Komunikaty PR

Skuteczny plan strategiczny firmy z branży logistycznej – czyli jaki?

2021-10-11  |  16:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.02 MB )

W Polsce w maju zarejestrowano 2,9 tys. ciężarówek o dmc powyżej 3,5 tony. To trzy razy więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Niemniej globalna konkurencja wymusza na przedsiębiorstwach branży logistycznej nieustające poszukiwanie nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Firmy z mniejszym lub większym sukcesem podejmują działania mające na celu skrócenie czasu dostawy lub poprawy jakości usług i ich terminowości. Dobrze przemyślany i skutecznie wdrożony plan strategiczny firmy jest podstawą gwarantującą, że środki zaangażowane w poszczególne działania były mądrą inwestycją.

Aby przygotować i wdrożyć skuteczny plan strategiczny dla firmy z branży logistycznej musimy postawić na konkretne rozwiązania. Wykorzystujące nowoczesną technologię, nieograniczone możliwości internetu oraz potrzebę budowania długofalowych relacji między firmą a klientem. Pozostaje pytanie, jak to zrobić?

Specyfika planu strategicznego firmy z branży logistycznej

Zarządzanie firmą logistyczną musi sprostać wymaganiom klientów na coraz bardziej konkurencyjnym rynku zarówno lokalnym – krajowym, jak i wspólnotowym. - Konsumenci przyzwyczaili się do otrzymywania zamówionych produktów następnego lub nawet tego samego dnia. Badania pokazują, że nawet 84% kupujących nie wróci do marki, która nie spełnia ich oczekiwań odnośnie dostawy.  - podkreśla Sebastian Kopiej z agencji Commplace. Rosnące wymagania klientów w zakresie szybkości i terminowości dostaw wymagają sprawnego systemu, którego warunkiem koniecznym jest m.in. szybki i zsynchronizowany z przepływem towarów i dokumentów przepływ informacji. Kiedyś mankamentem w podejmowaniu właściwych decyzji była niewystarczająca ilość danych lub spóźniona informacja, tak obecnie mamy do czynienia z nadmiarem danych i nawarstwianiem się informacji, powodując tzw. szum informacyjny zakłócający proces decyzyjny. Plan strategiczny firmy z branży logistycznej powinien zatem uwzględniać możliwości automatyzacji i informatyzacji wielu procesów.

Plan strategiczny firmy z branży logistycznej krok po kroku

Podejmowanie właściwych decyzji we właściwym czasie ma kluczowe znaczenie w zakresie realizacji celów taktycznych i strategicznych każdej organizacji. Plan strategiczny firmy z branży logistycznej powinien zakładać wdrożenie właściwych działań wspierających:

  • procesy informacyjno-decyzyjne,
  • utrzymanie zapasów i fizyczny przepływ dóbr,
  • infrastrukturę umożliwiającą właściwy przebieg procesów logistycznych,
  • budowę marki i jej komunikacji z otoczeniem.

Plan strategiczny firmy z branży logistycznej – najciekawsze rozwiązania

Plan strategiczny firmy z branży logistycznej powinien zostać opracowany w oparciu nie tylko o mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, ale także o szanse i zagrożenia płynące ze strony rynku.

Zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku logistycznym nie jest proste, a wyznacznikiem konkurencyjności staje się coraz częściej kapitał intelektualny.  Dzięki niemu możliwe jest gromadzenie wiedzy przez człowieka, a jest to jeden z głównych procesów w rozwijającej się organizacji. Kompetencje, umiejętności, współpraca i w końcu nowoczesne technologie komunikacji i informatyczne powinny być elementem każdego skutecznego planu strategicznego firmy z branży logistycznej.

Innym ważnym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność przedsiębiorstwa są innowacje. Polegają one na wdrożeniu  nowego, udoskonalonego produktu, usługi, procesu, bądź metody marketingowej lub organizacyjnej w codziennym funkcjonowaniu i organizacji firmy lub relacjach z jej otoczeniem. - W zakresie PR i marketingu w zasadzie niezbędne dla uzyskania przewagi konkurencyjnej jest dziś wdrożenie marketing conversion czy działań z zakresu seo/adsy. - wymienia ekspert z Commplace. Innowacyjność w zakresie łańcucha dostaw może zostać osiągnięta poprzez uruchomienie działań w trzech następujących obszarach: nowe formy współpracy z dostawcami, nowe technologie oraz nowa wiedza i umiejętności.

Co czeka branżę?

Wyzwaniem globalnym jest stworzenia nowoczesnej i spójnej sieci infrastruktury transportowej. Duże znaczenie ma także poprawa sposobu organizacji i zarządzania systemem transportowym, a także poprawa bezpieczeństwa użytkowników ruchu oraz przewożonych towarów. Firmy z branży TSL dążą także do ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko oraz zbudowania racjonalnego modelu finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Jedną z metod redukcji kosztów transportu związanego z fizycznym przepływem dóbr rzeczowych jest zastosowanie tzw. eco-drivingu i zen-drivingu, które ograniczają ilość spalanego paliwa. Decyzją o charakterze strategicznym jest także dobór odpowiednich pojazdów (model, klasa, mocne strony) tworzących flotę, części zamiennych oraz ich właściwa obsługa i eksploatowanie. Coraz wyraźniej w działaniu firm z branży logistycznej widać elementy ekomarketingu. - Jego celem jest przede wszystkim przekonanie konsumentów, że firma ma pozytywny stosunek do ochrony środowiska. To może być część strategii PR. Kampania powinna być przygotowana z punktu widzenia klienta, a więc najlepiej, by planowane działania dawały im realną korzyść. – zaznacza Sebastian Kopiej. Przykładowo, zmniejszenie ilości plastiku podczas pakowania paczek sprawia, że odbiorca nie ma poczucia, iż z powodu swoich zakupów generuje dodatkowe ilości śmieci. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Wkrótce otwarcie nowego zakładu produkcyjnego foliQ Biuro prasowe
2024-05-16 | 01:00

Wkrótce otwarcie nowego zakładu produkcyjnego foliQ

W czwartek, 23 maja br. nastąpi oficjalne otwarcie nowego zakładu produkcji nawozów dolistnych foliQ w Aleksandrowie Kujawskim. To kluczowa inwestycja dla Agrii Polska, która
Firma Dwie na trzy firmy należące do kobiet utrzymują się na rynku ponad 3 lata
2024-05-14 | 16:20

Dwie na trzy firmy należące do kobiet utrzymują się na rynku ponad 3 lata

Wśród biznesów zakładanych przez kobiety aż 85 proc. jest w stanie przetrwać pierwsze dwa lata działalności. Najbardziej decydujący jest drugi rok prowadzenia firmy, jednak
Firma Platige Image otwiera studio na Wyspach Kanaryjskich
2024-05-13 | 19:23

Platige Image otwiera studio na Wyspach Kanaryjskich

Las Palmas zostaje kolejnym miejscem na mapie świata, gdzie swoją siedzibę uruchamia Platige Image, dołączając do kilkunastu studiów, które otworzyły swoje podwoje na wyspach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.