Komunikaty PR

Coraz większy popyt na auta zastępcze

2022-07-19  |  01:00

Coraz większy popyt na auta zastępcze. Jak rozbudować flotę w czasie niedoborów?

  • Polacy coraz częściej korzystają z samochodów zastępczych w ramach usługi assistance po wypadkach lub awariach
  • W pierwszej połowie 2022 r. klienci Mondial Assistance korzystali z aut zastępczych przez ponad 98 tys. dni. Dla porównania rok wcześniej było to 76 tys. dni.
  • Popyt na taką usługę może wzrosnąć po wejściu w życie rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych
  • Mondial Assistance zwiększy flotę pojazdów zastępczych dostępną dla klientów. Na koniec roku będzie ich ponad 37 tys., czyli około 15% więcej niż obecnie.
  • Co szóste nowo kupowane auto należy do segmentu premium. O 30% więcej będzie dostępnych aut dostawczych, zarówno furgonów, jak i specjalistycznych.

Udostępnienie samochodu zastępczego znajduje się wśród pięciu usług assistance, z których skorzystalibyśmy najchętniej – wynika z badania IPSOS na zlecenie Mondial Assistance. Co istotne zainteresowanie nią wzrosło w ostatnim czasie. Aż 62% klientów pytanych na przełomie 2021/22 r. wskazało, że najchętniej skorzystałoby z usługi samochodu zastępczego. Dla porównania w 2020 r. deklarowało tak 57% badanych. Z danych Mondial Assistance wynika, że przeciętnie z zastępczych aut osobowych korzystamy przez około 6 dni, a dostawczych średnio około 7 dni.

- Obserwujemy coraz większe zapotrzebowanie na samochody zastępcze udostępniane posiadaczom umów assistance w ramach pakietów ubezpieczeń komunikacyjnych oraz poszkodowanym korzystającym z OC komunikacyjnego sprawcy wypadku. Trzeba też pamiętać, że Polska znajduje się w europejskiej czołówce pod względem sprzedaży nowych aut, do których pakiet assistance jest dodany z automatu. Z naszych statystyk wynika, że liczba klientów, którzy skorzystali z auta zastępczego była po pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. o 13% wyższa, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Przeciętnie używali ich w tym okresie dłużej, bo przez 98 tys. dni, wobec 76 tys. dni rok wcześniej, co oznacza 29% wzrost. Spodziewam się, że w najbliższych miesiącach popyt na taką usługę będzie rósł, na skutek wejścia w życie rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych. Żeby zaspokoić oczekiwania naszych partnerów i klientów, w tym roku zwiększymy dostępną flotę o 15%, do ponad 37 tys. pojazdów.– mówi Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance.

Auta premium i dostawcze najbardziej potrzebne

W tej liczbie będzie około 28 tys. samochodów osobowych z segmentu budżetowego, co oznacza wzrost o 12% w stosunku do stanu na I półrocze 2022 r. W segmencie samochodów klasy premium takich aut będzie 4300, czyli 23% więcej.

- Tu warto podkreślić, że w 2021 r. pojazdy z segmentu premium plasują się w czołowej dziesiątce sprzedaży nowych pojazdów. Dlatego co szóste nowo kupowane auto zasilające flotę naszych aut zastępczych należy do tego segmentu. Na przykład w ostatnim czasie do sieci trafiły nowe modele samochodów marki Jaguar i Range Rover – mówi Piotr Ruszowski.

Duże jest też zapotrzebowanie na zastępcze auta dostawcze typu furgon, dlatego ich liczba wzrośnie aż o niemal jedną trzecią i będzie ich dostępnych 3300. O 20% wzrośnie liczba specjalistycznych aut dostawczych np. wywrotek, lawet, chłodni itp. Dziewięcioosobowych busów przybędzie 10% i ich flota będzie liczyła 1100 aut.

Rozbudowa floty to wyzwanie

- Mowa o autach o których wiemy, że na pewno będą udostępnione klientom w najbliższym czasie. To ważne, bo w ostatnim czasie rozbudowa floty jest sporym wyzwaniem – mówi Piotr Ruszowski.

Główne powody takiego stanu rzeczy to zaburzone łańcuchy dostaw i problem z produkcją pojazdów oraz limity sprzedaży dla wypożyczalni aut wynikające zarówno z niższej podaży aut, jak i wysokich marż w sprzedaży dla klientów detalicznych.

- Polityka importerów względem podmiotów budujących floty samochodów zastępczych uległa dużej zmianie, wręcz radykalizacji. Przed pandemią, wypożyczalnie z uwagi na duże ilości zamawianych pojazdów otrzymywały wysokie rabaty i były traktowane priorytetowo jako pewny i duży odbiorca, co pozwalało importerom i dealerom w realizacji celów sprzedażowych. Obecnie, niektórzy importerzy „zamrozili” sprzedaż aut do firm wynajmujących auta. Dealerzy oferują niskie rabaty lub sprzedają im auta w ostateczności – wylicza Piotr Ruszowski.

Koszty coraz wyższe

To wszystko przekłada się nie tylko na trudności z pozyskaniem aut, ale też na wyższe koszty z tym związane. Z analiz Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że średnia cena katalogowa samochodu osobowego wynosi obecnie około 154,6 tys. zł. To o ponad 13 proc. więcej niż przed rokiem. Dodatkowo na początku 2018 roku na nowy pojazd trzeba było wyłożyć średnio niewiele ponad 100 tys. zł. To oznacza, że w ciągu ostatnich czterech lat ceny wzrosły o ok. 50 proc.

- To wszystko powinno znaleźć odzwierciedlenie w stawkach za usługi wynajmu pojazdów. Spodziewam się, że będzie to kolejny element, który będzie wywierał presję na wzrost cen ubezpieczeń zarówno dobrowolnych, jak i obowiązkowych, z których pokrywane są koszty pojazdów zastępczych – mówi Piotr Ruszowski.

Wytyczne zwiększą zainteresowanie

Warto zwrócić uwagę, że w tym tygodniu Komisji Nadzoru Finansowego ogłosiła rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z polis OC komunikacyjnego. Określają więc one zasady postępowania wobec poszkodowanych w wypadkach. W porównaniu do wytycznych z 2014 r. pojawiły się między innymi dwa nowe elementy, które będą wpływały na większy popyt na auta zastępcze.

- Rekomendacja 21 mówi m.in. o obowiązku przekazania poszkodowanemu zgłaszającemu szkodę informacji o zasadach uznawania kosztów wynajmu pojazdu zastępczego. Rekomendacja 22 określa zasady, jakimi powinien kierować się ubezpieczyciel, oferując samochód zastępczy poszkodowanemu. Z kolei rekomendacja 16 przewiduje, że elementem tzw. kompleksowej likwidacji szkody ma być zapewnienie pojazdu zastępczego na czas naprawy. Spodziewam się, że na skutek tych rekomendacji standardem stanie się przedstawianie klientom propozycji samochodu zastępczego i zabranie uszkodzonego do warsztatu naprawczego – mówi Piotr Ruszowski.

Komisja Nadzoru Finansowego oczekuje, że rekomendacje będą stosowane przez zakłady ubezpieczeń nie później niż od 1 listopada 2022 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia 88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia Biuro prasowe
2024-12-05 | 13:00

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Polscy rolnicy coraz bardziej świadomie podchodzą do ochrony swoich gospodarstw. Już 88% z nich, poza obowiązkowymi polisami, sięga po dodatkowe produkty ubezpieczeniowe – wynika z
Ubezpieczenia Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
2024-11-22 | 08:20

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Posiadanie ubezpieczenia od ryzyka utraty bądź kradzieży danych osobowych deklaruje od 13 do 28 proc. firm z sektora MŚP, w zależności od ich wielkości. Ale choć cyberpolisy są coraz
Ubezpieczenia Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
2024-11-20 | 11:00

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie

Porty jako infrastruktura krytyczna Porty są dziś kluczową infrastrukturą dla gospodarek Europy, obsługując znaczną część międzynarodowego handlu. Około 75% europejskiego importu i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.