Sieć dyskontów Action zamyka rok 2022 ze wzrostami
- W minionym roku sprzedaż netto wzrosła o 30% do 8,9 mld euro, EBITDA operacyjna wyniosła 1,2 mld euro.
- Liczba sklepów sieci wzrosła do 2 263 lokalizacji (wzrost o 280 sklepów) w 10 krajach.
W 2022 roku Action rozpoczął działalność w Hiszpanii (a także w marcu 2023 rozpoczął działalność na 11 rynku europejskim, otwierając pierwszy sklep na Słowacji). - W 2022 roku marka skupiała się na zwiększaniu jakości produktów i zrównoważonym rozwoju dzięki realizacji programu zrównoważonego rozwoju Action.
- W 2022 roku Action utworzył 8 211 nowych miejsc pracy i nadal kontynuuje inwestycje
w rozwój pracowników.
Dyskont Action zamknął rok 2022 z dobrymi wynikami finansowymi. Firma dynamicznie rozwijała się w krajach, w których działa, a liczba sklepów wzrosła o rekordowe 280 nowych placówek. Ponadto osiągnięto bardzo dobre wyniki w zakresie poprawy jakości produktów i działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w opublikowanej dziś aktualizacji działań z minionego roku.
Wynik rośnie dzięki istniejącym i nowym sklepom
Dzięki rozwojowi istniejących sklepów i otwarciu nowych, sprzedaż Action w 2022 roku wyniosła 8,9 mld euro (wzrost o 30% rok do roku). Wynikająca z tego EBITDA operacyjna wzrosła do 1,2 mld euro. W 2022 roku Action otworzyło 280 nowych sklepów, a także rozpoczęło działania na rynku w Hiszpanii, zamykając miniony rok obecnością w 10 krajach europejskich. Liczba sklepów, które prowadzi Action, wzrosła do ponad 2 000 placówek. Na koniec 2022 r. w dziesięciu krajach działało łącznie 2 263 sklepów Action. W marcu 2023 roku Action rozpoczął działalność na jedenastym rynku europejskim, otwierając swój pierwszy sklep na Słowacji.
Odnotowany wzrost sprzedaży jest wynikiem m.in. otwarcia nowych sklepów, większej częstotliwości wizyt klientów i wzrostu wydawanej kwoty za zakupy per wizyta. Częściowy wpływ na wzrost sprzedaży odegrało zniesienie wielu ograniczeń związanych z COVID-19.
Prezes Action, Hajir Hajji, wyjaśnia: "Widzimy wzrost popytu na sklepy dyskontowe. Nasza formuła oparta na asortymencie 6.000 artykułów podzielonych na 14 kategorii produktowych, którą cechuje duża różnorodność, a także najniższe ceny, jest popularna we wszystkich krajach, w których działamy. Nasi klienci odwiedzają Action, aby zakupić zarówno produkty codziennego użytku - środki czystości, artykuły higieny osobistej - jak i np. odzież czy artykuły do majsterkowania. W ubiegłym roku szczególną popularnością cieszyły się produkty sezonowe, takie jak: koce i świece, na które dodatkowo wzrosło zapotrzebowanie m.in. w związku ze podwyższeniem cen energii.”
Action stawia na jakość produktów i zrównoważony rozwój
Action koncentruje się na tym, aby produkty były jakościowe i zrównoważone. Dlatego też realizuje własny program zrównoważonego rozwoju Action Sustainability Program. CEO Hajir Hajii wyjaśnia: „Jesteśmy pewni, że można zaoferować klientom produkty, które mają najniższą cenę i mogą być produkowane w zrównoważony sposób. W 2022 roku zmniejszyliśmy własne emisje CO2 (zakres-1 i -2) o 40%. W miarę postępów stawiamy sobie coraz bardziej ambitne cele. Na przykład termin, w którym 100% naszego drewna i bawełny powinno być pozyskiwane w sposób zrównoważony, został przyspieszony do 2023 r. dla bawełny i 2024 r. dla drewna."
W kontekście zrównoważonego rozwoju produktów Action ustanowiło programy cyrkularności dla wszystkich swoich kategorii, aby jeszcze bardziej poprawić skład, użytkowanie i żywotność produktów. Są one również regularnie nagradzane. W 2022 jeden z produktów marki własnej SuperFinn otrzymał w Belgii nagrodę w kategorii „Najlepszy Produkt Roku 2022-2023[1]”.
W 2022 roku marka odnotowała również postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju firmy. Już ponad 1900 sklepów Action nie posiada przyłącza gazowego, a 95% posiada energooszczędne oświetlenie LED. Pozostałe sklepy zrezygnują całkowicie z użytkowania gazu do końca 2024 roku. W ubiegłym roku zaoszczędzono również średnio 10% w energii na metr kwadratowy powierzchni handlowej.
Pracownicy są podstawą sukcesu
Marka inwestuje w ludzi. To właśnie oni tworzą pozytywne doświadczenia zakupowe dla klientów. Action zatrudnia ponad 80 000 osób reprezentujących 136 narodowości. W 2022 roku Action utworzyło aż 8 211 nowych miejsc pracy, przeszkoliło 61 343 osób, a 2 667 współpracowników otrzymało awans wewnętrzny.
Hajir Hajji podsumowuje: "W tym roku Action świętuje swoje trzydziestolecie. Jestem dumna ze wszystkich pracowników, którzy doprowadzili nas do miejsca, w którym jesteśmy dzisiaj. Dzięki pracy, szkoleniom i awansom wewnętrznym, aktywnie zwiększamy możliwości naszych zespołów, dając im szansę na rozwój. Tak działaliśmy w ubiegłym roku i tak będziemy działać w kolejnych latach, aby skutecznie rozwijać Action.”
Update 2022
Dziś Action publikuje Update 2022, w którym szerzej omawia rozwój Action w 2022 roku, w tym postępy w realizacji Programu Zrównoważonego Rozwoju Action (www.action.com/action-updates).
O Action
Action (action.com) jest najszybciej rozwijającym się dyskontem nieżywnościowym w Europie, ze stale zmieniającą się ofertą 6 000 produktów w 2 263 sklepach dla 15 milionów klientów tygodniowo. Ponadto kolejne 6,5 miliona konsumentów odwiedza co tydzień stronę Action.com. Action zatrudnia ponad 80 000 osób w 11 krajach, reprezentujących 136 różnych narodowości. Oferując stale zaskakujący asortyment w najniższych cenach, aktywnie doskonalimy produkty pod względem jakości i zrównoważonego rozwoju, tak aby spełnić obietnicę Action: małe ceny, duże uśmiechy.
[1] Produkt roku jest wybierany online przez tysiące konsumentów. Poprzez głosowanie wybierają produkty, które uważają za najbardziej atrakcyjne
i innowacyjne.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.