Jedno ubezpieczenie dla przewoźnika – tysiące możliwości
Made in PR
Wejnerta 26/2
02-619 Warszawa
k.okragly|madeinpr.pl| |k.okragly|madeinpr.pl
603185005
www.madeinpr.pl
Proekologiczny charakter, innowacyjność i możliwość łączenia różnych gałęzi transportu – to wszystko zalety transportu intermodalnego. Jest on szczególnie wspierany przez Unię Europejską, dlatego też od lat rośnie jego popularność. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2019 roku masa przewozów intermodalnych wzrosła o 15 proc. do 19,5 mln ton. Niestety, w dalszym ciągu w systemie krajowym brakuje szczegółowych uregulowań prawnych. Ponadto, aż do tej pory nie istniało żadne ubezpieczenie, które w pełni zabezpieczałoby interesy przedsiębiorców.
Transport „od drzwi do drzwi”
Globalizacja gospodarki światowej, ciągłe zmiany w dystrybucji i łańcuchach logistycznych oraz zatłoczone drogi wpłynęły na to, że transport drogowy przestał spełniać wygórowane oczekiwania sektora handlowego, szczególnie na poziomie międzynarodowym. Zastąpił go transport intermodalny, nazywanym często transportem „od drzwi do drzwi”. Jest on realizowany w jednej jednostce ładunkowej, przy użyciu różnych gałęzi transportu, bez przeładunku samych towarów przy zmieniających się środkach transportu. Sprawdza się ono przede wszystkim na długodystansowych trasach, łączących przewozy szynowe, lotnicze, morskie czy rzeczne.
Ubezpieczenie na lądzie, wodzie i w powietrzu
Dotychczas, ubezpieczenia wieloetapowych transportów były postrzegano jako skomplikowane i często nie pokrywały wszystkich ryzyk, które ponosi przedsiębiorca. – Ubezpieczenie intermodalne to pierwsze takie ubezpieczenie, które obejmie podmioty występujące w roli operatora intermodalnego, czyli takiego transportu, który na całym odcinku odbywa się w tej samej jednostce załadunkowej - zwykle jest to kontener morski – i przez cały czas odpowiada za niego ten sam operator, na podstawie jednej umowy, wykorzystując – w warunkach polskich – kolej oraz transport drogowy – mówi Sławomir Deliś, dyrektor Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych i Transportowych Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. – Taka forma współpracy zmniejsza biurokratyczne obciążenie nadawcy ładunku.
Odpowiedź na potrzeby przewoźników
Mimo, że transport intermodalny ułatwia proces jego dostarczenia poprzez skrócenie czasu dostawy czy brak dodatkowych formalności, ubezpieczenie takiej podróży nie było dotychczas ogólnodostępne. Zarezerwowane zostało bowiem tylko dla graczy globalnych, wielkich korporacji. Dwie firmy – Wiener oraz Transbrokers – połączyły siły i wspólnie wspierają przewoźników w objęciu pełną ochroną każdego etapu transportu. – Na polskim rynku ubezpieczeniowym od lat istniała luka. Żaden z ubezpieczycieli nie oferował operatorom transportu intermodalnego ubezpieczenia OC, które by zabezpieczało ich interesy, umożliwiało transfer ryzyka na ubezpieczyciela oraz stanowiło swego rodzaju zabezpieczenie dla zleceniodawców, jak to ma miejsce w przypadku ubezpieczenia OC PD. Tego rodzaju ubezpieczenie dostępne były wyłącznie dla graczy globalnych, którzy ubezpieczyli się w swoich krajach macierzystych. Transbrokers postanowił to zmienić – mówi Adam Pająk, prezes Zarządu Transbrokers.eu Sp. z o.o.
Kluczowe kwestie
Jedną z problematycznych kwestii związanych z ubezpieczeniem intermodalnym jest określenie podstawy odpowiedzialności operatora, który wydając w ramach zawieranej umowy odpowiedni dokument przewozu odpowiada wobec zleceniodawcy za wszelkie kwestie związane z transportem i ewentualną utratą lub uszkodzeniem ładunku od chwili jego przyjęcia, aż do wydania. Rynek transportu szczególnie intermodalnego jest nieprzewidywalny, dlatego niezwykle istotną kwestią jest odpowiednie przygotowanie się do przeprowadzenia transportu na trasach międzykontynentalnych.
– Ubezpieczenie intermodalne to pierwsze takie ubezpieczenie, które obejmie podmioty występujące w roli operatora intermodalnego, czyli takiego transportu, który na całym odcinku odbywa się w tej samej jednostce załadunkowej - zwykle jest to kontener morski - i przez cały czas odpowiada za niego ten sam operator, na podstawie jednej umowy, wykorzystując – w warunkach polskich – kolej oraz transport drogowy – mówi Sławomir Deliś, dyrektor Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych i Transportowych Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
Ubezpieczenie OC OTI obejmuje swym zakresem odpowiedzialność OTI polegające na utracie, ubytku przesyłki, uszkodzeniu przesyłki oraz za szkody powstałe w wyniku nienależytego wykonania czynności terminalowych w przewożonym ładunku oraz w jednostce transportowej. Ubezpieczeniem objęte jest mienie różnego rodzaju, z wyłączeniem przesyłek nieskonteneryzowanych, przesyłek pocztowych i kurierskich, wartościowe, materiałów niebezpiecznych, żywych zwierząt i ludzi oraz leków.
Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.