Komunikaty PR

Ubezpieczyciele zaniżają stawki roboczogodzin warsztatów

2022-03-04  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Wojtek Oleksiejuk
Somebetter.pl

Płocka 15, Warszawa
01-231 Warszawa
kontakt|somebetter.pl| |kontakt|somebetter.pl
667017838
www.somebetter.pl

Towarzystwa Ubezpieczeniowe nie chcą płacić serwisom blacharsko-lakierniczym stawek za roboczogodziny takich, jakie im się należą. – Płacą stawki, które przez wielu uważane są za adekwatne…13 lat temu – mówi Łukasz Kowalczyk, założyciel firmy Wyższe Stawki (www.wyzszestawki.pl).

PZU zmienia reguły rozliczania

W połowie ubiegłego roku zrobiło się głośno w mediach po tym, jak PZU skierowało do serwisów blacharsko-lakierniczych pismo, w którym poinformowało o zmianach w rozliczaniu kosztów napraw w szkodach zgłaszanych do PZU w ramach ubezpieczeń OC. Cytując wprost, zgodnie z treścią pisma, koszty naprawy w szkodach OC powinny podlegać „optymalizacji” polegającej na rozliczaniu ich według warunków finansowych obowiązujących w zakładach tzw. sieci preferowanej (działających na podstawie umów o współpracy zawartych z wybranymi przez PZU zakładami naprawczymi) w regionie najbliższym klientowi. PZU wskazało wówczas, że od 1 lipca 2021 roku szkody nie będą zlecane przez PZU S.A. i PZU Pomoc S.A. do zakładów sieci naprawczej PZU Pomoc, które nie należą do tzw. sieci preferowanej. Natomiast szkody OC obsługiwane w zakładach sieci naprawczej będą rozliczane przez PZU po indywidualnym uzgodnieniu kosztów naprawy na podstawie zaakceptowanego kosztorysu lub telefonicznego uzgodnienia kosztów. Jednocześnie zakłady naprawcze nakłaniane są do dołączenia do sieci preferowanej, po uzgodnieniu warunków finansowych.

Na pismo PZU szybko zareagował Związek Dealerów Samochodów we współpracy z Automobilklubem Polskim, Organizacją Pracodawców Ziemi Lubuskiej, Polską Izbą Motoryzacji, Polską Izbą Doradców i Pośredników Odszkodowawczych oraz Związkiem Rzemiosła Polskiego, które przygotowały komunikat, w którym wezwały PZU S.A. oraz PZU Pomoc S.A. do zaprzestania działań niezgodnych z prawem. Organizacje uznały, że opisywana praktyka to akt nieuczciwej konkurencji, a forma przedstawionej „optymalizacji” doprowadzi do ograniczenia dostępu do rynku warsztatom, zwłaszcza autoryzowanym. Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów stwierdził wówczas, że jeżeli PZU S.A. oraz PZU Pomoc S.A. nie wycofa się ze swojego stanowiska, to będą dochodzić praw serwisów oraz ich klientów przed sądem.

Rzeczywistość warsztatów

Jak takie działanie wygląda w praktyce?Niedawno spotkałem się z sytuacją, w której jeden z naszych klientów otrzymał decyzję od ubezpieczyciela, że na wymieniany zderzak narzuca 10% rabatu. Ten serwis skontaktował się z dostawcą takiej części (warto zaznaczyć, że był to jedyny importer w Polsce) z zapytaniem, jaki rabat może uzyskać. Otrzymał odpowiedź, że... 7%. Czyli warsztat musiałby dopłacić 3% z własnej kieszeni – mówi Łukasz Kowalczyk, założyciel marki Wyższe Stawki, która odzyskuje niedopłaty od ubezpieczycieli.

Jak wiadomo coraz bardziej popularną formą likwidacji szkód jest tzw. bezgotówkowa likwidacja. Oznacza to, że właściciel uszkodzonego samochodu oddaje pojazd do serwisu naprawczego podpisując z nim stosowne dokumenty. Serwis naprawczy rozlicza się już tylko z ubezpieczycielem, a klienta nic nie interesuje. Niestety, serwis naprawczy nie jest w stanie uzyskać pełnej zapłaty za swoje prace. - Towarzystwa Ubezpieczeniowe nie chcą płacić serwisom blacharko-lakierniczym stawek za roboczogodziny takich, jakie im się należą. Może inaczej, wciąż płacą stawki, które przez wielu uważane są za adekwatne ...13 lat temu. Do tego narzucają na serwisy naprawcze tzw. rabaty na części, informując serwis, że może mieć taniej. Oznacza to, że rabat na części, który jest tak naprawdę rabatem wypracowanym przez lata współpracy z dostawcą części (np. hurtownią) jest temu serwisowi "zabierany" – precyzuje Kowalczyk.

Jak się okazuje ten problem jest o wiele większy, niż może się nam wydawać. Takie niedopłaty pojawiają się właściwie za każdym razem przy rozliczaniu naprawy. Większość serwisów dostosowuje się i wystawia taką kwotę, jaką narzuca im ubezpieczyciel. - Bardzo często, ubezpieczyciel nie informuje nawet, co "obcina". Skreśla jedynie kwotę na kosztorysie naprawy przesłanym przez serwis i pisze, że w serwisie własnej sieci partnerskiej, może być taniej i tak np. zamiast zapłacić 12 000 zł, płaci jedynie 10 000 zł – wskazuje Łukasz Kowalczyk.

Co może zrobić warsztat?

Jednym z rozwiązań jest współpraca z firmą, która odzyskuje niedopłaty od ubezpieczycieli. - My wspieramy serwis merytorycznie i prawnie tak, aby wystawiał należności zgodnie ze stawkami adekwatnymi dla ich warsztatu i oczywiście na poziomie dzisiejszych czasów. Tym bardziej, że z każdej strony atakuje nas inflacja, podwyżki energii, gazu. Sam fakt, jak bardzo wzrosły koszty pracy przez ostatnie lata, powoduje, że dla wielu serwisów nastały dziś gorsze czasy. O wyspecjalizowanego pracownika, również jest coraz trudniej – wyjaśnia Łukasz Kowalczyk. - Każdy z serwisów, który rozpoczął z nami współpracę podniósł swoje stawki za roboczogodziny, nie musi się też martwić bezprawnie narzucanymi rabatami na części. Można więc powiedzieć, że podniósł zauważalnie rentowność swojego biznesu – dodaje założyciel marki Wyższe Stawki. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Somebetter.pl
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.