia, które znajdują się wśród priorytetów na najbliższe lata. Prezydent Łodzi zapowiada inwestycje i wchodzi w polemikę z danymi GUS, które wskazują, że położone w centrum Polski miasto dramatycznie się wyludnia. Hanna Zdanowska powołuje się na liczby, które sugerują odwrotny trend.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.