WDROŻENIE OBLIGATORYJNEGO KSeF. Opinia BCC.
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
Business Centre Club popiera wdrożenie systemu KSeF jednocześnie dla wszystkich podatników. Dzięki temu rozwiązaniu, wszyscy podatnicy będą mogli dostosować swoje procesy w tym samym czasie, co zwiększa przewidywalność oraz równość w traktowaniu podmiotów gospodarczych.
Zastosowanie jednolitej daty wprowadzenia systemu eliminuje ryzyko niepewności oraz potrzebę częstych weryfikacji statusu nabywców faktur, które w obecnie obowiązującej ustawie wdrażającej obligatoryjny KSeF, mogło prowadzić do błędów i niejasności w procesach fakturowania.
- Projekt zakłada, że obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wejdzie w życie 1 lutego 2026 r. dla podatników, u których wartość sprzedaży przekroczyła 200 mln zł, i od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych podatników. Zmianę oceniam pozytywnie, ponieważ większość podatników, z którymi rozmawiam nie była przygotowana na wprowadzenie KSeF od 1 lipca 2024 r. uznając, że „księgowy/a się tym zajmie”. To, w połączeniu z błędami krytycznymi w funkcjonowaniu systemu KSeF, na które zwraca uwagę Ministerstwo Finansów stanowiło przepis na potężny chaos, którego skutki odczulibyśmy wszyscy. - mówi Jakub Świetlicki vel Wegorek - ekspert BCC ds. finansów i rynków kapitałowych.
- Mam nadzieje, że ten dodatkowy czas zostanie efektywnie wykorzystany przez Ministerstwo Finansów do przeprowadzenia szerokiej kampanii informacyjnej tak aby podatnicy wiedzieli z odpowiednim wyprzedzeniem o konieczności dostosowania się do nowych wymogów oraz o tym jak to wykonać w praktyce. - dodaje ekspert.
BCC popiera decyzję o wprowadzeniu okresu przejściowego, odraczającego sankcje czy wymóg podawania numeru KSeF w przypadku płatności, w tym tych, realizowanych w ramach mechanizmu podzielonej płatności. Organizacja pracodawców popiera też zastosowanie okresu przejściowego dla faktur wystawianych w trybie offline. Takie rozwiązania ułatwią przedsiębiorcom stopniowe przystosowanie się do nowych wymagań systemu KSeF, a w przypadku faktur offline wyeliminują konieczność zbierania dodatkowych dowodów potwierdzających zasadność skorzystania z tego trybu.
- Warto jednak rozważyć, czy wymóg przekazania takich faktur do KSeF już następnego dnia roboczego jest uzasadniony - wskazują eksperci BCC, zdaniem których obecny termin może okazać się zbyt restrykcyjny dla podatników, którzy wciąż dostosowują się do nowych regulacji.
FAKTURY KONSUMENCKIE
BCC popiera także wprowadzenie możliwości wystawiania e-faktur w KSeF dla transakcji z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (z tzw. konsumentami). Eksperci BCC zwracają jednak uwagę na konieczność wprowadzenia wyraźnych i jednoznacznych wytycznych, które pomogą sprzedawcom w rozróżnianiu faktur konsumenckich i tych, które powinny zostać obligatoryjnie wprowadzone do KSeF. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy przedsiębiorca/nabywca podaje NIP, ale realizowany przez niego zakup nie dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej. W ocenie BCC w tego typu przypadkach istotne jest, aby nie nakładać na sprzedawcę dodatkowych obowiązków weryfikacyjnych, tylko określić jasne i oficjalne kryteria, na podstawie których sprzedawca będzie miał prawo uznać uznać czy transakcja ma charakter transakcji B2B czy też B2C.
NIEJASNA SAMOIDENTYFIKACJA
BCC zgłasza obawy dotyczące projektu wprowadzenia dodatkowych sankcji podatkowych na gruncie podatku dochodowego dla osób fizycznych i osób prawnych (PIT i CIT) związanych z niewłaściwą autoidentyfikacją nabywcy. Zdaniem ekspertów zaproponowane kary są rozwiązaniem zbyt daleko idącym. Natomiast aktualne rozwiązania mogą obarczać nabywcę odpowiedzialnością za sytuacje, na które nie miał wpływu np. gdy nabywca dopełnił wszystkich procedur samoidentyfikacji, a mimo to faktura nie została przekazana do KSeF przez sprzedawcę, co może skutkować brakiem możliwości zaliczenia jej do kosztów podatkowych przez nabywcę.
BCC sugeruje, aby Ministerstwo Finansów rozważyło modyfikację propozycji samoidentyfikacji i sankcji na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz osób prawnych w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko nieuzasadnionej odpowiedzialności nabywcy.
KONIECZNE UPROSZCZENIA
BCC zwraca uwagę, że głównym powodem opóźnień w pełnym wdrożeniu obowiązkowego KSeF jest obawa o niewystarczającą przepustowość systemu, a wprowadzenie skomplikowanych załączników go dodatkowo obciąża. Z dzisiejszego brzmienia przepisów trudno wnioskować jednoznacznie, kto dysponuje prawem do posługiwania się załącznikami w KSeF. Eksperci zwracają uwagę, że: - Wprowadzenie rozwiązania, które nie byłoby szeroko dostępne dla wszystkich podatników, może prowadzić do nierówności podatkowej i niespójnego traktowania wszystkich uczestników rynku. Zdaniem BCC temat załączników do faktur w KSeF powinien być przedmiotem dalszych dyskusji, w których kluczowe będzie umożliwienie ich fakultatywnego stosowania wszystkim podatnikom.
Kontakt:
Agencja Open Minded Group pr@openmindedgroup.pl
Renata Stefanowska (BCC): renata.stefanowska@bcc.pl
Obraz Gerd Altmann

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.