Komunikaty PR

Transparentność przyszłością łańcuchów dostaw i wartości?

2024-10-24  |  10:00
Biuro prasowe

Zarządzanie łańcuchem dostaw ma ścisły związek ze zmianą klimatu. Budowanie go w sposób zrównoważony staje się więc dla firm koniecznością. Już teraz szacuje się, że ekstremalne zjawiska pogodowe spowodowały w 2023 r. globalne ekonomiczne straty wynoszące blisko 100 mld USD. Stworzenie odpowiedzialnego łańcucha dostaw wymaga jednak nie tylko zaangażowania wszystkich podmiotów, biorących w nim udział, ale także eksperckiego nadzoru – zwłaszcza w dobie wzmożonych regulacji ze strony UE. 

 

Łańcuch dostaw to obecny w każdej organizacji system obejmujący wszystkie działania i podmioty związane z przemieszczaniem i przetwarzaniem surowców – od miejsca ich wydobycia do momentu udostępnienia produktu konsumentowi. Szerszą definicję ma łańcuch wartości, który uwzględnia całe “życie produktu”, obejmując zarówno prace przedprodukcyjne, jak i jego finalną utylizację przez konsumenta. 

 

Nieustanna transformacja gospodarczo-biznesowa wiąże się z potrzebą wdrażania innowacji i zmian – zwłaszcza w zakresie ESG. Działania te przekładają się zarówno na potrzebę pozyskiwania nowych surowców, jak i porzucenia tych wcześniej używanych. Eksperci Climate Leadership – programu, który poprzez edukację i doświadczenie ponad 150 ekspertów pomaga firmom w generowaniu pozytywnego wpływu na klimat oraz środowisko naturalne – zwracają uwagę na to, że już teraz możemy zauważyć zastępowanie niektórych produktów innymi ze względu na dostępność lub cenę. Przykładem jest chociażby olej rzepakowy (coraz częściej stosowany w branży cukierniczej zamiast słonecznikowego) czy też zmniejszanie gramatur produktów.  

 

ESG szansą dla firm 

 

Nowe regulacje, takie jak CSDDD, EUDR, CBAM, CSRD czy paszport produktowy wymuszają na firmach wprowadzenie konkretnych zmian, zbieranie i analizę danych, a także ich cykliczne raportowanie. Oprócz udzielania informacji na temat kluczowych dostawców, polityk czy opisania stosunków z nimi, organizacje są zobowiązane do opisu procesów identyfikacji i oceny ryzyka łańcuchów dostaw. Jak prognozują eksperci – zmiany te przełożą się również bezpośrednio na trendy konsumenckie. Konkurencyjne będą już nie tylko jakość, czy cena, ale też niskoemisyjność produktów i ich transparentność. 

 

Łańcuchy wartości w obecnej gospodarce, z lotu ptaka wydają się być silnymi i odpornymi ogniwami. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej: powodzie, zmiana klimatu, nowe, nieznane nam, choroby, czy napięcia geopolityczne z łatwością mogą doprowadzić do ich przerwania. Dlatego tak istotna jest analiza ryzyk, umiejętne analizowanie danych i podejmowanie działań w zakresie ESG w całych łańcuchach wartości – komentuje Michał Purol, ekspert programu Climate Leadership w zakresie zrównoważonego łańcucha dostaw, nowych technologii i innowacji na rzecz klimatu. 

 

Zarządzanie łańcuchem dostaw w obliczu kryzysu klimatycznego wymaga proaktywnych i innowacyjnych rozwiązań. Dostosowanie się do nowych realiów pozwala nie tylko zminimalizować ryzyko, ale również zwiększać konkurencyjność i odporność na przyszłe wyzwania. Działania tj. wdrażanie zaawansowanej analizy ryzyka, inwestycja w narzędzia do monitorowania i prognozowania zagrożeń klimatycznych, dywersyfikacja dostawców oraz tras czy zaangażowanie w tworzenie infrastruktur odpornych na globalne ocieplenie oraz jego skutki mogą bezpośrednio przełożyć się na płynność operacyjną i finansową przedsiębiorstwa.

 

Istotne stają się partnerstwa, dzięki którym organizacja może wdrożyć zmiany i edukować wszystkie osoby, na każdym etapie łańcucha. Ponieważ 40% firm wskazuje brak ekspertów jako główną barierę we wprowadzaniu działań z zakresu ESG, inicjatywy, takie jak koordynowany przez UNEP/GRID-Warszawa program Climate Leadership, wspierają  edukację oraz proces dostosowania się do obowiązujących polityk i zoptymalizowania działań, co przekłada się na zrozumienie wzajemnych potrzeb.

 

Już 18 listopada w Warszawie odbędzie się konferencja Climate Leadership 2024 – doroczne spotkanie partnerów i ekspertów zaangażowanych w program. Prelegenci skupią się m.in. na zagadnieniach związanych z łańcuchem wartości, bioróżnorodnością oraz product as service, wskazując dlaczego prośrodowiskowe podejście organizacji jest ważne nie tylko dla klimatu, ale również dla nich samych. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Ochrona środowiska „Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
2025-05-23 | 13:00

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Trwa dyskusja nad kwestiami związanymi z gospodarką odpadami opakowaniowymi, w tym nad przyszłym systemem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Cały czas mamy do czynienia
Ochrona środowiska Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
2025-05-22 | 13:30

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Polski System Kaucyjny (PSK) oraz Canpack Recycling podpisały list intencyjny, rozpoczynając strategiczną współpracę na rzecz budowy nowoczesnego, ogólnopolskiego systemu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.