Komunikaty PR

Rynek książki w czasie pandemii – spadek liczby premier

2020-05-14  |  08:00
Biuro prasowe
Do pobrania mat.pras. ( 0.1 MB )

Dla pisarzy i księgarni stacjonarnych nastały trudne czasy, pandemia COVID-19 uderzyła w większość gałęzi gospodarki, w tym także w rynek książki. W efekcie pojawia się mniej nowości oraz odwołane zostały spotkania z autorami.

Ostatnie lata nie były najlepsze dla polskiego rynku wydawniczego, ponieważ branżę dotknął spadek czytelnictwa i sprzedaży książek. Dodatkowo, pandemia COVID-19, jeszcze bardziej osłabia rynek, a wydawnictwa nie mogą organizować spotkań autorskich, tak ważnych z perspektywy pisarza. Trudną sytuację można zaobserwować chociażby po liczbie premier. W kwietniu 2019 roku było ich około 339, zaś w analogicznym miesiącu rok później już tylko 149[1]. „Dramatycznie zmalała liczba publikacji podróżniczych, głównie przewodników i map. Wielu autorów odwołało premiery książek z obawy o niską sprzedaż, co nie jest do końca nieuzasadnione. Rozpoczął się drugi etap odmrażania gospodarki, centra handlowe oraz niektóre księgarnie są częściowo otwarte, jednak debiutujący pisarze nadal nie czują się pewnie na rynku. Uważamy, że sytuacja będzie się poprawiać, ale będzie to proces stopniowy” – wyjaśnia Agnieszka Sanecka z wydawnictwa Willson Media.

Jednak nie wszyscy autorzy, stanęli w obliczu kryzysu, ci najbardziej poczytni nadal mogą liczyć na wsparcie czytelników. Jednym z pisarzy, który pomimo sytuacji wyda najnowszą książkę w najbliższym czasie jest pisarka dziecięca Nela Mała Reporterka. Nela opisuje swoje podróże po całym świecie, w serii książek skierowanych do dzieci i młodzieży. Wszystkie publikacje z logo nastoletniej podróżniczki, natychmiast stają się bestsellerami, co jest pewnego rodzaju zjawiskiem w branży.

#zostańwdomu

Zakup najnowszej książki Neli nie będzie jednak możliwy w tradycyjnych sklepach, lecz tylko przez Internet. „Chcemy zachęcić dzieci, przynajmniej na razie do pozostania w domu. Wiemy, jak wielu czytelników czeka na nowe książki Neli i nie chcemy narażać ich na zbędne ryzyko wychodzenia z domu, ale także nie chcemy pozostawić ich bez nowości do czytania” – dodaje Agnieszka Sanecka. Na tego typu działania mogą pozwolić sobie jednak tylko mocne nazwiska z rynku wydawniczego, które przeprowadzą premierę on-line. Dodać należy, że Nela ma ponad 180.000 fanów na Facebooku. ­„Istotne jest również, że na obecną chwilę dostępna liczba najnowszej książki Neli – Nela na Wyspie Kangura – będzie ograniczona. Nie wiemy, jak pandemia będzie się rozwijać, więc na razie nie planujemy jej dodruków. To jest bardzo ciekawe szczególnie z punktu widzenia konsumenta, który do tej pory przyzwyczajony był do permanentnej dostępności produktów i ich ciągłej produkcji lub – tak jak w przypadku książek – dodruków. Teraz sytuacja jest inna, bo nie wiemy jak COVID-19 wpłynie chociażby na dostępność surowców. Może się więc zdarzyć, że zmieni się też polityka wydawnicza wydawców – mogą drukować serie zamknięte, w zależności od sytuacji epidemiologicznej w kraju i za granicą” – dodaje Agnieszka Sanecka.

Premiera najnowszej książki Neli pod tytułem „Nela na Wyspie Kangura”, z tegorocznej wyprawy do Australii, odbędzie się w drugiej połowie maja na www.sklepfilmowy.pl. Liczba książek ograniczona.

 


[1] Dane z portalu www.datapremiery.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.