Uzbekistański rynek przyjazny dla logistyki?
W stolicy Uzbekistanu odbyło się Międzynarodowe Forum Inwestycyjne, któremu towarzyszyła misja gospodarcza zorganizowana przez polskich przedsiębiorców. Wydarzenie to miało na celu zaprezentowanie możliwości inwestycyjnych na dynamicznie rozwijającym się rynku uzbekistańskim. Czy ten środkowoazjatycki kraj jest atrakcyjny dla branży logistycznej?
W dniach 24-26 marca miała miejsce pierwsza edycja Tashkent International Investment Forum. Organizatorzy postawili sobie za zadanie skupić w jednym miejscu tych, którzy reprezentują najprężniej działające sektory uzbekistańskiej gospodarki oraz inwestorów poszukujących nowych obszarów do rozwoju swoich biznesów. Czy trzy dni intensywnych wystąpień, podsumowań i prezentacji zakończyło się sukcesem?
Potencjał drzemiący w Uzbekistanie
Sytuacja geopolityczna stawia wiele podmiotów w sytuacji, która jednocześnie jest trudna, a z drugiej otwiera zupełnie nowe możliwości. Przetasowania w strukturach gospodarczych, zaburzenie ciągu dostaw i dostępu do zasobów to szansa dla tych, którzy w świecie przed wojną często stali w cieniu gigantów. – Uzbekistan to ciekawy rynek dla inwestorów. Charakteryzuje się dostępem do wielu surowców oraz złóż naturalnych takich jak złoto, uran, srebro, wolfram czy też miedź. Jest również producentem metali rzadkich takich jak chociażby kadm czy bizmut. Surowce energetyczne, takie jak ropa, gaz czy węgiel wystarczają na swobodne pokrycie potrzeb własnych kraju, jak i też nawiązanie współpracy eksportowej. Dynamiczny rozwój dotyka również branże chemiczne, samochodowe oraz przemysł maszynowy – mówi Bakhrom Babaev, Ambasador Uzbekistanu.
Misja gospodarcza, czyli polska inicjatywa
Potencjał Uzbekistanu zaciekawił polskich przedsiębiorców, którzy uczestniczyli w misji gospodarczej zorganizowanej przez Konsula Honorowego Uzbekistanu. Celem wyjazdu było nie tylko uczestnictwo w Międzynarodowym Forum Inwestycyjnym, ale przede wszystkim możliwość spotkania z lokalnymi przedsiębiorcami i przedstawicielami uzbekistańskiego rządu. – Przedsiębiorcy i reprezentanci z ramienia władz byli niezwykle otwarci na przyjazd i okazali się również bardzo pomocni w organizacji naszej Misji Gospodarczej. Dzięki współpracy mogliśmy liczyć na pełne wsparcie przy nawiązaniu nowych kontaktów w pełni odpowiadających planom inwestycyjnym w wielu branżach. Wizyta, która zakończyła się sukcesem zarówno dla strony polskiej, jak i uzbekistańskiej, będzie kontynuowana – mówi Piotr Kocoń, Konsul Honorowy Uzbekistanu.
Logistyka i Uzbekistan – współpraca na horyzoncie?
Potencjał współpracy pomiędzy Polską a Uzbekistanem nie ogranicza się wyłącznie do zainteresowania surowcami – obejmuje znacznie szerszy zakres, a jednym z ciekawych obszarów okazała się logistyka. Podczas wizyty w stolicy doszło do spotkania Dyrektora generalnego Uzbekiston Pochtasi z Prezesem firmy Świat Przesyłek w towarzystwie Ambasadora Uzbekistanu w Polsce, Bahroma Babaeva. Obie strony omówiły kwestie rozwoju sektora kuriersko-pocztowego, co zaowocowało planami na rozpoczęcie współpracy. – Bazując na doświadczeniu jakie zdobyliśmy pracując w branży od ponad 10 lat, okazaliśmy się być podmiotem, który swoją wiedzą jest w stanie wesprzeć działania uzbekistańskiego przedsiębiorstwa. W ramach naszej grupy logistycznej od lat optymalizujemy procesy logistyczne i po wysłuchaniu wyzwań, jakie stoją przed tamtejszym rynkiem, wyraziliśmy gotowość do inwestycji w otwarcie sieci przesyłek ekspresowych, a także rozwój sektora pocztowego i usług kurierskich. Ponadto omówiliśmy możliwości otwarcia przedstawicielstwa firmy Świat Przesyłek w Uzbekistanie – mówi Piotr Kocoń ze Świata Przesyłek. Bodźcem do otwarcia współpracy jest rosnące zapotrzebowanie na przesyłki pocztowe i kurierskie oraz znaczący rozwój branży e-commerce na świecie.
Misja Gospodarcza, zainicjowana przez Konsula Honorowego jest projektem, który będzie kontynuowany i wspierany przez stronę uzbekistańską z osobą samego Ambasadora na jej czele. Kolejna wyprawa do Taszkientu planowana jest w maju.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.