Bawełna Fairtrade na Dzień Dziecka
Bawełnę uprawia się w ponad 60 krajach świata. To najważniejsza roślina w przemyśle włókienniczym, a rynek jej sprzedaży sięga już 38 miliardów dolarów. Mimo to, uprawiający ją rolnicy codziennie walczą o przetrwanie i godne życie. Tegoroczny Dzień Dziecka to dobra okazja, by nie tylko wesprzeć rolników i ich rodziny w najbiedniejszych regionach świata, ale także pomóc dzieciom w Polsce.
Szacuje się, że w produkcji bawełny uczestniczy 100 milionów rodzin rolniczych. 90% z nich to drobni rolnicy w krajach rozwijających się, żyjący w skrajnym ubóstwie. Rolnicy uprawiający bawełnę zmagają się ze zmianami klimatu, niskimi cenami skupu ziaren, nierówną konkurencją ze strony producentów w zamożnych krajach. Mimo, że ich praca jest kluczowa w budowaniu przemysłu odzieżowego, pozostają na samym końcu łańcucha dostaw, codziennie walcząc o godne życie dla swoich rodzin.
– Z potrzeby dbałości o rolników powstał system certyfikacji Fairtrade. Dzięki pracy lokalnych przedstawicieli organizacji, wprowadzaniu audytów i standardów, tysiące pracowników rolnych w Azji czy Afryce, otrzymuje szansę na lepszą, zawodową rzeczywistość. Dzięki Fairtrade spółdzielnie producentów działają sprawniej, produkcja rolna staje się bardziej wydajna, a kobiety zyskują równe prawa. Zrzeszeni w spółdzielniach, czyli działając w grupie, rolnicy są w stanie negocjować o wiele lepsze warunki z pośrednikami i dystrybutorami – tłumaczy Maria Huma, ekspertka ds. bawełny i tekstyliów Fundacji Fairtrade Polska. – To, czy drobni rolnicy w Indiach, Senegalu czy w Ugandzie mają zapewnione bezpieczne źródło dochodu, nie są narażeni na kontakt z toksycznymi chemikaliami a ich dzieci mogą chodzić do szkoły, to nasza wspólna odpowiedzialność. Bo każdy z nas, zakładając koszulkę czy spodnie, korzysta z ciężkiej pracy drobnych rolników pracujących na polach bawełny – dodaje Huma.
Charytatywne koszulki z bawełny Fairtrade dostępne w TK Maxx
Dla konsumentów w Europie, wyraźnym sygnałem, że produkt powstał w odpowiedzialny sposób jest znak Fairtrade umieszczony na metce lub opakowaniu. Od 1 czerwca we wszystkich sklepach TK Maxx w Polsce pojawi się nowa kolekcja charytatywnych koszulek powstała we współpracy z Disney. Z okazji Dnia Dziecka sieć wprowadza do sprzedaży koszulki damskie, dziecięce oraz unisex z nadrukiem Myszki Mickey lub Minnie. Zysk z ich sprzedaży zostanie przekazany Akademii Przyszłości, Stowarzyszenia WIOSNA.
Program wspiera dzieci w lokalnych społecznościach w Polsce. Charytatywne koszulki zostały wyprodukowane z bawełny Fairtrade uprawianej przy użyciu wody deszczowej przez rolników z Rwenzori Farmers Marketing Co-operative Society w Ugandzie. Spółdzielnia powstała jako efekt działania stowarzyszenia rodziców walczących o lepszą przyszłość dla swoich dzieci. Obecnie zrzesza około 600 rolników i rolniczek. Wsparcie edukacji dzieci pozostaje głównym priorytetem spółdzielni do dziś. Jest to kontynuacja Programu Zrównoważonego Handlu TK Maxx, który umożliwia zwiększenie zarobków rolników, tak by mogli zapewnić dzieciom odpowiednią edukację oraz perspektywy na lepszą przyszłość.
Więcej o sytuacji pracowników plantacji bawełny oraz produktach ze znakiem Fairtrade znajduje się na stronie www.fairtrade.org.pl.

Wkrótce w Europie powstanie nowoczesna zielona huta. Wybuduje ją Metinvest

Rollercoaster cen ropy naftowej

Gotowanie na gazie – ani zdrowe, ani eko
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.