Rynek książki w czasie pandemii – spadek liczby premier
Dla pisarzy i księgarni stacjonarnych nastały trudne czasy, pandemia COVID-19 uderzyła w większość gałęzi gospodarki, w tym także w rynek książki. W efekcie pojawia się mniej nowości oraz odwołane zostały spotkania z autorami.
Ostatnie lata nie były najlepsze dla polskiego rynku wydawniczego, ponieważ branżę dotknął spadek czytelnictwa i sprzedaży książek. Dodatkowo, pandemia COVID-19, jeszcze bardziej osłabia rynek, a wydawnictwa nie mogą organizować spotkań autorskich, tak ważnych z perspektywy pisarza. Trudną sytuację można zaobserwować chociażby po liczbie premier. W kwietniu 2019 roku było ich około 339, zaś w analogicznym miesiącu rok później już tylko 149[1]. „Dramatycznie zmalała liczba publikacji podróżniczych, głównie przewodników i map. Wielu autorów odwołało premiery książek z obawy o niską sprzedaż, co nie jest do końca nieuzasadnione. Rozpoczął się drugi etap odmrażania gospodarki, centra handlowe oraz niektóre księgarnie są częściowo otwarte, jednak debiutujący pisarze nadal nie czują się pewnie na rynku. Uważamy, że sytuacja będzie się poprawiać, ale będzie to proces stopniowy” – wyjaśnia Agnieszka Sanecka z wydawnictwa Willson Media.
Jednak nie wszyscy autorzy, stanęli w obliczu kryzysu, ci najbardziej poczytni nadal mogą liczyć na wsparcie czytelników. Jednym z pisarzy, który pomimo sytuacji wyda najnowszą książkę w najbliższym czasie jest pisarka dziecięca Nela Mała Reporterka. Nela opisuje swoje podróże po całym świecie, w serii książek skierowanych do dzieci i młodzieży. Wszystkie publikacje z logo nastoletniej podróżniczki, natychmiast stają się bestsellerami, co jest pewnego rodzaju zjawiskiem w branży.
#zostańwdomu
Zakup najnowszej książki Neli nie będzie jednak możliwy w tradycyjnych sklepach, lecz tylko przez Internet. „Chcemy zachęcić dzieci, przynajmniej na razie do pozostania w domu. Wiemy, jak wielu czytelników czeka na nowe książki Neli i nie chcemy narażać ich na zbędne ryzyko wychodzenia z domu, ale także nie chcemy pozostawić ich bez nowości do czytania” – dodaje Agnieszka Sanecka. Na tego typu działania mogą pozwolić sobie jednak tylko mocne nazwiska z rynku wydawniczego, które przeprowadzą premierę on-line. Dodać należy, że Nela ma ponad 180.000 fanów na Facebooku. „Istotne jest również, że na obecną chwilę dostępna liczba najnowszej książki Neli – Nela na Wyspie Kangura – będzie ograniczona. Nie wiemy, jak pandemia będzie się rozwijać, więc na razie nie planujemy jej dodruków. To jest bardzo ciekawe szczególnie z punktu widzenia konsumenta, który do tej pory przyzwyczajony był do permanentnej dostępności produktów i ich ciągłej produkcji lub – tak jak w przypadku książek – dodruków. Teraz sytuacja jest inna, bo nie wiemy jak COVID-19 wpłynie chociażby na dostępność surowców. Może się więc zdarzyć, że zmieni się też polityka wydawnicza wydawców – mogą drukować serie zamknięte, w zależności od sytuacji epidemiologicznej w kraju i za granicą” – dodaje Agnieszka Sanecka.
Premiera najnowszej książki Neli pod tytułem „Nela na Wyspie Kangura”, z tegorocznej wyprawy do Australii, odbędzie się w drugiej połowie maja na www.sklepfilmowy.pl. Liczba książek ograniczona.
[1] Dane z portalu www.datapremiery.pl
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
SHEIN wygenerował w 2023 roku 119 mln euro do polskiego PKB
Pierwszy Kreuzberg Kraft Kebap poza stolicą – Chajzer postawił na Manufakturę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.