Branża drzewna wizytówką Warmii i Mazur
Branża drzewna wizytówką Warmii i Mazur
Drewno i meblarstwo to jedna z inteligentnych specjalizacji Warmii i Mazur. Region koncentruje się na jej rozwoju, aby wspierać przewagę konkurencyjną firm działających na terenie województwa zajmujących się obróbką drewna. Wyodrębnienie tej dynamicznie rozwijającej się branży ma wpływ na zatrudnienie mieszkańców w tym sektorze oraz umacnia pozycjonowanie województwa na rynkach krajowych i zagranicznych. Władze regionu od lat wspierają przedsiębiorców działających w ramach gałęzi przemysłu zajmującej się obróbką drzewa m.in. organizując specjalistyczne konferencje. Biorą w nich udział eksperci, przedstawiciele świata biznesu oraz naukowcy polscy i zagraniczni, a także przedstawiciele przedsiębiorców z regionu.
Region ma doskonałe warunki naturalne by rozwijać tę specjalizacje. Lasy pokrywają aż 30 proc. powierzchni województwa, a drzewa są tu nie tylko elementem krajobrazu, ale też wysokiej jakości źródłem surowca dla producentów z branży drzewnej i meblarskiej. Władze Warmii i Mazur doceniają ten potencjał, dlatego regionalna gospodarka leśna jest prowadzona w proekologiczny i zrównoważony sposób, a przedsiębiorcy prowadzący interesy związane z tym surowcem mają tutaj ku temu doskonałe warunki .
Aby zwiększać konkurencyjność i innowacyjność firm wpisujących się w inteligentne specjalizacje, władze województwa pomagają w budowaniu zaangażowania i współpracy przedsiębiorstw z Warmii i Mazur. Jak wynika z danych zebranych przez Urząd Marszałkowski, mimo ostatnich trudnych z powodu pandemii lat sytuacja specjalizacji „Drewno i meblarstwo” była dość stabilna: w porównaniu z rokiem 2020, w 2021 roku odnotowano duży wzrost eksportu – ponad 25%, znaczny wzrost zatrudnienia – ponad 4,7%, co w naszym regionie ma kolosalne znacznie, oraz umiarkowany wzrost wartości dodanej brutto – +1,7 p.p. – mówi Miron Sycz, Wicemarszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Siła i potencjał branży
Obraz branży drzewnej w regionie jest różnorodny. Tworzą go nie tylko duże koncerny, ale przede wszystkim małe i średnie firmy rodzinne – producenci tarcicy, podłóg drewnianych, palet i płyt wiórowych i pilśniowych, wyposażenia ogrodów, tartaki, firmy papiernicze i stolarskie oraz zakłady meblarskie. Małe i średnie przedsiębiorstwa z dużą łatwością mogą dostosowywać swoje oferty do potrzeb różnych podmiotów przy zachowaniu konkurencyjności cenowej, a przede wszystkim przy zachowaniu wysokiej jakości. Te firmy cechuje wyjątkowe zaangażowanie w pracę i dbałość o każdy szczegół. W rodzinnych biznesach wiedza i tradycja metod wytwarzania jest często przekazywana z pokolenia na pokolenie.
Warmia i Mazury posiadają najwyższy wskaźnik koncentracji producentów mebli w Europie. Wytwórcy korzystający z zasobów drzewnych województwa mają znaczący udział w krajowej gospodarce. Region nie tylko dostarcza surowców i półproduktów – zlokalizowane są tu także fabryki wytwarzające produkty finalne – meble. Na terenie województwa działa około 1,1 tys. firm, zatrudniających ponad 12,6 tys. osób, a roczna wartość produkcji to aż 4 mld złotych[1].
Przedsiębiorców z regionu cechuje ogromne doświadczenie i poszanowanie dla tradycyjnych metod produkcyjnych, przy jednoczesnej modernizacji i optymalizacji technik przerobu. Ich wiedza łączy się z wykorzystaniem innowacyjnych technologii. Nie bez znaczenia pozostaje także poszanowanie środowiska naturalnego na wszystkich etapach produkcji, które jest możliwe dzięki wsparciu instytucji naukowych. Dodatkowo specjaliści są nastawieni na ciągłe doskonalenie umiejętności – stale podnoszą swoje kwalifikacje, dostosowując się do najwyższych wymagań w zakresie jakości i efektywności. Zaletą regionu jest również wykfalifikowana kadra pracownicza. Jeśli przedsiębiorca jest zainteresowany rozpoczęciem swojej działalności w branży drzewnej czy meblarskiej, to na Warmii i Mazurach ma do tego wyjątkowo sprzyjające okoliczności.
Flagowy towar eksportowy
Wielu producentów z sektora drzewnego i meblarskiego zwraca uwagę na świetną jakość samego surowca, która jest atutem nie tylko dla krajowych, ale też zagranicznych kontrahentów. Czynnikami potwierdzającymi sukcesywny wzrost tej branży są: wysokie wartości eksportowanych towarów, polepszające się obroty sprzedaży oraz coraz częstsze wykorzystywanie innowacyjnych rozwiązań. Meble i wyroby z drewna z Warmii i Mazur są wysyłane do ponad 60 krajów świata – od Chin, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Dubaju, przez Unię Europejską aż po USA.
Osoby zainteresowane sprzedażą swoich towarów za granice mogą liczyć na wsparcie Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów działającego przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Rolą specjalistów z COIE jest zapewnienie profesjonalnej obsługi poprzez doradztwo w przygotowaniu inwestycji oraz nawiązywaniu kontaktów z partnerami gospodarczymi. Eksperci z COIE ściśle współpracują z Ministerstwem Rozwoju i Technologii, Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz zagranicznymi biurami handlowymi na całym świecie.
Dzięki współpracy Urzędu Marszałkowskiego z biznesem przedsiębiorcy mogą aktualizować swoje informacje o narzędziach eksportowych dla branży drzewnej oraz metodach pozyskiwania zagranicznych kontrahentów, a także liczyć na pomoc w interpretacji międzynarodowych i krajowych przepisów prawnych związanych z eksportem towarów.
Przede wszystkim jakość
Produkty wykonywane na Warmii i Mazurach cechuje wysoka jakość. Charakteryzuje je nie tylko solidność, ale też design dopasowany do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów. Wyroby drzewne z województwa warmińsko-mazurskiego nie ustępują jakością swojej zachodniej konkurencji.
Obecnie panuje trend na zindywidualizowany wystrój wnętrz, a od firm zajmujących się drewnem wymaga się dużej elastyczności i możliwości dostosowania się do wymagań klienta, a zapewnić to mogą właśnie przedsiębiorstwa pochodzące z Warmii i Mazur. Ci, którym zależy na tym, żeby się wyróżnić chętnie wybierają meble, które można określić mianem sztuki użytkowej projektowanej i wykonywanej przez lokalne przedsiębiorstwa. Pomimo, że wyposażenie wnętrz produktami z sieciowych gigantów jest wciąż popularne, wiele osób starannie dobiera meble, którymi urządza swoją przestrzeń – domy, biura, gabinety. Nie bez znaczenia pozostaje również moda na produkty regionalne, wykonane z duszą i pomysłem lokalnych stolarzy i rzemieślników. Rynkiem zbytu dla branży drzewnej i meblarskiej są również szkutnie i firmy zajmujące się wyposażeniem jachtów oraz łodzi motorowerowych.
Perspektywy przedsiębiorstw zajmujących się drewnem na Warmii i Mazurach są bardzo szerokie, nie tylko w kontekście pozyskiwania i obrabiania surowca, ale też eksportu. Poza silnymi i ugruntowanymi w regionie firmami, które od lat osiągają świetne wyniki sprzedażowe, istnieje przestrzeń na powstawanie kolejnych przedsiębiorstw. Popyt na drewno i wyroby z drewna stale rośnie, co sprawia, że surowiec ten staje się coraz cenniejszy. Stała współpraca biznesu z władzami województwa przy udziale przedstawicieli świata nauki oraz otoczenia biznesu może okazać się wyjątkowo atrakcyjną perspektywą dla osób chcących rozwinąć swoją firmę z branży drzewnej w regionie słynącym z doskonałego otoczenia przyrodniczego, które sprawia, że praca płynnie przeplata się z satysfakcjonującym życiem prywatnym.
O autorze:
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego jest organem pomocniczym, którego zadaniem jest realizowanie zadań zarządu województwa określonych w prawie. Urząd prowadzi działania samorządu województwa, należące do kompetencji marszałka i zarządu województwa, w szczególności związane z: edukacją publiczną, w tym szkolnictwem wyższym; promocją i ochroną zdrowia; kulturą oraz ochroną zabytków i opieką nad nimi; pomocą społeczną; polityką prorodzinną; modernizacją terenów wiejskich; zagospodarowaniem przestrzennym; ochroną środowiska; transportem zbiorowym i drogami publicznymi; sportem i turystyką; ochroną praw konsumentów; obronnością; bezpieczeństwem publicznym; przeciwdziałaniem bezrobociu i aktywizacją lokalnego rynku pracy oraz działalnością w zakresie telekomunikacji.
Przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego funkcjonuje m.in. Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE), które zajmuje się też wspieraniem inwestorów przy poszukiwaniu terenów i obiektów inwestycyjnych, przejściu przez ścieżkę inwestycyjną oraz pozyskaniu dofinansowania.
Kontakt dla mediów:
Marta Dąbkowska-Wilczek
Departament Koordynacji Promocji
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
E: m.dabkowska@warmia.mazury.pl
E: PR@mastermind.pl
[1] https://invest.warmia.mazury.pl/specjalizacje-regionu/drewno-i-meblarstwo/

Wkrótce w Europie powstanie nowoczesna zielona huta. Wybuduje ją Metinvest

Rollercoaster cen ropy naftowej

Gotowanie na gazie – ani zdrowe, ani eko
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.