Rynek książki w czasie pandemii – spadek liczby premier
Dla pisarzy i księgarni stacjonarnych nastały trudne czasy, pandemia COVID-19 uderzyła w większość gałęzi gospodarki, w tym także w rynek książki. W efekcie pojawia się mniej nowości oraz odwołane zostały spotkania z autorami.
Ostatnie lata nie były najlepsze dla polskiego rynku wydawniczego, ponieważ branżę dotknął spadek czytelnictwa i sprzedaży książek. Dodatkowo, pandemia COVID-19, jeszcze bardziej osłabia rynek, a wydawnictwa nie mogą organizować spotkań autorskich, tak ważnych z perspektywy pisarza. Trudną sytuację można zaobserwować chociażby po liczbie premier. W kwietniu 2019 roku było ich około 339, zaś w analogicznym miesiącu rok później już tylko 149[1]. „Dramatycznie zmalała liczba publikacji podróżniczych, głównie przewodników i map. Wielu autorów odwołało premiery książek z obawy o niską sprzedaż, co nie jest do końca nieuzasadnione. Rozpoczął się drugi etap odmrażania gospodarki, centra handlowe oraz niektóre księgarnie są częściowo otwarte, jednak debiutujący pisarze nadal nie czują się pewnie na rynku. Uważamy, że sytuacja będzie się poprawiać, ale będzie to proces stopniowy” – wyjaśnia Agnieszka Sanecka z wydawnictwa Willson Media.
Jednak nie wszyscy autorzy, stanęli w obliczu kryzysu, ci najbardziej poczytni nadal mogą liczyć na wsparcie czytelników. Jednym z pisarzy, który pomimo sytuacji wyda najnowszą książkę w najbliższym czasie jest pisarka dziecięca Nela Mała Reporterka. Nela opisuje swoje podróże po całym świecie, w serii książek skierowanych do dzieci i młodzieży. Wszystkie publikacje z logo nastoletniej podróżniczki, natychmiast stają się bestsellerami, co jest pewnego rodzaju zjawiskiem w branży.
#zostańwdomu
Zakup najnowszej książki Neli nie będzie jednak możliwy w tradycyjnych sklepach, lecz tylko przez Internet. „Chcemy zachęcić dzieci, przynajmniej na razie do pozostania w domu. Wiemy, jak wielu czytelników czeka na nowe książki Neli i nie chcemy narażać ich na zbędne ryzyko wychodzenia z domu, ale także nie chcemy pozostawić ich bez nowości do czytania” – dodaje Agnieszka Sanecka. Na tego typu działania mogą pozwolić sobie jednak tylko mocne nazwiska z rynku wydawniczego, które przeprowadzą premierę on-line. Dodać należy, że Nela ma ponad 180.000 fanów na Facebooku. „Istotne jest również, że na obecną chwilę dostępna liczba najnowszej książki Neli – Nela na Wyspie Kangura – będzie ograniczona. Nie wiemy, jak pandemia będzie się rozwijać, więc na razie nie planujemy jej dodruków. To jest bardzo ciekawe szczególnie z punktu widzenia konsumenta, który do tej pory przyzwyczajony był do permanentnej dostępności produktów i ich ciągłej produkcji lub – tak jak w przypadku książek – dodruków. Teraz sytuacja jest inna, bo nie wiemy jak COVID-19 wpłynie chociażby na dostępność surowców. Może się więc zdarzyć, że zmieni się też polityka wydawnicza wydawców – mogą drukować serie zamknięte, w zależności od sytuacji epidemiologicznej w kraju i za granicą” – dodaje Agnieszka Sanecka.
Premiera najnowszej książki Neli pod tytułem „Nela na Wyspie Kangura”, z tegorocznej wyprawy do Australii, odbędzie się w drugiej połowie maja na www.sklepfilmowy.pl. Liczba książek ograniczona.
[1] Dane z portalu www.datapremiery.pl

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.