Komunikaty PR

WDROŻENIE OBLIGATORYJNEGO KSeF. Opinia BCC.

2024-05-16  |  11:31
Biuro prasowe
Kontakt
OMG Agencja marketingowa
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.

Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl

Business Centre Club popiera wdrożenie systemu KSeF jednocześnie dla wszystkich podatników. Dzięki temu rozwiązaniu, wszyscy podatnicy będą mogli dostosować swoje procesy w tym samym czasie, co zwiększa przewidywalność oraz równość w traktowaniu podmiotów gospodarczych.

Zastosowanie jednolitej daty wprowadzenia systemu eliminuje ryzyko niepewności oraz potrzebę częstych weryfikacji statusu nabywców faktur, które w obecnie obowiązującej ustawie wdrażającej obligatoryjny KSeF, mogło prowadzić do błędów i niejasności w procesach fakturowania.

- Projekt zakłada, że obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wejdzie w życie 1 lutego 2026 r. dla podatników, u których wartość sprzedaży przekroczyła 200 mln zł, i od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych podatników. Zmianę oceniam pozytywnie, ponieważ większość podatników, z którymi rozmawiam nie była przygotowana na wprowadzenie KSeF od 1 lipca 2024 r. uznając, że „księgowy/a się tym zajmie”. To, w połączeniu z błędami krytycznymi w funkcjonowaniu systemu KSeF, na które zwraca uwagę Ministerstwo Finansów stanowiło przepis na potężny chaos, którego skutki odczulibyśmy wszyscy. - mówi Jakub Świetlicki vel Wegorek - ekspert BCC ds. finansów i rynków kapitałowych.

- Mam nadzieje, że ten dodatkowy czas zostanie efektywnie wykorzystany przez Ministerstwo Finansów do przeprowadzenia szerokiej kampanii informacyjnej tak aby podatnicy wiedzieli z odpowiednim wyprzedzeniem o konieczności dostosowania się do nowych wymogów oraz o tym jak to wykonać w praktyce. - dodaje ekspert.

BCC popiera decyzję o wprowadzeniu okresu przejściowego, odraczającego sankcje czy wymóg podawania numeru KSeF w przypadku płatności, w tym tych, realizowanych w ramach mechanizmu podzielonej płatności. Organizacja pracodawców popiera też  zastosowanie okresu przejściowego dla faktur wystawianych w trybie offline. Takie rozwiązania ułatwią przedsiębiorcom stopniowe przystosowanie się do nowych wymagań systemu KSeF, a w przypadku faktur offline wyeliminują konieczność zbierania dodatkowych dowodów potwierdzających zasadność skorzystania z tego trybu. 

- Warto jednak rozważyć, czy wymóg przekazania takich faktur do KSeF już następnego dnia roboczego jest uzasadniony - wskazują eksperci BCC, zdaniem których obecny termin może okazać się zbyt restrykcyjny dla podatników, którzy wciąż dostosowują się do nowych regulacji.

FAKTURY KONSUMENCKIE

BCC popiera także wprowadzenie możliwości wystawiania e-faktur w KSeF dla transakcji z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (z tzw. konsumentami). Eksperci BCC zwracają jednak uwagę na konieczność wprowadzenia wyraźnych i jednoznacznych wytycznych, które pomogą sprzedawcom w rozróżnianiu faktur konsumenckich i tych, które powinny zostać obligatoryjnie wprowadzone do KSeF.  Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy przedsiębiorca/nabywca podaje NIP, ale realizowany przez niego zakup nie dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej. W ocenie BCC w tego typu przypadkach istotne  jest, aby nie nakładać na sprzedawcę dodatkowych obowiązków weryfikacyjnych, tylko określić jasne i oficjalne kryteria, na podstawie których sprzedawca będzie miał prawo uznać uznać czy transakcja ma charakter transakcji B2B czy też B2C. 

NIEJASNA SAMOIDENTYFIKACJA

BCC zgłasza obawy dotyczące projektu wprowadzenia dodatkowych sankcji podatkowych na gruncie podatku dochodowego dla osób fizycznych i osób prawnych (PIT i CIT) związanych  z niewłaściwą autoidentyfikacją nabywcy. Zdaniem ekspertów zaproponowane kary są rozwiązaniem zbyt daleko idącym. Natomiast aktualne rozwiązania mogą obarczać nabywcę odpowiedzialnością za sytuacje, na które nie miał wpływu np. gdy nabywca dopełnił wszystkich procedur samoidentyfikacji, a mimo to faktura nie została przekazana do KSeF przez sprzedawcę, co może skutkować brakiem możliwości zaliczenia jej do kosztów podatkowych przez nabywcę.

BCC sugeruje, aby Ministerstwo Finansów rozważyło modyfikację propozycji samoidentyfikacji i sankcji na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz osób prawnych w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko nieuzasadnionej odpowiedzialności nabywcy.

KONIECZNE UPROSZCZENIA

BCC zwraca uwagę, że głównym powodem opóźnień w pełnym wdrożeniu obowiązkowego KSeF jest obawa o niewystarczającą przepustowość systemu, a wprowadzenie skomplikowanych załączników go dodatkowo obciąża. Z dzisiejszego brzmienia przepisów trudno wnioskować jednoznacznie, kto dysponuje prawem do posługiwania się załącznikami w KSeF. Eksperci zwracają uwagę, że: - Wprowadzenie rozwiązania, które nie byłoby szeroko dostępne dla wszystkich podatników, może prowadzić do nierówności podatkowej i niespójnego traktowania wszystkich uczestników rynku. Zdaniem BCC temat załączników do faktur w KSeF powinien być przedmiotem dalszych dyskusji, w których kluczowe będzie umożliwienie ich fakultatywnego stosowania wszystkim podatnikom.

 

 

Kontakt:

Agencja Open Minded Group pr@openmindedgroup.pl

Renata Stefanowska (BCC): renata.stefanowska@bcc.pl  

Obraz Gerd Altmann​

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Go Green with Taiwan 2024 – zielone innowacje z szansą na nagrodę Biuro prasowe
2024-07-04 | 14:30

"Go Green with Taiwan 2024" – zielone innowacje z szansą na nagrodę

Startuje kampania „Go Green with Taiwan”, skierowana do autorów ekologicznych inicjatyw na całym świecie. Celem konkursu jest promowanie zrównoważonych rozwiązań
Gospodarka Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie
2024-07-03 | 10:35

Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie

MOOVIN Interiors to warszawska pracownia architektury wnętrz, która jako jedyna oferuje kompleksowe usługi wykończenia wnętrz w standardzie Concierge. Dzięki temu zapewnia swoim
Gospodarka Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
2024-06-27 | 08:00

Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw

Wytrzymałość polskich przedsiębiorców ma swoje granice, zwłaszcza, jeżeli chodzi o pieniądze. 40 proc. firm z sektora MŚP przekazuje do windykacji nieuregulowane faktury będące

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.