Komunikaty PR

Właściciele polskich firm na pewno poradzą sobie z KSeF

2023-11-10  |  01:00
Biuro prasowe

KSeF zbliża się nieuchronnie, kurczy się czas na przygotowanie do nowego systemu rozliczeń.
Jak wszystko, co nieznane, temat budzi różne emocje, ale nie zmienia to faktu, że dotyczy każdego, kto w jakiejś formie wystawia lub jest odbiorcą faktur.

 

Pozostało już tylko kilka miesięcy do momentu, w którym wejdą w życie obowiązkowe przepisy dotyczące KSeF. Stanie się to już 1 lipca 2024 roku – wtedy czynni podatnicy VAT będą musieli skorzystać z systemu po raz pierwszy. Podatnicy zwolnieni z VAT, choć będą mieć więcej czasu, to i tak nie unikną wejścia w system w tej samej dacie. Wprawdzie nie będą musieli wystawiać faktur sprzedaży, ale przecież będą musieli odebrać wszystkie faktury zakupu. De facto zatem cała Polska wchodzi do KSeF. 

 

Fiskalne cele wdrożenia KSeF są dwojakie. Jak mówi Eryk Skłodowski, główny księgowy, Wiceprezes Zarządu
w Kancelarii Skłodowscy, KSeF wdrażany jest po to, by Ministerstwo Finansów dysponowało całą wiedzą
na temat tego, jakich operacji finansowych dokonują polscy przedsiębiorcy Drugi cel to wyłączenie możliwości antydatowania faktur.
Dzięki KSeF łatwiej będzie typować, kogo kontrolować, bazy danych ujawnią ewentualne nieprawidłowości, więc tzw. skarbówka przyjdzie na gotowe, wiedząc dokładnie, co chce skontrolować – zauważa Eryk Skłodowski. Oczywiście już teraz to się w dużym stopniu dzieje, ale KSeF spowoduje, że algorytmy jeszcze bardziej się poprawią, wzrosną, a może nawet skarbówka zacznie wykorzystywać sztuczną inteligencje do analizy danych?

 

Zdaniem eksperta, jeśli chodzi o podatników, to dla najmniejszych przedsiębiorców KSeF nie tylko
nie przyniesie żadnych korzyści, ale może stać się prawdziwym utrapieniem
. Wystawienie faktury trzeba będzie już sobie jakoś zorganizować, mieć chociażby dostęp do internetu – stwierdza Eryk Skłodowski. Wbrew pozorom drobnych przedsiębiorców, którzy mogą mieć z tym kłopot, może być sporo. KSeF będzie natomiast ułatwieniem dla firm, które już wykorzystują obieg dokumentów, mają ścieżki akceptacji, procedury – dzięki nowemu rozwiązaniu zniknie problem np. skanowania dokumentów, OCR, czy ich wpisywania do systemu firmowego obiegu dokumentów. 

Pytanie, czy MŚP są gotowe na procesy cyfryzacji, choć jest zasadne, jednak nie spędza snu z powiek
ekspertom z branży rachunkowej.
Jeśli chodzi o nowe technologie, zdaniem Eryka Skłodowskiego, Polska jako kraj jest w czołówce w Europie. Z moich obserwacji wynika, że polscy przedsiębiorcy wykazują się sporą wiedzą w tej dziedzinie, chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań, śledzą zmiany i uczą się ich na bieżąco.
Dlatego jestem spokojny i uważam, że właściciele polskich firm poradzą sobie z KSeF, szczególnie, jeśli pomogą im specjaliści IT i biura rachunkowe, które na co dzień ich wspierają. Problem jednak będą mieli ci najmniejsi –
np. pani Krysia, sprzedająca na bazarku pomidory z własnego ogórka.

W kontekście KSeF sporo mówi się o bezpieczeństwie. Chodzi o wątpliwości, czy w związku z ogólnopolskim
dostępem do systemu, przepływ danych o naszej działalności na pewno będzie chroniony. Tak naprawdę
już dzisiaj znajduje się sporo danych o naszych działalnościach
– zauważa ekspert z Kancelarii Skłodowscy.
Powszechny dostęp do KSeF jednak rzeczywiście może wzbudzić obawy, że dane dostaną się w niepowołane ręce. Ot ktoś się włamie do systemu, zdobędzie hasło, zautoryzuje się i już – wszystko widzi.  Kluczowe podczas
przygotowań jest zatem zadbanie o zabezpieczenia. Cóż - kiedyś nie wyobrażaliśmy sobie banku w telefonie, teraz jest i wszystko działa jak należy, choć oczywiście zdarzają się różne nadużycia.

 

 

 

Zdaniem ekspertów konieczność korzystania z KSeF może zwiększyć popyt na usługi rachunkowe.
Wraz z obowiązkiem wejścia w nowy system, potrzebny będzie ktoś, kto objaśni meandry przepisów i pomoże skorzystać z nowych rozwiązań – uważa Eryk Skłodowski. Wiele kancelarii podatkowych, w tym nasza, już w tej chwili jest gotowa na nowy system, wystarczy właściwie jedynie dopisać KSeF do systemu, z którego korzystamy od lat. Od dawna dostarczamy naszym klientom nasz autorski Portal Klienta, który teraz jedynie konfigurujemy pod kątem KSeF i zmieniamy jego nazwę na TAXORDER. 

Oczywiście osoby, które będą chciały samodzielnie korzystać z KSeF, będą mogły się tego nauczyć.
Na pewno odpadnie im cała praca związana ze skanowaniem dokumentów, czy opisywaniem faktur – dzięki temu zyskamy na czasie. Pamiętajmy jednak, że pomoc specjalistów z biura rachunkowego może być
nieoceniona – po pierwsze mamy święty spokój za niewielką miesięczną opłatę i np. nie musimy sami stawiać się na wezwanie w urzędach, a po drugie możemy liczyć na optymalizację naszych zobowiązań podatkowych, poradę profesjonalisty i wreszcie mieć pewność, że wszystko działa jak w szwajcarskim zegarku. I choć w Polsce jest takie powiedzenie, że wszyscy się znają na zdrowiu, piłce nożnej i księgowości, to jednak warto pamiętać
o tym, że to, co osobie samodzielnie prowadzącej księgowość zajmuje np. kilkanaście godzin miesięcznie,
profesjonaliście zajmie dużo mniej czasu –
podsumowuje Eryk Skłodowski z Kancelarii Skłodowscy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Coraz więcej globalnych firm dąży do atestacji informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju – wynika z badania IFAC oraz AICPA & CIMA Biuro prasowe
2025-05-16 | 15:00

Coraz więcej globalnych firm dąży do atestacji informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju – wynika z badania IFAC oraz AICPA & CIMA

Jak wynika ze zaktualizowanego raportu przygotowanego przez Międzynarodową Federację Księgowych (IFAC) oraz AICPA & CIMA, niemal trzy czwarte największych globalnych firm
Firma Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja
2025-05-13 | 12:00

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Już 27-28 maja odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych transformacji gospodarczej i zrównoważonemu rozwojowi – XI edycja konferencji Sustainable
Firma Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej
2025-04-25 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Z apelem o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej płaconej przez osoby wykonujące pozarolniczą działalność gospodarczą wystąpiła do prezydenta Andrzeja Dudy Organizacja

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.