Komunikaty PR

Wakacje od samotności

2021-06-08  |  12:47

Kondycja psychiczna osób starszych w dobie COVID-19 uległa znacznemu pogorszeniu. Okres przymusowego zamknięcia w domach spotęgował poczucie samotności i nastroje depresyjne wśród seniorów. By wesprzeć tę grupę społeczną Stowarzyszenie mali bracia Ubogich właśnie rusza z kampanią „Wakacje jednego dnia”. Jej celem jest umożliwienie samotnym seniorom spędzenia dnia poza domem.

• Okres pandemii spotęgował poczucie samotności i nastroje depresyjne wśród seniorów

• Stowarzyszenie mali bracia Ubogich rusza z kampanią „Wakacje jednego dnia”

 

Polska starzeje się. Osoby powyżej 60 roku życia stanowią ponad 25 procent mieszkańców kraju. Zgodnie z prognozami Głównego Urzędu Statystycznego już w 2030 roku seniorzy będą stanowili niemal 30 procent ogółu, a w 2050 roku ponad 40 procent. Ta właśnie szybko rosnąca grupa społeczna została wyjątkowo dotknięta skutkami pandemii. Potwierdza to m.in. raport Instytutu Polityki Senioralnej Senior.Hub „Jakość życia osób starszych w Polsce w pierwszym roku pandemii" opublikowany w kwietniu 2021 roku. Według badań ponad połowa badanych zadeklarowała, że ich kondycja psychiczna jest gorsza niż przed pandemią. Dodatkowo spada aktywność fizyczna seniorów, wzrasta zmęczenie wynikające z obostrzeń, a także trudności związane z korzystaniem z usług leczniczych. Przed polskim społeczeństwem stoi, wiec wyzwanie, by zbudować efektywny system wsparcia starszych osób. Jak można pomóc seniorom w tym trudnym czasie?

– Polskie społeczeństwo starzeje się szybciej niż myślimy. Przybywa osób starszych, w tym osób schorowanych, samotnych, którzy bez pomocy drugiego człowieka nie są w stanie sami wyjść z domu. Pandemia dodatkowo wzmocniła ich strach przed kontaktem z ludźmi, więc pozostają w swoich czterech ścianach popadając w apatię. Chcemy sprawić, by poczuli, że znowu żyją, że mają na co czekać – mówi Joanna Mielczarek, Dyrektorka Stowarzyszenia mali bracia Ubogich. Stowarzyszenie rusza z akcją „Wakacje jednego dnia”, w ramach której chce zorganizować seniorom bezpieczne, jednodniowe wycieczki za miasto, do lasu czy na zieloną łąkę. Wszystkie aktywności przygotowane z myślą o podopiecznych spełniają normy bezpieczeństwa związane z pandemią Covid-19 i uwzględniają transport, ubezpieczenie, wyżywienie oraz środki higieniczne.

Stowarzyszenie mali bracia Ubogich ma pod opieką ponad 450 seniorów z ośmiu miast Polski – Warszawy, Poznania, Lublina, Krakowa, Wrocławia, Pruszkowa, Świdnika i Gniezna. Jedną z podopiecznych jest pani Irena z Lublina, która ma 90 lat i jest emerytowaną nauczycielką. Kiedyś wiodła aktywne życie – miała rodzinę, z którą lubiła wyjeżdżać nad morze oraz uczniów, dla których organizowała wakacyjne obozy i kolonie. – Uczyłam te najmłodsze dzieci, od zerówki do trzeciej klasy. Bardzo je kochałam, a czym większy był urwis, tym bardziej przeze mnie był kochany. Dzieci nazywały mnie ciocią Irenką, a później babcią Irenką. Nieraz obdarowałam cukierkiem, przytuliłam. W domach czasem brakowało tej miłości, a ja dzieci zawsze bardzo kochałam – wspomina pani Irena. Dzisiaj seniorka mieszka sama, jej mąż zmarł, a dzieci wyjechały. Jak twierdzi, nie ma w jej życiu radosnych głosów dzieci, rozmów, za to jest cisza i samotność. Pani Irena ma problemy z chodzeniem – w domu porusza się o kuli lub o lasce, a na zewnątrz tylko na wózku. By wyjść z domu, potrzebuje pomocy drugiego człowieka.

Stowarzyszenie mali bracia Ubogich od kilkunastu lat pomaga seniorom w Polsce. Działania opiera na długoterminowym wolontariacie towarzyszącym, którego ideą jest regularna obecność wolontariusza w życiu samotnej starszej osoby. Codzienny kontakt, rozmowa telefoniczna, wsparcie emocjonalne, wycieczki, odwiedziny, wspólne spędzanie czasu – to tylko niektóre z wielu inicjatyw Stowarzyszenia. – Chcielibyśmy by okres wakacyjny, na który tak wielu z nas czeka, był także chwilą do wytchnienia od codzienności dla starszych osób. My do wakacji potrzebujemy trochę słońca i wolnego czasu. Natomiast samotni seniorzy mają czasu pod dostatkiem, ale bez naszej pomocy nie  są w stanie dobrze go wykorzystać  – dodaje Joanna Mielczarek. Dzięki pomocy darczyńców i wolontariuszy w ubiegłym roku, mimo pandemii Stowarzyszeniu mali bracia Ubogich udało się zorganizować bezpieczne wyjazdy dla prawie dwustu samotnych seniorów. W tym roku chcieliby dotrzeć z kampanią do wszystkich chętnych seniorów. Szczegółowy opis kampanii znajduje się na stronie: www.malibracia.org.pl/wakacje

 

Spot kampanii można obejrzeć na stronie: https://youtu.be/p83-6gHLwMU

 

***

Stowarzyszenie mali bracia Ubogich to międzynarodowa organizacja, która powstała we Francji w 1946 r. W Polsce działa od 2002 r. i jest organizacją pożytku publicznego. Powstała, by być głosem osób niesłyszalnych, niewidzialnych i niezauważanych na co dzień – czyli osób starszych, samotnych. Dzięki nam seniorzy stają się widoczni w społeczeństwie.

 

Kontakt dla mediów:  

Kinga Pękalska

Propsy PR

Kinga.pekalska@propsypr.pl

608 624 548

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne Na dyskryminację już niedługo nie będzie nas stać – w Sejmie RP rusza wystawa i premiera raportu “Każdy talent na wagę złota” Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Biuro prasowe
2025-06-24 | 18:00

Na dyskryminację już niedługo nie będzie nas stać – w Sejmie RP rusza wystawa i premiera raportu “Każdy talent na wagę złota” Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

W Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej odbyła się uroczysta inauguracja wystawy i premiera raportu podsumowującego ogólnopolski projekt Związku Przedsiębiorców
Problemy społeczne Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu
2025-04-24 | 14:00

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

Polacy są społeczeństwem zestresowanym. Ponad połowa martwi się z powodów finansowych, źródłem niepokoju są także sprawy bieżące oraz obowiązki związane
Problemy społeczne 878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB
2025-03-12 | 06:00

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Prawo

Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.

Konsument

Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.