Światowy Tydzień Przestrzeni Kosmicznej: Barbie osiąga stan nieważkości!
Communication
ul. 1 sierpnia 6A
02-134 Warszawa
contact|contrust.pl| |contact|contrust.pl
+48 22 370 28 87
media.contrust.pl
Kobiety w kosmosie
Tematem przewodnim tegorocznego Światowego Tygodnia Przestrzeni Kosmicznej jest hasło: „Kobiety w kosmosie”. To zachęta dla dziewczynek, aby stały się następnym pokoleniem astronautek, inżynierek i naukowczyń zajmujących się przestrzenią kosmiczną. Niestety, jak wynika z badań1 kobiety są wciąż w niewystarczającym stopniu reprezentowane w zawodach związanych z naukami ścisłymi (tzw. STEM careers). Ambasadorką najnowszej kosmicznej kampanii Barbie została więc wyjątkowa kobieta, Samantha Cristoforetti, która jest jedyną aktywną europejską astronautką w ESA, a niedawno została wybrana pierwszą kobietą z Europy, która będzie dowodzić Międzynarodową Stacją Kosmiczną od 2022 roku.
Z Barbie na orbicie?
Samantha jest zdecydowanie odzwierciedleniem siły, determinacji, pasji i samorozwoju. Niesamowita Włoszka, z wykształcenia lotniczka, inżynierka i astronautka, stała się inspiracją do stworzenia lalki Barbie wzorowanej na jej wizerunku. Co ciekawe, część dochodów ze sprzedaży lalki Barbie Samantha Cristoforetti (wcześniej jedynej w swoim rodzaju Barbie, ale teraz dostępnej w sprzedaży w całej Europie), zostanie przekazana na rzecz organizacji charytatywnej Women In Aerospace. Wszystko po to, aby inspirować kolejne pokolenia kobiet do podboju przestrzeni kosmicznej. Dzięki zaangażowaniu Barbie w organizacji zostanie utworzone stypendium dedykowane studentkom studiów doktoranckich, które będzie wspierać zdolne naukowczynie, aby mogły iść w ślady inspirującej Samanthy. Sama astronautka jest obecnie w trakcie szkolenia przed swoją kolejną misją na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, która rozpocznie się już w kwietniu 2022 roku. W swoją kosmiczną podróż zabierze… własną lalkę Barbie, aby wciąż inspirować dziewczynki!
W stanie nieważkości
W ramach inauguracji współpracy lalka Barbie inspirowana Samanthą wyruszyła z bazy ESA w Niemczech i odbyła lot w warunkach zerowej grawitacji, symulując doświadczenie prawdziwego astronauty. Oszałamiające wideo i zdjęcia Barbie Samanthy w stanie nieważkości właśnie zostały opublikowane. Jak mówi Samantha Cristoforetti:
– Czasami małe rzeczy mogą zasiać nasiona wielkich marzeń. Kto wie? Może właśnie podróż mojej lalki unoszącej się w stanie nieważkości pobudzi wyobraźnię dzieci i skłoni je do rozważenia kariery w świecie nauki?
Barbie wspiera kosmiczne kariery
Aby zainteresować dziewczynki zawodami związanymi z kosmosem Barbie udostępnia także zasoby edukacyjne. Materiały, które przedstawiają różne zawody związane z przestrzenią kosmiczną oraz przybliżają dzieciom w wieku wczesnoszkolnym wiedzę o kosmosie, w tym także o tym, co dzieje się podczas lotu w tzw. zerowej grawitacji można pobrać tutaj: www.barbie.com/en-gb/Space. Warto dodać, że lalka Barbie już od ponad pół wieku wciela się w różne role społeczne i zawodowe, odkrywając przed dziewczynkami nieograniczone możliwości, jakie stoją przed nimi w dorosłym życiu. Od czasu gdy pierwsza lalka Barbie "chodziła po księżycu" Barbie była już astrofizykiem, naukowcem kosmicznym i astronautą. Z kolei przed Samanthą Cristoforetti z ESA lalką Barbie zostały uhonorowane już astronautki: Sally Ride z USA i Anna Kikina z Rosji.
Siła marzeń
Marzenia mają w sobie ogromną moc i są niezwykle ważne w rozwoju dziecka. Snucie wizji i planów rozwija kreatywność, wyobraźnię i daje motywację do działania. Wspieranie dzieci w realizacji marzeń, buduje ich samoocenę, poczucie pewności siebie i sprawczości. Inspirując dziewczynki i zapewniając, że MOŻESZ BYĆ KIM CHCESZ Barbie stara się przeciwdziałać zjawisku dream gap. Badania pokazują, że od mniej więcej 5. roku życia wiele dziewczynek traci pewność siebie i przestaje wierzyć w możliwość realizacji marzeń. Są przekonane, że nie mogą zostać prezydentkami, inżynierkami czy astronautkami, bo to zawody zarezerwowane wyłącznie dla chłopców. Projekt #CloseTheDreamGap, który Barbie uruchomiła w 2018 roku, jest globalną inicjatywą dającą dziewczynkom zasoby i wsparcie, których potrzebują, aby nieustannie w siebie wierzyć. Bo jeśli możemy o czymś marzyć, możemy to osiągnąć.
1. Sprawozdanie Parlamentu Europejskiego w sprawie promowania równości płci w edukacji i karierze zawodowej w zakresie nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) stwierdza, że "UE stoi w obliczu bezprecedensowej nieobecności kobiet w karierach zawodowych i edukacji w zakresie STEM, zwłaszcza że kobiety stanowią 52% populacji europejskiej i 57,7% absolwentów szkół wyższych w UE, a mimo to stanowią jedynie 2 na 5 naukowców i inżynierów".

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.