Rynek budowlany Słowacji napędzany przez sektor inżynieryjny
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Jak wynika z najnowszego raportu firmy PMR “Construction sector in Slovakia 2020. Development forecasts for 2020-2025”, w 2019 r. wartość produkcji budowlanej w tym kraju zmniejszyła się o 4,5% r/r, po łącznym wzroście o 12% w latach 2017-2018. Spadek ten został wywołany głównie przez budownictwo inżynieryjne, które zanotowało spadek o 14% r/r.
W ostatnim kwartale 2019 r. produkcja budowlana spadała z miesiąca na miesiąc, a w całym ubiegłym roku w jedynie trzech miesiącach zaobserwowano jej wzrost. Negatywne nastroje na rynku zaczęły szczególnie narastać w momencie gdy na większość projektów uprawnionych do unijnego dofinansowania zostały już ogłoszone przetargi. Budownictwo niemieszkaniowe również przyczyniło się do spadku rynku, notując w 2019 r. spadek produkcji o 4%. Jedynie sektor budownictwa mieszkaniowego odnotował pozytywny wynik w porównaniu z 2018 r., co częściowo skompensowało spadek całkowitej produkcji budowlanej w kraju.
<wykres>
Sektor niemieszkaniowy tradycyjnie dominuje na słowackim rynku budowlanym, a jego udział w całkowitej produkcji budowlanej kraju w 2012 r. przekroczył nawet próg 50%. W 2015 r. sektor budownictwa inżynieryjnego reprezentował najbardziej znaczący udział w ciągu dekady. W omawianym roku jego udział w całkowitej produkcji budowlanej wzrósł do ponad 37%, przy czym część tego udziału przypadła na budowę budynków. Znaczny wzrost wynikał z ogromu inwestycji w zakresie budowy infrastruktury transportowej, które miały na celu absorpcję pozostałych środków UE na lata 2017-2013. W 2016 r., w związku ze spadkiem inwestycji infrastrukturalnych po bardzo udanym 2015 r., udział budownictwa inżynieryjnego w budownictwie ogółem ponownie zmniejszył się do 32%, jednak w ciągu kolejnych dwóch lat udało mu się odzyskać 5 pkt. proc. udziału w rynku. Jego udział ponownie spadł w 2019 r., gdyż w zeszłym roku produkcja w sektorze budownictwa inżynieryjnego na Słowacji odnotowała dwucyfrowy spadek.
Produkcja budowlano-montażowa zmniejszyła się znacząco w 2019 r., po dwóch latach skumulowanego wzrostu o 29%. Redukcja o 14% r/r w ujęciu realnym obserwowana w 2019 r. wynikała w dużej mierze z wysokiej bazy porównawczej, a także ze znacznego ograniczenia rozwoju sieci energetycznych i użytkowych.
Każdego roku ponad 60% produkcji budowlanej w kraju jest generowane przez projekty z zakresu infrastruktury transportowej. W ostatnich latach wzrost ten był w dużej mierze spowodowany dążeniem rządu do wydatkowania środków z unijnego programu wsparcia na lata 2014-2020. Duża część tych środków została wydana na budownictwodrogowe, które jest zdecydowanie głównym motorem wzrostu produkcji w sektorze budownictwa inżynieryjnego.
Ostatnie ożywienie produkcji budowlanej na Słowacji zwiększyło również produkcję cementu w tym kraju. Po 2008 r., kiedy to Słowacja zanotowała rekordową wielkość produkcji cementu w wysokości 4,16 mln ton, wskaźnik ten spadł o 28% w 2009 r. do około 3 mln ton. Według SUSR, przemysł cementowy od 2013 r. stale się rozwija. Szacuje się, że w latach 2015-2019 produkcja cementu na Słowacji stopniowo rosła, osiągając wskaźnik CAGR na poziomie 2,8%, do czego przyczynił się przede wszystkim znaczny wzrost w sektorze budownictwa inżynieryjnego i niemieszkaniowego.
Według PMR, produkcja cementu na Słowacji wyniosła w 2019 r. 3,8 mln ton, czyli o 2,3% mniej niż rok wcześniej, a także o 8% mniej niż rekordowa produkcja osiągnięta w 2008 r. (4,16 mln ton). Natomiast konsumpcja cementu według szacunków wzrosła w minionym roku o ok. 1% r/r do ok. 2,4 mln ton, po 9% wzroście odnotowanym rok wcześniej.
<wykres>
Wiodącym przedsiębiorstwem cementowym na Słowacji jest CRH, który posiada dwa zakłady (w Rohozniku i Turnie, otrzymane od Holcima) o łącznej zdolności produkcyjnej 3,5 mln ton rocznie. Według PMR, CRH odpowiada za około 58% produkcji cementu w tym kraju w ostatnich latach.
<wykres>
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Vitalie Iambla
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135
STRABAG przywrócił połączenie miejscowości odciętej przez powódź
Stary Rynek w Poznaniu w finale konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”
BERGER Bau przebuduje zabytkowy budynek administracyjno-biurowy w Złotoryi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.