Wiemy, jakim markom najbardziej ufają przedsiębiorcy
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Magazyn „My Company Polska” po raz kolejny przyznał tytuły Marka Godna Zaufania. Nasze badanie przeprowadzone wśród setek przedsiębiorców wyłoniło marki produktów i usług, które darzą oni największym zaufaniem – dziś tak dotkliwie testowanym przez pandemię koronawirusa. Wśród laureatów są Santander Leasing, Samsung, DPD, PKN ORLEN czy PZU. Wyróżniliśmy firmy w 25 kategoriach.
– Marka Godna Zaufania to wyjątkowy tytuł, przedsiębiorcy spontanicznie wskazują markę, opierając się na własnych preferencjach, wiedzy i doświadczeniu. Nie ma tu żadnej kapituły, sędziów czy sugestii, kogo można wybrać. Przedsiębiorcy wypełniający nasze ankiety sami wybierają marki – tłumaczy Grzegorz Sadowski, redaktor naczelny „My Company Polska”, najszybciej rosnącego polskiego magazynu biznesowego. – Wizerunek marki to jej kapitał, który w działaniach długofalowych przekłada się na wymierne korzyści biznesowe zarówno w aspekcie sprzedażowym, jak i marketingowym. Jest to teraz jeszcze bardziej istotne, biorąc pod uwagę obecny kryzys i konieczność dostosowania się firm do trudnej sytuacji rynkowej – dodaje.
To sprawia, że badanie Marka Godna Zaufania najlepiej pokazuje, czyje produkty i usługi najczęściej wybierają przedsiębiorcy. Badanie na zlecenie „My Company Polska” przeprowadził instytut badawczy Kantar Polska, realizując ankietę wśród prawie 20 000 polskich przedsiębiorców. Respondenci (według stanowisk była to w ponad 43 proc. kadra kierownicza, prawie 34 proc. to prezesi oraz przeszło 22 proc. specjaliści) w wypełnionych ankietach wymienili łącznie blisko 250 cenionych przez siebie marek.
– Zaufanie stanowi jeden z najważniejszych elementów funkcjonowania współczesnego biznesu i rynków. Jest podstawą relacji na poziomie konsument–marka i stanowi swoiste spoiwo tworzące relacje pomiędzy uczestnikami rynku. Przedsiębiorcy, podobnie jak konsumenci, mają tendencję do kupowania marek i produktów, które im się podobają oraz czują do nich sympatię. Skłonni są płacić więcej za dobrej jakości produkty od godnego zaufania dostawcy. Dlatego marki rywalizują o zaufanie u współczesnych nabywców i stały się ambasadorami dla samych firm, bo marka to produkt, wartość i skojarzenia, na które pracuje się latami – mówi Rajmund Tochwin, wydawca „My Company Polska”.
Uczciwość kluczem
W kluczowej dla działania każdego przedsiębiorcy branży finansowej (kategorie „konta firmowe” oraz „kredyty i pożyczki”) Marki Godne Zaufania to mBank i PKO Bank Polski – uzyskały one odpowiednio, 23 i 17,2 proc. wskazań. Równie trwałe miejsce w sercach odbiorców ma Visa, która od lat okazuje się najbardziej godnym zaufania „systemem płatniczym” (39,5 proc. wskazań).
- Podczas kryzysu sprzedaż i wizerunek marek jest jeszcze mocniej zagrożona niż kiedykolwiek,
a utrzymanie zaufania stanowi znacznie większe wyzwanie. Nawyki praktykowane w okresie prosperity nie mają szans, żeby poradzić sobie w nowym otoczeniu. Jest to więc idealna okazja, aby zweryfikować i wzmocnić działania marketingowe w tych trudnych czasach. To nieodzowne i dotyczy de facto każdej branży naszej gospodarki – podkreśla Maciej Sokołowski, partner Attention Marketing.
Wśród leasingodawców zwycięstwo odniósł Santander Leasing (prawie 14 proc. wskazań), a w gronie faktorów – ING Bank Śląski (9,9 proc). Jak mówi Tomasz Jąder, prezes Santander Leasing, kluczem do sukcesu jest uczciwość i transparentność połączona z elastycznością. – Uczciwość w biznesie musi być standardem. Przedsiębiorcy mają dostęp do informacji, mogą w każdej chwili weryfikować swoich partnerów. Działania nieetyczne po prostu się nie opłacają – tłumaczy.
W kategorii „audyt finansowy” zwyciężyło drugi raz PwC, zdobywając 29,6 proc. głosów (w 2018 r. na jego miejscu był Ernst&Young).
Z kolei wśród ubezpieczycieli wszystkich wyróżnionych w ankietach niezmiennie dystansuje PZU. Jak mówi Anna Janiczek, dyrektor zarządzająca marketingiem i relacjami z klientem PZU, w DNA firmy wpisane jest myślenie potrzebami klienta, bo tylko tak można zbudować zaufanie. – PZU to więcej niż ubezpieczenia. Jako największy ubezpieczyciel w Polsce wiemy, że naszym obowiązkiem jest szybka pomoc Polakom, gdy dzieje się coś złego. Od wielu lat angażujemy się w ważne inicjatywy społeczne, wspieramy bezpieczeństwo i pomagamy w najtrudniejszych momentach, takich jak klęski czy powodzie. Teraz też, jako jedna z pierwszych firm, włączyliśmy się w walkę z koronawirusem – wyjaśnia.
Odrobiona praca domowa z technologii
W branży technologicznej od lat króluje Samsung (aż 42,1 proc. wskazań w kategorii „smartfon”) oraz Microsoft („oprogramowanie dla firm”) i HP („urządzenie biurowe”). Świetnie wypadły także Dell (po raz drugi zwycięzca w kategorii „komputer osobisty” – ponad 40 proc. głosów) i Orange – po raz kolejny najbardziej godny zaufania „dostawca internetu” i pierwszy raz najbardziej wiarygodny „operator telekomunikacyjny”.
Jak podkreśla Paweł Patkowski, dyrektor Marki i Komunikacji Marketingowej w Orange Polska, ostatnie wydarzenia były swoistym sprawdzianem – pandemia COVID-19 przedefiniowała bowiem sposób prowadzenia firm, które w jednej chwili przestawiły się na pracę zdalną. – Kluczowy stał się szybki i niezawodny internet. Wprowadzony na rynek kilka lat temu Orange Światłowód podniósł jakość i stabilność transferu danych na najwyższy poziom. Dodatkowo oferujemy odpowiednie do skali działania narzędzia teleinformatyczne. W ten sposób pomagamy firmom w trudnym okresie zmiany – mówi.
Musimy pomagać
PKN ORLEN, największa polska firma, wyraźnie zwyciężyła w kategorii „stacja benzynowa”, osiągając 42,8 proc. wskazań. ORLEN buduje swoją markę, stawiając na wsparcie polskich producentów żywności (80 proc. asortymentu na stacjach pochodzi z polskich firm), rebranding marki w Niemczech i inwestując w sport. Pomaga też walczyć z obecnym wirusem. – W trudnych czasach pandemii koronawirusa duże firmy o stabilnej pozycji finansowej powinny angażować się we wsparcie dla tych najbardziej potrzebujących, a to bezpośrednio przekłada się też na wizerunek marki. My aktywnie działamy na tym polu. To nasz obowiązek, bo ORLEN to marka, której zaufały miliony – zauważa Adam Burak, członek zarządu ds. Komunikacji i Marketingu, PKN ORLEN.
Z kolei Raben zwyciężył w kategorii „usługi logistyczne” (po raz drugi z rzędu), a wśród „usług kurierskich” najczęściej wskazywano na DPD. Ta ostatnia firma pomimo pandemii cały czas obsługuje klientów. – Tegoroczny kryzys epidemiczny okazał się swoistym testem tej najważniejszej wartości – zaufania. Aby go nie zawieść, błyskawicznie zmieniliśmy procedury i wprowadziliśmy nowe rozwiązania, zapewniając wszystkim stronom procesu logistycznego komfort i bezpieczeństwo – ujawnia Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.
W branży motoryzacyjnej w tym roku zwyciężyło BMW, zdobywając 21,1 proc. głosów. Wśród firm lotniczych niepodzielnie króluje LOT (aż 48,7 proc. wskazań, skok w górę o ponad 8 proc. rok do roku) i raczej to w Polsce nikogo nie dziwi.
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
SHEIN wygenerował w 2023 roku 119 mln euro do polskiego PKB
Pierwszy Kreuzberg Kraft Kebap poza stolicą – Chajzer postawił na Manufakturę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.