Stora Enso i Tetra Pak planują budowę linii do recyklingu
Stora Enso i Tetra Pak łączą siły, aby zbadać możliwości budowy nowej linii do recyklingu zużytych opakowań kartonowych po napojach. Celem jest znaczące zwiększenie poziomu recyklingu tego typu opakowań w Europie Środkowej i Wschodniej.
W ramach prac nad studium wykonalności projektu partnerzy przenalizują rentowność i wydajność budowy wielkoskalowej linii recyklingu zużytych kartonów po napojach w zakładzie Stora Enso w Ostrołęce.
Projekt przewiduje, że zakład Stora Enso w Ostrołęce zajmie się rozwłóknianiem zużytych opakowań kartonowych po napojach, a odseparowane w procesie włókna celulozowe będą wykorzystywane jako surowiec do produkcji papieru. Natomiast firma Tetra Pak byłaby odpowiedzialna za recykling i ponowne wykorzystanie polimerów i aluminium, które będą przetwarzane przez dedykowanego partnera.
W przypadku realizacji roczna wydajność nowej linii do recyklingu wynosiłaby 50 000 ton zużytych kartonów do płynnej żywności (UBC), co znacząco podniosłoby zdolność do recyklingu tego typu opakowań w całej Europie. Obecnie w Europie współczynnik odzysku kartonów po płynnej żywności wynosi ok. 51%. W początkowej fazie zużyte opakowania kartonowe po napojach pochodziłyby z krajów Europy Środkowej i Wschodniej.
Nowa linia byłaby kolejnym krokiem w obiegu materiałów opakowaniowych, pomagającym uczynić marki naszych klientów cyrkularnymi. Zużyte opakowania kartonowe po napojach są obecnie przetwarzane na szeroką skalę w Europie. Chcemy wykorzystać naszą wiedzę na temat włókien i kartonu, aby promować ideę recyklingu i selektywnej zbiórki kartonowych opakowań po napojach. W chwili obecnej nasz zakład w Ostrołęce poddaje recyklingowi odpady opakowaniowe z tektury falistej (OCC). Jesteśmy zainteresowani rozwojem obecnego, dobrze funkcjonującego systemu recyklingu i wykorzystywaniem do produkcji wysokiej jakości włókna z UBC – mówi Markku Luoto, Dyrektor Business Line Aseptic LPB & CKB w Stora Enso.
Naszym priorytetem jest współpraca z partnerami w zgodzie z całym łańcuchem wartości w zakresie zbiórki i recyklingu opakowań kartonowych do płynnej żywności. Jesteśmy przekonani, że to partnerstwo pozwoli nam usprawnić infrastrukturę recyklingu w Europie i zwiększyć współczynnik recyklingu UBC w regionie. Wierzę, że współpraca ta pozwoli nam stać się liderem transformacji w zakresie zrównoważonego rozwoju i osiągnąć cel, którym jest niskowęglowa gospodarka obiegu zamkniętego – mówi Guillaume Latourrette, Dyrektor Zarządzający Tetra Pak w Europie Wschodniej.
Studium wykonalności inwestycji ma być gotowe za pół roku. Po tym terminie firmy podejmą kolejne decyzje w sprawie projektu.
O Tetra Pak
Tetra Pak to światowy lider w zakresie przetwarzania i pakowania żywności. Współpracujemy ściśle z naszymi klientami i dostawcami, zapewniając bezpieczne, innowacyjne i przyjazne środowisku rozwiązania. Każdego dnia spełniają one potrzeby setek milionów ludzi w ponad 160 krajach. Zatrudniając ponad 25 000 pracowników na całym świecie, dbamy o zrównoważone podejście do biznesu. Tetra Pak „CHRONI TO, CO DOBRE” – hasło to odzwierciedla naszą wizję dobrze zabezpieczonej, dostępnej dla wszystkich żywności.
Więcej informacji o firmie znajduje się na stronie https://www.tetrapak.com/pl.

Wkrótce w Europie powstanie nowoczesna zielona huta. Wybuduje ją Metinvest

Rollercoaster cen ropy naftowej

Gotowanie na gazie – ani zdrowe, ani eko
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.