W II kw. 2022 r. rynek i Nowoczesna Gospodarka utrzymały dynamikę zatrudnienia
Uwarunkowania makro- i mikroekonomicznie równomiernie oddziałują na ogół rynku i innowacyjne przedsiębiorstwa – wynika z raportu ADP Polska „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q2 2022 r.”. W II kw. 2022 r. utrzymał się dystans pod względem dynamiki zatrudnienia między rynkiem (+2,3 proc. vs II kw. 2021 r. wg danych Głównego Urzędu Statystycznego) a firmami należącymi do Nowoczesnej Gospodarki (+3,46 proc. vs II kw. 2021 r.) i wyniósł 1,16 p.p.
Chociaż wiele sektorów gospodarki zmaga się z wyzwaniami wynikającymi ze wzrostu kosztów energii, pracy i inflacji, to jak wynika z raportu „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q2 2022” opracowanego przez firmę ADP Polska, rynek pracy utrzymał w II kw. dynamikę wzrostu zatrudnienia z I kw. br. W II kw. firmy Nowoczesnej Gospodarki (+3,46 proc. vs II kw. 2021 r.), czyli przedsiębiorstwa wykorzystujące innowacyjne rozwiązania biznesowe, skuteczniej poradziły sobie z wyzwaniami gospodarczymi niż ogół rynku (+2,30 proc. vs I kw. 2021 r. wg Głównego Urzędu Statystycznego) i odnotowały wyższą dynamikę zatrudnienia. W wyniku tego Wskaźnik Nowoczesnej Gospodarki zwiększył się o 1,16 i wyniósł 146,3.
– Chociaż innowacyjne przedsiębiorstwa wciąż skuteczniej rekrutują nowe talenty, to w obydwu gospodarkach widoczna jest stagnacja. Przedsiębiorcy ostrożniej podchodzą do realizacji polityki zatrudnienia w momencie dynamicznie rosnących kosztów prowadzenia biznesu. Po dwóch latach pandemii muszą się oni zmierzyć z kolejnymi wyzwaniami gospodarczo-społecznymi – dynamicznie rosnącą inflacją, kosztami energii, niepewną sytuacją za wschodnią granicą, niedoborem pracowników oraz przewidywanym spowolnieniem gospodarczym – wylicza Anna Barbachowska, dyrektor HR w ADP Polska.
Duże firmy usługowe stanowią o sile Nowoczesnej Gospodarki
Po wyraźnych wyhamowaniu zatrudnienia w sektorze usługowym Nowoczesnej Gospodarki w IV kw. 2021 r. (+2,85 proc. vs IV kw. 2020 r.), firmy te zwiększyły zatrudnienie w II kw. 2022 r. (+4,02 proc. vs II kw. 2021 r.). O sile sektora stanowią duże firmy usługowe, które w okresie od marca do czerwca zwiększyły zatrudnienie o 8,12 proc. (vs II kw. 2021 r.). Przedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 500 pracowników odnotowały natomiast 2,45 proc. wzrost dynamiki zatrudnienia. W wyniku tego dystans między sektorami znacznie się zwiększył i wyniósł 5,67 p.p.
– W sytuacji znacznej konkurencji na rynku pracy, to duże przedsiębiorstwa usługowe, które często działają w sposób scentralizowany, skuteczniej przyciągają nowe talenty. To właśnie za dużymi przedsiębiorstwami często stoi bezpieczeństwo zatrudnienia, którego tak bardzo potrzebują obecnie pracownicy. Duże firmy usługowe mogą również częściej oferować możliwość pracy w międzynarodowym środowisku, także bez konieczności znajomości języka polskiego, co w przypadku osób przybyłych z Ukrainy może być kluczowe – tłumaczy Anna Barbachowska, dyrektor HR w ADP Polska.
Produkcja nieznacznie wyhamowuje
W II kw. 2022 r. zatrudnienie w przedsiębiorstwach produkcyjnych Nowoczesnej Gospodarki wzrosło o 2,84 proc. (vs II kw. 2021 r.), co było nieznacznym wyhamowaniem dynamiki wzrostu zatrudnienia w porównaniu do I kw. br. Podobnie jak w przypadku sektora usług, również małe firmy produkcyjne odnotowały niższą dynamikę zatrudnienia (+1,86 proc. vs II kw. 2021 r.), utrzymując tym samym tendencję spadkową. Nieco lepiej radzą sobie natomiast przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 500 osób, które zwiększyły zatrudnienie o 3,02 proc. – Jak wskazują analizy rynkowe, małe przedsiębiorstwa są bardziej narażone na oddziaływanie niełatwej sytuacji gospodarczej i rosnących cen prowadzenia działalności. Odzwierciedla się to również w dynamice ich zatrudnienia. Właściciele małych przedsiębiorstw bardzo uważnie przyglądają się obecnie każdej wydanej złotówce, dlatego też wiele procesów rekrutacyjnych zostało wstrzymanych – dodaje Anna Barbachowska.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.